Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2022 року № 1436 «Про внесення змін до пункту 7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання», передбачено право виконавчих органів сільських, селищних, міських рад визначати розмір шкоди, заподіяної внаслідок відповідних правопорушень у сфері використання та охорони земель у межах, повноважень, визначених законом.
Згідно з попередньою редакцією відповідного положення Методики розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, псування земель, порушення режиму, нормативів і правил їх використання, здійснювався Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним особам та громадянам, – територіальними органами Держгеокадастру.
Варто наголосити, що згідно абзацу другого частини першої статті 188 Земельного кодексу України, державний контроль за використанням та охороною земель в обсязі, визначеному законом, також здійснюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад набувають установлених законом повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю. Внесені зміни за своєю суттю та природою узгоджуються із чинним земельним законодавством.
Видається, що втілення на практиці цієї постанови Уряду сприятиме надходженню додаткових коштів до місцевих бюджетів від відшкодування шкоди, що завдана внаслідок відповідних правопорушень у сфері використання та охорони земель. Останнє дозволить органам місцевого самоврядування ефективно здійснювати свої повноваження у сфері земельних відносин згідно з вимогами чинного законодавства. Внесені зміни також узгоджуються із принципами, що впроваджуються в Україні реформою децентралізації.
Варто наголосити, що прийняття постанови сприятиме забезпеченню захисту прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян, держави та територіальних громад, що втілюватиметься у відшкодуванні у повному обсязі шкоди, заподіяної порушенням їх прав на землю. Останнє зумовить скорочення кількості правопорушень у сфері використання та охорони земель та гарантії захисту землі як основного національного багатства, що перебуває під особливою охороною держави.
Відтепер, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад вправі визначати розмір шкоди, заподіяної внаслідок відповідних правопорушень у сфері використання та охорони земель. Втім, ефективність запроваджених змін на практиці напряму залежить від добросовісності рішень та дій службовців органів місцевого самоврядування, а також, дотримання ними вимог та меж, визначених законодавством.