Україна, як і багато інших країн світу, стикається зі складними викликами у сфері довкілля. Втім, активні бойові дії на території України серйозно загострюють актуальність цієї проблематики для України. В контексті такої складної ситуації, обговорення ролі та можливостей Міжнародного кримінального суду в розгляді екологічних справ набуває особливого значення. Цим зумовлюється необхідність розкриття основних викликів та перспектив співпраці уповноважених органів України, представників експертного громадського середовища із міжнародними партнерами, зокрема Міжнародним кримінальним судом, для ефективної протидії екологічним злочинам та захисту довкілля в Україні в умовах повномасштабного вторгнення російської федерації.
Більше ніж за два роки від початку війни Прокурором Міжнародного кримінального суду не відкрито провадження по жодній екологічній справі. Навіть резонанс, масштаби та руйнівні наслідки підриву Каховської ГЕС не зумовили відкриття відповідного провадження. За наявних обставин, перспективи зміни існуючих тенденцій і все ж відкриття відповідних проваджень дуже незначні. Ці обставини вкотре демонструють необхідність у комплексних змінах підходів до таких справ з боку МКС.
Прокурор Міжнародного кримінального суду, оголосив про початок розробки нової ініціативи з розробки політики, спрямованої на зміцнення відповідальності за екологічні злочини, відповідно до Римського статуту Міжнародного кримінального суду. Процес розробки політики вже розпочато і він має завершитися складанням комплексного політичного документу щодо екологічних злочинів. Метою такого документа є забезпечення системного підходу до розгляду злочинів, що підпадають під юрисдикцію МКС та спричиняють екологічну шкоду. Ця нова ініціатива покликана сприяти зміцненню відповідальності, прозорості та передбачуваності у роботі Прокурора МКС в цій важливій сфері. Політичний документ щодо екологічних злочинів буде розроблений на основі Римського статуту Міжнародного кримінального суду та інших нормативних актів МКС, а також на основі відповідних екологічних угод, правил міжнародного звичаєвого права та судової практики інших міжнародних та національних судів. Прокурор МКС закликав експертне середовище до коментарів на ранній стадії розробки цього документа.
Зважаючи на нагальність та необхідність змін в цьому напрямку, експерти ЕПЛ підготували і надіслали свої коментарі до нової політики щодо підвищення відповідальності за екологічні злочини згідно з Римським статутом. Так, основні наші посили полягали, зокрема, у такому:
Прийнятий документ має детально розглянути і розтлумачити розуміння з боку органів МКС злочинів, що входять у компетенцію МКС, зокрема, згідно зі статтею 8, пунктами (iv)(b)1, (ii)(b)2 та (iv)(a)3 Римського статуту Міжнародного кримінального суду.
Такий документ повинен роз’яснити терміни та поняття, використані у вказаних складах злочинів, особливо щодо масштабів, серйозності та тривалості завданої довкіллю шкоди.
Документ має вирішити проблему невизначеності в частині прийнятності доказів, що стосуються шкоди довкіллю.
Документ має внести чіткість у застосування принципу пропорційності при оцінці завданої під час війни шкоди довкіллю, у світлі воєнних злочинів.
Нова політика має містити чіткі підходи МКС до форми вини у воєнних злочинах, пов’язаних зі шкодою довкіллю.
Документ має визначати кращі практики розслідування злочинів, зокрема методи збору доказів.
Нова політика має містити чіткі підходи до застосування принципу комплементарності та залучення до міжнародного співробітництва під час розслідування воєнних злочинів, пов’язаних з екологічним збитком.
Експерти ЕПЛ сподіваються, що відповідальні особи врахують надіслані коментарі, нова політика спрямована на зміцнення відповідальності за екологічні злочини, відповідно до Римського статуту Міжнародного кримінального суду буде прийнята, що в результаті матиме пряме відображення на зростанні ефективності роботи Прокурора МКС і МКС як такого у частині екологічних справ. Тільки цілковита зміна поглядів, відхід від застарілих концепцій застосування приписів та норм міжнародного кримінального права, зокрема Римського Статуту МКС, дозволить зробити перспективи розгляду екологічних справ на рівні МКС більш досяжними. Нова політика, розробку якої розпочато на рівні Прокурора МКС, може стати основою для таких змін, що дозволить сподіватись на певні результати у найближчому майбутньому. Оскільки ЕПЛ вже певний час досліджує цю тему, то і надалі буде слідкувати за процесом розробки аналітичного документа і долучиться з коментарями під час другого раунду коментування.
Публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори.
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.
1 Стаття 8 (iv) (b) Римського Статуту Міжнародного кримінального суду: умисне вчинення нападу з усвідомленням того, що такий напад призведе до випадкової загибелі чи поранення цивільних осіб або заподіє шкоди цивільним об’єктам чи масштабної, довготривалої та серйозної шкоди навколишньому природному середовищу, яка буде явно надмірною в порівнянні з конкретною та безпосередньо очікуваною загальною військовою перевагою.
2 Стаття 8 (iі) (b) Римського Статуту Міжнародного кримінального суду: умисне спрямування нападів на цивільні об’єкти, тобто об’єкти, що не є військовими цілями.
3 Стаття 8 (iv) (a) Римського Статуту Міжнародного кримінального суду: широкомасштабне знищення і привласнення майна, що не викликане військовою необхідністю і вчинене незаконно та безглуздо.