Низка екологічних та еколого-правових організацій підтримує бажання депутатської коаліції з проведення реформ у різних сферах. Водночас ми стурбовані відсутністю в Проекті Коаліційної угоди реформ у сфері охорони довкілля.
Чисте довкілля є запорукою здоров’я населення і важливою умовою для забезпечення сталого розвитку і євроінтеграції нашої держави. Охорона довкілля є ключовим пріоритетом розвитку європейських країн і є наскрізним елементом у всіх сферах суспільного життя. Україною обрано проєвропейський напрям, тому без реформ у даній галузі шлях до Європи закритий.
Охорона довкілля є для нас цивілізаційним викликом. Без чистої води, чистого повітря наше життя неможливе, а тому і реформи у сфері охорони довкілля є пріоритетними та обов’язковими.
Тому з метою захисту та збереження довкілля закликаємо Вас включити реформи у сфері охорони довкілля до проекту Коаліційної угоди, які розроблені правниками та екологами групи «РПР – довкілля»
1. РЕФОРМА СИСТЕМИ ОХОРОНИ ДОВКІЛЛЯ
Ми забезпечимо реформи для захисту і збереження довкілля
1.1. Створення системи попередження негативного впливу на довкілля від господарської діяльності шляхом запровадження процедури оцінки впливу на довкілля за європейськими вимогами
a. Розробити та запровадити процедуру оцінки впливу на довкілля планованої господарської діяльності у відповідності до Директиви 2011/92/ЄС, яка включена до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Розробити і прийняти Закон України «Про оцінку впливу на довкілля».
b. Запровадити аналіз і прогнозування екологічних ризиків, які ґрунтуються на результатах стратегічної екологічної оцінки, а також державного моніторингу навколишнього природного середовища. Розробити та прийняти Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку» і ратифікувати Протокол про стратегічну екологічну оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті до Конвенції Еспо.
c. Сформувати єдину систему та базу державного екологічного моніторингу. Внести зміни до Постанови КМУ «Про екологічний моніторинг».
1.2. Реформування дозвільної систему у сфері охорони довкілля
a. Впровадити інтегрований дозвіл з регулювання забруднення довкілля (встановлення інтегрованої дозвільної системи) та механізми запобігання і контролю забруднень відповідно до вимог Директиви № 2010/75/ЄС про промислові викиди (всеохоплююче запобігання і контроль забруднень).
b. Спростити систему та створити прозорі механізми одержання документів дозвільного характеру у сфері охорони довкілля.
c. Забезпечити усунення дублювання дозвільних документів та вилучення неефективних дозволів.
d. Встановити для ряду дозволів нижнього порогового рівня природокористування, впливу на довкілля, до досягнення якого не вимагатиметься одержання відповідного документа дозвільного характеру;
e. Збільшити строк дії дозволів, припинити практику видачі дозвільних документів на короткий срок за відсутності на це обґрунтованої підстави.
f. Визначити чіткий строк дії дозволу з метою усунення корупційних схем.
g. Вдосконалити наукове забезпечення встановлення лімітів на використання природних ресурсів та встановлення гранично допустимих рівнів забруднення довкілля.
h. Забезпечити електронний обіг документів для видачі дозволів.
1.3. Забезпечення функціонування електронної системи доступу до екологічної інформації
a. Створити єдину уніфіковану електронну систему доступу до екологічної інформації (PRTR+) для органів влади та громадськості з метою надання доступу кожному громадянину до екологічної інформації та підвищення ефективності електронного врядування у сфері охорони довкілля. Система включатиме інформацію про дозволи, звіти, перевірки у сфері охорони довкілля.
b. Розробити зміни до Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” та підзаконних нормативно-правових актів для закладення законодавчого підґрунтя та регламентації механізму функціонування електронної системи екологічної інформації.
c. Ратифікувати Київський протокол до Оргуської конвенції про Реєстри викидів та переніс забруднювачів (РВПЗ), що був підписаний Україною ще у 2003 році. Розпочати впровадження Протоколу.
