Зважаючи на те, що Україна зараз перебуває у стані війни, скрутному економічному стані і значної мірою залежить від іноземної військової і економічної допомоги, а також на те, що неофіційною назвою цієЇ українсько-американської угоди є «угода про надра», тобто вона стосується природокористування, МБО «Екологія-Право-Людина» здійснюватиме аналіз цієї угоди, процесів і нормативно-правових актів, пов’язаних із нею. Метою цього є намагання спрямувати процес її реалізації таким чином, щоб мінімізувати негативний вплив на довкілля і сприяти досягненню Україною цілей сталого розвитку.
На сьогоднішній день оприлюднений текст цієї Угоди (див. посилання)
У преамбулі (декларативній частині) цієї угоди йдеться, переважно про визнання значущості матеріальної і фінансової допомоги Україні з боку США, бажання збільшення інвестицій у видобуток корисних копалин, енергетику та пов’язані з ними технології в Україні, забов’язання України щодо набуття нею членства в ЄС, які беруться до уваги при укладанні Угоди і створення Американсько-Українського інвестиційного фонду.
Основне положення, яке потенційно може поставити під загрозу екологічну безпеку України, міститься у п. 3 ст ІІ. У ній зокрема, йдеться про те, що у разі будь-якої невідповідності між законодавством України та цієї Угодою, ця угода мала переважну силу щодо такої невідповідності. Крім того, Уряд України погоджується з тим, що він не може посилатися на положення свого внутрішнього законодавства, як на виправдання будь-якого невиконання своїх зобов’язань за цієї Угодою. По суті, цими положеннями ставиться під сумнів верховенство Конституції України, закріплене у її 8 статті: Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
У п. 3 ст. ІІІ Угоди (Мета Угоди) закріплено положення, що відновлення України вимагає не лише фінансових, але й структурних, інституційних та технологічних перетворень, узгоджених, зокрема, з верховенством права.
Однією із найбільш суперечливих, на нашу думку, є положення, викладені у п. 3 ст. ХІ Угоди: ця угода залишається чинною до того моменту, поки Сторони не погодяться на її припинення. По суті, Угода не має визначеного строку чинності, а її припинення вимагає згоди, як випливає із тексту, обох Сторін.
«Темною конячкою» залишається Угода про обмежене партнерство, про намір укласти яку йдеться, зокрема, у п. 1 ст. ІІ Угоди, п. 3 ст. ІV Угоди і відповідно до якої, зокрема, будуть формуватися внески у Партнерство.
Зважаючи на все викладене, ЕПЛ вважає, що Угода між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американо-Українського інвестиційного фонду відбудови вимагає доопрацювання для приведення у відповідність чинному законодавству Україні.
Критично важливим для оцінки цієї угоди є оприлюднення тексту Угоди про обмежене партнерство, яка нерозривно пов’язана із цією Угодою.