Сьогодні, 27 березня 2015 року, на своєму 48-му засіданні Комітет із дотримання Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості у процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (надалі – Оргуська конвенція) розпочав розгляд звернення МБО “Екологія-Право-Людина” (надалі – ЕПЛ) щодо порушень Україною Конвенції під час підготовки та укладення угод про розподіл вуглеводнів щодо Юзівської та Олеської площ.
У листопаді 2014 року ЕПЛ подала звернення до Комітету із дотримання, заявляючи про те, що у 2013 році в процесі переговорів із інвесторами та підписання зазначених угод уряд грубо порушив екологічні права громадян України, а саме право на ознайомлення із проектами текстів таких угод, право на безпечне для життя і здоров’я довкілля у зв’язку із непроведенням урядом державної екологічної експертизи щодо Юзівської угоди та формальне проведення її щодо Олеської після підписання самої угоди , право на участь у процесі прийняття урядом таких стратегічно важливих рішень, а також право ЕПЛ на оскарження зазначених дій та на оскарження бездіяльності уряду у суді. Із матеріалами звернення (PRE/ACCC/C/2014/118) можна ознайомитися на офіційному сайті Конвенції www.unece.org/env/pp/pubcom.html
На сьогоднішньому засіданні Комітет із дотримання провів перший крок процедури розгляду звернення, а саме розглянув і прийняв рішення щодо попереднього визначення прийнятності звернення. Представники заявника – ЕПЛ – мали можливість взяти участь у слуханні у режимі аудіоконференції.
Згідно процедури до розгляду по суті будь-якого звернення, Комітет з дотримання повинен вирішити, чи приймати звернення, з урахуванням критеріїв прийнятності, викладених у пункті 20 додатка до рішення I/7 Наради Сторін Оргуської Конвенції. Відповідно до пункту 20, Комітет повинен враховувати, чи є дане повідомлення:
(а) анонімним; (б) зловживання правом подати таке звернення; (в) явно необґрунтованим; (г) несумісним з положеннями рішення I/7 або з Конвенцією.
Додатковими критерієм прийнятності є також (а) відсутність зв’язку питань, порушений у зверненні, із предметом Конвенції; (б) коли звернення подане стосовно держави, що не є Стороною Конвенції, або коли події, щодо яких подається звернення, мали місце до набуття чинності Конвенції для відповідної Сторони; (в) коли звернення подане стосовно Сторони, яка зробила застереження щодо можливості громадськості подавати до Комітету звернення щодо дотримання нею Конвенції.
Якщо Комітет дійде висновку, що звернення підпадає під один з вищевказаних критеріїв, він може визнати звернення неприйнятним.
Крім того, відповідно до пункту 21 додатка до рішення I/7 Наради Сторін Комітету “слід на всіх відповідних етапах враховувати будь-які наявні внутрішні засоби правового захисту, за виключенням випадків, коли їхнє застосування невиправдано затягується або якщо вони явно не забезпечують ефективних і достатніх засобів захисту”. Таким чином, існує іще певна вимога щодо вичерпання національних засобів захисту.
Офіційне рішення Комітету щодо прийнятності кожного звернення приймається на закритій сесії (частині) зустрічі Комітету. Але незабаром воно буде опублікованим на сайті Конвенції, а також на сайті ЕПЛ, про що ми обов’язково додатково повідомимо.
За додатковою інформацією звертайтеся до:
Єлизавета Алексєєва,
керівника інформаційно-аналітичного відділу
МБО “Екологія-Право-Людина”
Email: office@epl.org.ua; e.aleksyeyeva@epl.org.ua
Тел.: (032) 225 – 76 – 82