
27 грудня 2024 року КМУ прийняв розпорядження, яким затвердив Національний план управління відходами до 2033 року. З цього часу протягом року всі області мали затвердити свої регіональні плани управління відходами, тобто до 27 грудня 2025 року. Звісно строк ще не закінчився, але вже зараз можна ствердно сказати, що не всі області встигнуть це зробити вчасно і на початок 2026 року матимуть затверджені регіональні плани управління відходами. І ось звідки такий висновок.
Справа в тому, що проєкти регіональних планів управління відходами повинні проходити процедуру стратегічної екологічної оцінки, яка є фактично останнім етапом всієї процедури розроблення регіональних планів управління відходами перед їх затвердженням.
Якщо проаналізувати Єдиний реєстр стратегічної екологічної оцінки, то станом на 19 листопада 2025 року процедуру СЕО розпочато щодо проєктів регіональних планів управління відходами лише 13 областей та м. Київ (Запорізька, Закарпатська, Івано-Франківська, Херсонська, Львівська, Кіровоградська, Київська, Черкаська, Чернігівська, Хмельницька, Дніпропетровська, Рівненська, Одеська). Всі вони перебувають на різних стадіях. Лише три з цих областей повністю пройшли процедуру СЕО та вже затвердили Регіональні плани управління відходами – першою в Україні це зробила Херсонська ОВА, а після неї Рівненька та Закарпатська. Ще 5 областей (Запорізька, Івано-Франківська, Львівська, Кіровоградська та Черкаська) та м. Київ завершили громадське обговорення Звіту з СЕО та мають шанси встигнути затвердити проєкти регіональних планів своїх областей у визначений законодавством строк.
Решта 11 областей ще навіть не розпочали процедуру СЕО. До них відносяться (Вінницька, Волинська, Донецька, Житомирська, Луганська, Миколаївська, Полтавська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Чернівецька). Чіткого строку проходження процедури СЕО закон не передбачає, однак лише на громадське обговорення виділяється щонайменше 40 днів – щонайменше 10 днів на обговорення заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки та 30 днів на обговорення проєкту документа державного планування та звіту про стратегічну екологічну оцінку. Між цими строками ще треба додати щонайменше кілька тижнів, а то й місяців на підготовку самого Звіту з СЕО. А відтак ті області, які ще навіть не розпочали процедуру СЕО точно не мають шансів завершити її до кінця року та затвердити регіональний план управління відходами своєї області.
Ба більше, станом на 20 листопада 2025 року, деякі області ще навіть не розробили проєкт регіонального плану, не говорячи вже про початок процедури його стратегічної екологічної оцінки. Так 03 листопада 2025 року на сайті МикВісті було опубліковано новину про те, що Миколаївщина досі не має оновленого регіонального плану управління відходами. Попередній документ втратив чинність ще у 2020 році, а новий так і не був завершений через брак фінансування. З цього приводу варто звернути увагу на Порядок розроблення та затвердження регіональних планів управління відходами, відповідно до якого регіональні плани управління відходами розробляються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями (далі – розробник).
розміщує на своєму офіційному веб-сайті інформацію про початок роботи над проектом регіонального плану управління відходами;
утворює робочу групу для підготовки пропозицій до проекту регіонального плану управління відходами (далі – робоча група), до складу якої можуть входити працівники місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), а також незалежні експерти (за згодою);
розробляє проект регіонального плану управління відходами з урахуванням пропозицій робочої групи;
проводить громадські обговорення проекту регіонального плану управління відходами з урахуванням вимог нормативно-правових актів з питань стратегічної екологічної оцінки та управління відходами.
Як бачимо, законодавство покладає обовʼязок щодо розроблення проєкту регіонального плану управління відходами на обласні державні адміністрації, а не на підрядні організації, і саме їх називає розробниками, а не замовниками робіт. Відтак відсутність коштів на те, аби замовити розроблення регіонального плану управління відходами не є виправданням щодо його відсутності, а є результатом протиправної бездіяльності обласних державних адміністрацій, а точніше їх департаментів екології, які відповідальні за розроблення проєктів регіональних планів.
З огляду на це виглядає справедливим законопроєкт, опублікований 10 жовтня 2025 року на сайті Мінекономіки «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення відповідальності за правопорушення у сфері управління відходами». Законопроєкт передбачає серед іншого доповнити кодекс статтею 82-11 «Відсутність плану управління відходами», за який передбачений штраф в розмірі від 850 до 1700 грн.
Чи буде прийнято даний законопроєкт до кінця року і чи понесуть посадові особи обласних адміністрацій відповідальність за відсутність регіонального плану управління відходами поки невідомо. Однак питання впровадження реформи управління відходами в цих областях відкладається, а з ним і заморожується вирішення критичної ситуації з стихійними сміттєзвалищами, переповненими полігонами, небезпечними відходами, застарілими технологіями тощо.
