22 червня 2020 року члени Європейського парламенту звернулися до прем’єр-міністра та парламентарів України та висловили глибоку стурбованість щодо трьох проблем у природоохоронній політиці України. У листі йдеться про екологічні втрати від діяльності лісової промисловості, недотримання Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» (надалі – Закон) та відсутність гарантії безпеки природоохоронних активістів1.
В контексті оцінки впливу на довкілля (надалі – ОВД) Європарламентарі закликають вдатися до таких заходів:
створити експертні групи з ОВД із залученням незалежних експертів для надання допомоги компетентним органам у процесі прийняття рішень;
розробити підзаконні акти по ОВД, а також пакети офіційних покрокових інструкцій для різних типів проектів;
забезпечити високоякісні висновки ОВД із залучення експертних груп та громадських організацій.
На нашу думку, у даній ситуації доречніше говорити про неповну реалізацію Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» відповідальним органом виконавчої влади, ніж про порушення чи некоректність процедури, закладеної у Законі. Адже і залучення незалежних експертів для надання допомоги компетентним органам для видачі якісних висновків з ОВД, і розробка нормативно-методичного забезпечення та забезпечення стандартизації у сфері ОВД відповідним Міністерством передбачено положеннями Закону. Інша справа, що відповідальний ЦОВВ за понад два з половиною роки роботи Закону не спромігся реалізувати ці можливості.
Статтею 10 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» передбачено, що з метою здійснення своїх повноважень у сфері ОВД уповноважені органи можуть утворювати експертні комісії з ОВД, а уповноважений центральний орган для цих потреб веде реєстр експертів, із числа яких призначаються члени комісій.
Тим не менше, передбачені Законом положення про експертну комісію з оцінки впливу на довкілля, кваліфікаційні вимоги до експертів та порядок ведення реєстру експертів з оцінки впливу на довкілля досі не затверджені уповноваженим центральним органом, хоча і були розроблені разом із основними підзаконними нормативно-правовими актами у сфері ОВД. І якщо в перший рік реалізації Закону це іще можна було якось виправдати, ситуація, що склалася зараз, та відсутність адекватних кроків з боку Міністерства наводять на думку про відсутність у чиновників бажання належно і повноцінно використовувати механізм ОВД. Чим далі, тим більше і процедура, і отриманий результат – висновок з ОВД – нагадує державну екологічну експертизу – інструмент, від якого так довго і болісно намагалися відмовитися.
В момент вступу в силу Закону «Про оцінку впливу на довкілля» у профільному відділі відповідного Міністерства працювало п’ятеро осіб, на плечі яких лягли повноваження із проведення процедури ОВД щодо найскладніших проектів по всій Україні, забезпечення функціонування реєстру з ОВД та забезпечення методологічної підтримки територіальних органів. У територіальних органах осіб, відповідальних за ОВД, налічувалося в середньому по троє. І хоча ця ситуація, принаймні у ЦОВВ з часом змінилася на краще (15 працівників у відділі з ОВД), така кількість осіб не є достатньою для того, аби покрити всі сфери спеціальних знань, що можуть бути необхідні для оцінки допустимості усіх видів планованої діяльності, передбачених Законом, та розробки достатніх та ефективних екологічних умов. Адже для проведення ОВД можуть знадобитися промислові екологи, інженери, зоологи, ботаніки, геологи, хіміки, фізики, аграрії, ветеринари і навіть медики. Саме для надання фахової підтримки уповноваженим органам у сферах спеціальних знань Закон «Про оцінку впливу на довкілля» передбачає можливість створення і роботи експертних комісій з ОВД.
На нашу думку, комісія з ОВД має бути постійно діючим органом при уповноваженому органі, експерти якого у різних формах (індивідуально чи колегіально) беруть участь у розгляді звітів з ОВД та іншої інформації про плановану діяльність, отриманої в ході процедури, та надають пропозиції і рекомендації до умов щодо обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з ОВД, висновків з ОВД, в тому числі, екологічних умов, що включаються до них, та звітів про громадське обговорення у галузях своїх спеціальних знань.
Згідно вимог Закону члени Комісії мають призначатися з числа експертів, внесених до Реєстру експертів з ОВД, що ведеться уповноваженим центральним органом. Із цього реєстру органи призначають строком на три роки членів Комісії у необхідній кількості з урахуванням наявності/відсутності у них штатних спеціалістів, які володіють спеціальними знаннями та досвідом у відповідних галузях знань, необхідних для проведення фахової ОВД.
Оскільки згідно вимог Закону відповідальність за проведення процедури та підготовку висновку з ОВД несе уповноважений орган, за результатами своєї роботи члени Комісії мали би готувати відповідні пропозиції і рекомендації, які хоча і не можуть бути обов’язковими для уповноваженого органу, але мають бути публічними. На нашу думку, залучення широкого пулу фахівців до процедури ОВД дозволить якісніше розробляти адекватні екологічні умови для потреб конкретної планованої діяльності, а оприлюднення таких пропозицій і рекомендацій засобами реєстру з ОВД мінімізує ризик нехтування уповноваженим органом позицією залучених експертів.
Окрім надання пропозицій і рекомендацій щодо конкретних процедур ОВД, члени Комісії могли би залучатися також і до розробки методичних матеріалів щодо підготовки звітів з ОВД для різних типів проектів, і цим долучитися до вирішення проблеми відсутності нормативно-методичного забезпечення та стандартизації, на яку так часто жаліються розробники звітів з ОВД.
Беззаперечно такі експерти повинні нести юридичну відповідальність за вчинення дій та прийняття рішень в умовах конфлікту інтересів, вчинення інших корупційних правопорушень, а також за розголошення конфіденційної інформації, яка стала їм відома у зв’язку з виконанням обов’язків члена комісії. В умовах публічності результів роботи комісії репутаційні ризики також будуть високими, але це підвищить статут таких експертів та зведе до мінімуму можливі маніпуляції.
Приєднуючись до членів Європарламенту, МБО «Екологія-Право-Людина» закликає новопризначеного Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України пана Романа Абрамовського активізувати процес із затвердженням відомчих документів, необхідних для формування реєстру експертів з ОВД та призначення членів експертних комісій.
За додатковою інформацією звертайтеся:
Єлизавета Алексєєва, МБО «Екологія-Право-Людина»
office@epl.org.ua; e.aleksyeyeva@epl.org.ua
Тел.: + 30 032 225 76 82