Поки народні депутати України думають, чи потрібний Україні закон про стратегічну екологічну оцінку, суди повним ходом використовують Протокол про стратегічну екологічну оцінку для захисту прав людей на гарантовані Конституцією України права на безпечне для життя та здоров’я довкілля. Це право включає в себе і право жити у безпечному середовищі, і право на доступ до екологічної інформації, а також, право на участь у прийнятті рішень, які мають вплив на довкілля.
Закарпатський окружний адміністративний суд, розглядаючи справу щодо оскарження розпоряджень Рахівської та Тячівської РДА детальних планів забудови спорудження майбутнього курорту “Свидовець” зазначив, що оскаржувані рішення прийняті не у спосіб, що визначений Конституцією та законами України, без дотримання принципу пропорційності, тобто без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення.
Суд встановив, що розробниками оскаржуваних розпоряджень, було грубо порушено процедуру участі громадськості у процесі оскаржуваного рішення.
Так, публікації у районних газетах не містили інформації про склад та зміст містобудівної документації щодо будівництва гірсько-лижного курорту “Свидовець”. Відповідачі не організовували процес доступу громадськості до матеріалів такого обговорення. У замітках зазначалось, що час обговорення 30 днів, проте громадське обговорення призначались на конкретну дату (приблизно два тижні після опублікування повідомлення). Громадську слухання оформлювались не протоколом обговорення, у якому було б зазначено про врахування та обговорення всіх зауважень, а протоколом голосування за чи проти, що є не допустимим під час проведення громадських слухань.
Підсумовуючи, суд зазначив що відповідачами не вжито всіх достатніх та належних заходів для належного інформування населення про проведення процедури обговорення затвердження ДПТ туристично-рекреаційного комплексу “Свидовець” та порушено вимоги ст. 21 Закону України “Про містобудування”, положення Оргуської конвенції, Протоколу про стратегічну екологічну оцінку до Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті, а відповідно розпорядження Тячівської районної державної адміністрації від 31.05.2017 року № 214 “Про затвердженого детального плану території” та розпорядження Рахівської районної адміністрації від 15.05.2017 року № 135 “Про затвердження детального плану території” є протиправними та підлягають до скасування.
З повним текстом рішення можна ознайомитись за посиланням тут.
Контактна інформація:
Софія Шутяк провідний юрисконсульт МБО “Екологія-Право-Людина”
office@epl.org.ua, s.shutiak@epl.org.ua
тел. +38(032)2257682