1.4. Реформування системи державного екологічного контрою
a. Забезпечити пріоритетність вимог “забруднювач довкілля та користувач природних ресурсів платить повну ціну”.
b. Підвищити ефективність проведення державного екологічного контролю.
c. Ліквідувати у законодавстві прогалини, які створюють передумови для корупційних схем при здійсненні екологічного контролю.
1.5. Реформування у сфері поводження із відходами
a. Забезпечити впровадження на законодавчому рівні п’ятиступеневої ієрархії поводження з відходами відповідно до Директиви 2008/98/ЄС про відходи
b. Забезпечити підготовку плани щодо управління відходами згідно із п’ятиступеневою ієрархією поводження з відходами та програм щодо попередження утворення відходів;
c. Гармонізувати регламентацію віднесення відходів до категорії небезпечних та їх класифікацію відповідно до Європейського переліку відходів (List of waste)
d. Забезпечити контроль за наявністю технологічних потужностей суб’єктів господарювання, які здійснюють операції у сфері поводження з небезпечними відходами.
e. Розробити і прийняти закон «Про внесення змін до законодавства, пов’язаних з Базельською конвенцією про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням» з метою контролю транскордонного переміщення небезпечних відходів.
f. Забезпечити принцип «забруднювач платить» та впровадити розширену відповідальність виробника, яка передбачає відповідальність виробника (первинного імпортера) за ввесь життєвий цикл продукції, включно з покладення відповідальності (безпосередньої та або фінансової) за поводження з відходами цієї продукції.
1.6. Реформування у сфері охорони водних ресурсів
a. Створити басейнові ради та закріпити за ними чітко визначені функції, завдання та повноваження.
b. Вдосконалити методику розмірів шкоди за забруднення водних ресурсів та запровадити дієвий механізм, що відповідатиме платоспроможності суб’єктів господарювання.
c. Запровадити дієві механізми моніторингу вод шляхом впровадження двох оцінок: «екологічного стану» і «хімічного стану».
1.7. Реформування у сфері охорони атмосферного повітря
a. Врегулювати видачу дозволів на викиди парникових газів.
b. Ратифікувати ІІ період Кіотського протоколу.
c. Привести у відповідність до європейського законодавства гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин у повітрі.
1.8. Реформування у сфері охорони біорізноманіття, флори і фауни
a. Відновити Держслужбу заповідної справи.
b. Внести зміни до законодавство про біорізноманіття та ГМО.
c. Забезпечити моніторинг процесів рубок лісів (передусім т.з. «санітарних заходів»).
d. Прийняти закон «Про охорону ландшафтів».
e. Переглянути доцільність лісорозведення на нових площах та направити роботи по створенню лісу на відновлення вирубок та мережі полезахисних лісосмуг, як заходу боротьби з опустелюванням та втратою родючості ґрунтів у південних регіонах України.
f. Прийняти зміни до законодавства, що забезпечать юридичне визначення поняття «степ», а також запровадять нормативні показники кількості степів, природних лісів та інших екосистем, необхідних для підтримання біорізноманіття.
g. Відкрити всі данні про користування лісовими ресурсами.
h. Внести зміни у Податковий кодекс, Бюджетний кодекс, розробити типові положення порядку утримання безпритульних тварин у містах.
i. Забезпечити ведення реєстрів безпритульних тварин.
1.9. Реформування у сфері енергетики з метою забезпечення охорони довкілля
a. Забезпечити використання зеленого тарифу з дотриманням екологічних вимог.
b. Впроваджувати новітні технології з використання відновлюваних та альтернативних джерел енергії.
1.10. Адміністративна реформа у сфері охорони довкілля
a. Забезпечити підбір кваліфікованих спеціалістів у сфері охорони довкілля на конкурсній основі, забезпечити їх належними умовами та засобами праці.
b. Повернутися до структури центральних органів виконавчої влади у сфері охорони довкілля, які існували до проведення адміністративної реформи та чітко розподілити функції між ними і покращити управління в тому числі на місцевому рівні.
30. 10. 2014 р.
Група «РПР-довкілля»