З 1 липня 2021 року вступив в дію Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення», який скасував мораторій та дав старт ринку землі в Україні. Тепер кожен українець, виступаючи фізичною особою, може продати або придбати до 100 га земель сільськогосподарського призначення до січня 2024 року.
До цього дія мораторію поширювалась на відчуження земельних ділянок, виділених з земельних часток (паїв), земель товарного сільськогосподарського виробництва, та земельних часток та всіх земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності.
Сільськогосподарські землі державної та комунальної власності поки можна брати лише в оренду, і права їхньої оренди продаються на електронних аукціонах.
Одним з таких майданчиків, де можна купити і земельну ділянку приватної власності, і взяти в оренду ділянки державної та комунальної власності, став Prozorro.Продажі.
Аналізуючи оголошення про продаж земельних ділянок нами було виявлено низку фактів продажу природних ділянок. Наприклад, в оголошенні від 11.11.2021 року на земельні торги була виставлена ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером (далі к/н) 7422287000:02:000:1596 площею 1,074 га.
(Ділянка з к/н 7422287000:02:000:1596; площа – 1,074 га; цільове призначення: ведення товарного сільськогосподарського виробництва)
З даних публічної кадастрової карти України видно, що ця ділянка розташована в межах природо-заповідного фонду – Мезинський національний природний парк, проте в документації аукціону зазначено, що за видом угідь дана територія – рілля. В свою чергу відомості про обмеження у використанні земельної ділянки не зареєстровані.
В пункті 4.4 Положення Про Мезинський національний природний парк, визначено режим охорони території «На території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної цінності території національного природного парку.»
Ще один яскравий приклад: дві ділянки з кадастровими номерами 7124986000:05:001:0336 – площею 0,685 га та 7124986000:05:001:0335 – 0.5063 га. Згідно з документацією аукціонів, що розміщена у відповідних оголошеннях зазначається, що ці ділянки належать до сіножатей, проте на супутникових знімках видно, що на цих ділянках створена штучна водойма та висаджені дерева.
(Ділянки з к/н 7124986000:05:001:0336 площа – 0,685 га; 7124986000:05:001:0335 – 0.5063 га; цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва)
Або ж ділянка з кадастровим номером 3222789200:02:021:0005 площею 2,714, з цільовим призначенням «для ведення товарного с/г виробництва», яка на даний час, згідно з супутниковими знімками являється перелогом, проте у витягу з Державного земельного кадастру дана територія визначається, як рілля.
А ось ділянка з к/н 3222782100:04:004:0025, площею 1.0034га, згідно з супутниковими знімками, взагалі є самосійним лісом, проте була виставлена на торги, хоча документація аукціону по ній відсутня.
(Ділянка з к/н 3222782100:04:004:0025; площа – 1.0034га; цільове призначення: для ведення особистого сільськогосподарського виробництва)
Ділянки під к/н 3223182500:06:005:0119 та 3223182500:06:005:0115 зараз являються пасовищем та виставлені на аукціони, в документації яких зазначається, що ці ділянки є ріллею.
(Ділянки з к/н 3223182500:06:005:0119 площею 1,5594 га та 3223182500:06:005:0115 площею 0,251; цільове призначення: для ведення особистого сільськогосподарського виробництва)
Та ж сама ситуація і з торгами прав оренди земельних ділянок. Так, ділянка з к/н 3520355400:02:004:9149 перебуває в комунальній власності та виставлена на аукціон з цільовим призначення – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, вид угідь, що зазначений в документах – рілля, проте згідно супутникових знімків видно, що на даний час територія є пасовищем.
(Ділянка з к/н 3520355400:02:004:9149; площа – 11,0459 га; цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва)
А наступна ділянка, окрім того, що знаходиться в межах природо-заповідного фонду, а саме на території загальнозоологічного заказника «Людвище», вже частково заліснена, втім в даних Державного земельного кадастру, що розміщені на сторінці аукціону, територія класифікується як рілля, а в обмеженні використання ділянки зазначена лише охоронна зона навколо об’єкта енергетичної системи площею 0,0961 га.
(Ділянка з к/н6125885100:01:002:0011; площа – 2,801 га; цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва)
Відповідно до Закону України «Про природно-заповідний фонд», а саме ст.26 визначено режим охорони заказників: «на територіях заказників забороняються рубки головного користування, суцільні, прохідні, лісовідновні та поступові рубки, видалення захаращеності, а також полювання та інша діяльність, що суперечить цілям і завданням, передбаченим положенням про заказник»
Серед виставлених лотів аукціону, дуже часто зустрічаються ділянки, що є доволі великими масивами самосійних лісів, які теж виставлені як рілля. Наприклад, ділянка з к/н 0721882000:06:000:1923, площа якої 20 гектарів.
(Ділянка з к/н 0721882000:06:000:1923; площа – 20 га; цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва)
Вирубка самосійних лісів та подальше розорювання території призводить до ерозії та зниження рівня родючості грунтів.
Згідно Постанови про Порядок ведення Державного земельного кадастру в редакції від 10.11.2021, всі ці ділянки мали б класифікуватись відповідно до класифікатора видів земельних угідь (додаток 4), як перелоги, пасовища, багаторічні насадження, ставки, а самосійні ліси можна було б віднести до «Ліси та інші лісовкриті землі», адже всі вони не підпадають під визначення ріллі.
Підсумовуючи наведені вище факти, звісно, не можна звинуватити саму систему Прозорро.Продажі, що в ній на аукціонах виставляються на продаж ділянки, використання яких не тільки призведе до знищення природних екосистем, але й в деяких випадках являється відверто незаконним. Проте, на фоні декларації Глазго щодо лісів та землевпорядкування, прийнятої 2 листопада 2021 року на кліматичному саміті 26 конференції країн-учасниць Рамкової конвенції ООН про зміну клімату, основним пунктом якої було визначено – «Зберігати ліси та інші наземні екосистеми та стимулювати їх відновлення» – даний факт є, м’яко кажучи, неприйнятним.
Це зайвий раз підкреслює, що прозорість та відкритість того чи іншого процесу зовсім не гарантує, що він не потребує додаткової перевірки та не буде нести за собою негативних наслідків.
Тому ЕПЛ закликає внести зміни до законодавства, які б передбачали недопущення продажу на аукціонах, незалежно від того який майданчик використовується – Прозорро.Продажі чи сайт Держгеокадастру цінних природних територій, а також своєчасного реагування Держгеокадастру та ОТГ при зверненнях щодо виявлення недостовірності інформації про земельні ділянки під час проведення відкритих торгів.
П.С. 30 листопада Верховна Рада України прийняла в 2-му читанні законопроект №5600, який вводить поняття мінімального податкового зобов’язання власників земель сільськогосподарського призначення платити певну суму, окрім земельного податку, навіть якщо ділянка не використовується. Це буде зайвий стимул власникам ділянки продати її агрохолдингам і тим самим – дозволити знищити на ній природу.
Контакти:
Надія Пастушенко, волонтер ЕПЛ anikina1415@knu.ua
Богдан Кученко, еколог ЕПЛ b.kuchenko@epl.org.ua