7-8 травня 2025р. О.Мелень-Забрамна взяла участь в засіданні робочої групи по праву Європейського екологічного бюро (ЕЕВ) онлайн.
Першого дня обговорювалися труднощі в фінансуванні НУО на рівні ЄС та останні тенденції із фінансуванням НУО через програму LIFE. На рівні ЄС з’явилися скарги про те, що НУО в рамках проєктів LIFE займаються лобіювання та адвокатуванням інституцій ЄС, і такі закиди відбувалися за ініціативи найбільших лоббістів в боку бізнесу, що можна вважати спробою обмежити вплив позиції НУО на законодавство та індивідуальні акти державних інституції в ЄС. Як наслідок грантоотримувачі програми LIFE намагаються уникати слів лобіювання чи адвокатування у своїх звітах про результати проєктів, і сподіваються що такий скандал не буде мати продовження на рівні будь-якихось обмежень щодо діяльності НУО з боку інституцій ЄС.
Чергове питання, яке обговорювалося європейськими колегами, це процедура внутрішнього перегляду (адміністративного оскарження) рішень інституцій ЄС (requests for internal review).
Такі скарги про адміністративний перегляд можуть стосуватися оскарження лише адміністративних актів (напр. рішення Європейської комісії, Європейської ради), законодавчі акти не підпадають під сферу охоплення цієї процедури, а також можна оскаржити бездіяльність органів ЄС у випадках, коли вони не виконують певні свої обов’язки в межах дедлайнів. Використання цієї процедури дозволяє згодом оскаржити в суді негативний результат даного адміністративного оскарження, а не самий незаконний на думку громадськості акт, оскільки громадськість не може напряму оскаржити в суді законність тих чи інших адміністративних актів органів ЄС. Підставою для внутрішнього перегляду може бути порушення права ЄС, міжнародних принципів в довкіллєвій сфері тим чи іншим адміністративним актом. Скарги можуть подавати лише громадські об’єднання, фізичні особи такого права не мали (до 2021р).
Законодавчим підгрунтям для процедури внутрішнього перегляду є Оргуський регламент (Regulation (EC) No 1367/2006 of the European Parliament and of the Council of 6 September 2006 on the application of the provisions of the Aarhus Convention on Access to Information, Public Participation in Decision-making and Access to Justice in Environmental Matters to Community institutions and bodies, https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/1367/oj/eng), прийнятий у 2006 році, проте суттєво доповнений у 2021р.. Зокрема нові зміни даного регламенту надати і фізичним особам можливість подавати скарги щодо внутрішнього перегляду, і можна оскаржувати не тільки індивідуальні акти, але і адміністративні акти у випадку порушення не тільки довкіллєвого права ЄС. Тому з 2021 року можна оскаржувати адміністративні акти в сфері клімату, сільського господарства, рибальства та інших сфер.
Такі скарги можна подавати протягом 8 тижнів з моменту офіційного оприлюднення адміністративного акту. Якщо заявником виступає громадська організація, то вона має бути зареєстрована в ЄС як мінімум 2 роки до подачі скарги та бути активною в тій сфері, щодо якої вона подає скаргу.
Недоліками такого внутрішнього перегляду є значна тривалість розгляду скарги (до 5 місяців), а також майже відсутні успішні результати розгляду таких скарг, що має наслідком часті звернення до суду по негативним результатам розгляду скарг. Проте суди також виносять рішення лише щодо законності відповіді на скаргу про внутрішній перегляд і ще не виносили рішення по суті оскаржуваних адміністративних актів (бо це і не було предметом звернення до суду). Хоч таке адміністративне оскарження є безкоштовним, його ефективність та тривалість не дають громадськості багато сподівань.
Ознайомлення юристів ЕПЛ з роботою юристів країн-членів ЄС через діяльність мережевої організації ЕЕВ є дуже важливим заходом підвищення професійних навиків та знань, поглиблення розуміння роботи механізмів та інституцій ЄС, ділення досвідом правотворчості та правозастосування задля кращого захисту довкілля Європи та України.
Матеріал підготований за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Вступаємо в ЄС разом». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду «Відродження».