Дотримання місцевими органами влади обов’язків щодо охорони лісів важливе задля екологічного балансу, бо ліси підтримують біорізноманіття та екосистеми, запобігають ерозії ґрунтів і очищують воду, поглинають вуглець, що допомагає в боротьбі з глобальним потеплінням, забезпечують ресурси для місцевих громад та сприяють сталому розвитку.
Деталі справи:
Верховний Суд України у складі колегії суддів Касаційного господарського суду розглянув касаційну скаргу Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 29 травня 2024 року у справі за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу про стягнення 2 911 939,82 грн шкоди, завданої довкіллю (https://reyestr.court.gov.ua/Review/121782546).
У грудні 2023 року Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовом до Рокитнівської селищної ради. Позов стосувався стягнення шкоди в розмірі 2 911 939,82 грн, завданої внаслідок незаконної порубки дерев на землях запасу лісогосподарського призначення.
Позовні вимоги були обґрунтовані результатами обстеження, проведеного комісією Державної екологічної інспекції. Під час перевірки було виявлено факт незаконної вирубки дерев невстановленими особами на території за межами населених пунктів с. Рокитне та с. Осницьк. Оскільки особи, відповідальні за завдану шкоду, не були встановлені, Державна екологічна інспекція вимагала відшкодування шкоди з боку органу місцевого самоврядування відповідно до частини другої статті 107 Лісового кодексу України.
Обставини, встановлені судами попередніх інстанцій, свідчили про незаконну порубку дерев, а також підтверджували вимоги Державної екологічної інспекції щодо відшкодування завданої шкоди. Ці дані стали основою для розгляду касаційної скарги Рокитнівської селищної ради у Верховному Суді.
Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій:
Державна екологічна інспекція Поліського округу 19 вересня 2023 року утворила тимчасову комісію, до складу якої увійшли представники Рокитнівської селищної ради, Філії «Рокитнівське лісове господарство» ДП «Ліси України», Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації та Державної екологічної інспекції Поліського округу.
У період з 25 вересня по 02 жовтня 2023 року ця комісія провела обстеження лісових насаджень на землях запасу лісогосподарського призначення Рокитнівської селищної ради, які не передані у користування лісогосподарським підприємствам. У результаті обстеження виявлено незаконну рубку 912 дерев різних порід на землях запасу лісогосподарського призначення за межами населеного пункту села Рокитне та 65 пнів незаконно зрубаних дерев за межами населеного пункту села Осницьк.
02 жовтня 2023 року комісія склала акт обстеження лісових ділянок, зафіксувавши факт порушення природоохоронного законодавства.
Згідно з довідками Рокитнівської селищної ради від 03 жовтня 2023 року, земельні ділянки, на яких було виявлено порубку дерев, згідно з матеріалами лісовпорядкування 1989 року, відносяться до земель лісогосподарського призначення. За наслідками порубки державний інспектор з охорони довкілля розрахував розмір шкоди, заподіяної незаконною рубкою дерев, на загальну суму 2 911 939,82 грн.
13 жовтня 2023 року Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулася до Рокитнівської селищної ради з претензією про відшкодування збитків, проте рада відхилила вимоги претензії, зазначивши, що земельні ділянки не належать до лісогосподарського призначення. У грудні 2023 року Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовом про стягнення зазначеної шкоди.
Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та оскаржуваної постанови апеляційного господарського суду:
Господарський суд Рівненської області 27 лютого 2024 року рішенням у справі № 918/1356/23 відмовив у задоволенні позову. Суд вказав, що позивач не довів наявності всіх елементів складу правопорушення, не надав достатніх доказів щодо віднесення земельних ділянок до земель лісогосподарського призначення, а також не надав відомостей щодо давності виявлених пнів.
Північно-західний апеляційний господарський суд 29 травня 2024 року скасував рішення місцевого суду та задовольнив позов, стягнувши з Рокитнівської селищної ради 2 911 939,82 грн шкоди, витрати зі сплати судового збору.
Суд апеляційної інстанції виходив з того, що факт вчинення правопорушення підтверджується актом обстеження, підписаним відповідачем без заперечень. Розмір шкоди визначений правильно відповідно до затверджених такс. Відповідач є відповідальним за заподіяну шкоду, оскільки факти незаконної рубки сталися на його території.
Короткий зміст вимог касаційної скарги: Рокитнівська селищна рада у касаційній скарзі просила скасувати постанову апеляційного суду та залишити у силі рішення Господарського суду Рівненської області.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу: відповідач посилався на неправомірне застосування норм права, зокрема частини другої статті 107 Лісового кодексу України, вказуючи на відсутність доказів того, що правопорушення сталося після вступу в дію цієї норми, а також на те, що земельні ділянки не є землями лісогосподарського призначення, а належать до колективної власності.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи: позивач у відзиві на касаційну скаргу просив відмовити у задоволенні касаційної скарги Рокитнівської селищної ради, зазначаючи, що суд апеляційної інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з дотриманням норм права. Твердження скаржника вважаються безпідставними та необґрунтованими.
Верховний Суд, розглянувши доводи відповідача у касаційній скарзі та доводи позивача у відзиві, дослідив правильність застосування норм матеріального та процесуального права судом апеляційної інстанції.
ВС вирішив, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке:
Спір стосувався стягнення шкоди, заподіяної лісу внаслідок порушення природоохоронного законодавства, зокрема лісового.
Наказом позивача було проведено обстеження лісових насаджень, виявлено незаконну рубку 912 дерев.
Суд апеляційної інстанції підтвердив факт правопорушення на підставі акту обстеження, однак не врахував доводи відповідача про недійсність акта через недостатню кількість підписів.
Відповідач стверджував, що ділянки не відносяться до лісового фонду, а є землями сільськогосподарського призначення. Верховний Суд не прийняв ці доводи, оскільки вони не підкріплені доказами.
Верховний Суд підтвердив висновки суду апеляційної інстанції про встановлення факту правопорушення у сфері лісових відносин та обґрунтованість відшкодування шкоди органом місцевого самоврядування.
Тому, касаційну скаргу Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області було залишено без задоволення, а рішення Північно-західного апеляційного господарського суду від 29 травня 2024 року у справі № 918/1356/23 залишено без змін.
У цій постанові КГС ВС чітко зазначив про важливість дотримання місцевими органами влади обов’язків щодо охорони лісів. Це рішення підтверджує відповідальність місцевої влади за всі лісові ресурси на її території незалежно від їх формального статусу.
Отже, у розглянутій справі Верховний Суд підтвердив важливість дотримання місцевими органами влади обов’язків щодо охорони лісів, які не віддані під охорону лісогосподарським підприємствам.
У контексті даної справи Рокитнівська селищна рада була визнана відповідальною за шкоду, завдану незаконною рубкою дерев на її території. Державна екологічна інспекція підтвердила факти правопорушення, і хоча рада заперечувала, що ці земельні ділянки не належать до лісогосподарського призначення, Верховний Суд не знайшов підтверджень цих аргументів.
Отже, органи місцевого самоврядування повинні не лише контролювати, але й активно брати участь у збереженні лісових ресурсів, незалежно від їх статусу. Це рішення підтверджує, що бездіяльність органів місцевого самоврядування по контролю за лісами у межах території громади може мати негативні економічні наслідки для рад у вигляді відшкодування шкоди довкіллю. Тому, доцільно радам встановити механізми контролю за лісами на своїй території, щоб уникати подібних випадків.