ЕПЛ підготувала зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про засади зеленого відновлення України». Схвалюючи загалом намір авторів проєкту надати процесам відновлення довкіллєво орієнтованого змісту, звертаємо увагу на те, що документ містить загальні положення щодо прозорості оцінки сталості та залучення громадськості до процесу прийняття відповідних рішень. Проєкт не забезпечує завершеності правового регулювання деяких норм. Така ситуація може призвести до того, що статті залишаться декларативними, або до зловживань в реалізації з боку суб’єктів проведення оцінки сталості, що стануть можливими з огляду на регуляторні прогалини.
Крім цього, маємо зазначити, що вдосконалення потребують окремі терміни із сфер інших євроінтеграційних реформ, які вживаються у законопроєкті.
Вважаємо, що документ має бути доопрацьований з метою:
1) закріплення обов’язковості проведення громадського обговорення у процедурах планування та реалізації державної політики зеленого відновлення, зокрема в процесі здійснення оцінки сталості заходів із відновлення та в процесах розробки Національної стратегії зеленого відновлення України та Плану заходів з її реалізації, а також в процесі розробки документів для відновлення та розвитку регіонів, територіальних громад, територій, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації проти України;
2) встановлення чітких правил щодо громадського обговорення як елементу зазначених вище процедурах, шляхом визначення кола суб’єктів, визначення форм та строків громадського обговорення, встановлення обов’язку щодо належного врахування висловлених зауважень та пропозиції та оприлюднення результатів громадського обговорення;
3) узгодження елементів та термінології законопроекту із напрацюваннями (прийнятими чи такими, що розробляються, актами) у інших сферах європейської інтеграції, зокрема, у сфері запобігання і контролю промислового забруднення та у сфері збереження біорізноманіття.
Пропонуємо наступні зміни:
Статтю 14 “Значний внесок у запобігання та контроль забруднення” доповнити новим пунктом “а” такого змісту “а) застосування найкращих доступних технологій та методів управління” – для узгодження із ключовим елементом директиви ЄС про промислові викиди та Закону України “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення”.
У статті 15 “Значний внесок у відновлення та збереження біорізноманіття та екосистем” та по тексту законопроєкту термін “середовище існування (оселище)” замінити на термін “оселище”, термін “сприятливий природоохоронний статус” на термін “сприятливий стан збереження” – для узгодження із термінологією, напрацьованою для транспонування Оселищної та Пташиної директив у законодавство України.
Статтю 23 «Особливості здійснення оцінки сталості заходів із відновлення» необхідно доповнити положеннями про доступ громадськості до матеріалів попередньої оцінки сталості та участь громадськості в процедурі верифікації результатів попередньої оцінки сталості із встановленням чітких правил та строків реалізації таких прав громадськістю.
Узгоджено із положеннями статті 23, потребують суттєвого доопрацювання та деталізації положення статті 27 «Спільнотворення». Також пропонується відмовитися у цій статті від нового терміну “спільнотворення” та замінити його відомим громадськості терміном “участь громадськості”, адже із огляду на зміст норм у них йдеться саме про участь громадськості у здійсненні оцінки сталості заходів із відновлення, а не про “спільнотворення” (co-creation) як процесу спільної розробки системи класифікації (таксономії) для зеленої або сталої економічної діяльності за участю різних зацікавлених сторін.
Статтю 28 “Підзвітність, ефективність та узгодженість зеленого відновлення” необхідно доповнити положеннями про строк та способи оприлюднення щорічного звіту про стан реалізації державної політики зеленого відновлення, в тому числі у форматі відкритих даних.
Статтю 31 «Природні об’єкти та території» необхідно доопрацювати з метою встановлення механізмів контролю за використанням коштів, обов’язку подання звітності щодо використання коштів, а також оприлюднення таких даних.
Стаття 32 «Система планування державної політики зеленого відновлення», стаття 33 «Національна стратегія зеленого відновлення України» та стаття 35 «План заходів з реалізації Національної стратегії зеленого відновлення України» потребують доповнення положеннями про участь громадськості у процедурах планування та реалізації державної політики зеленого відновлення із встановленням чітких правил, форм і строків такої участі.
Усі наші пропозиції надіслано Міністру економіки, довкілля та сільського господарства Олексію Соболєву.
Матеріал підготований за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Вступаємо в ЄС разом». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду «Відродження».


