Найближчим часом парламент розглядатиме законопроєкт про державний екологічний контроль. Громадськість вкотре закликає можновладців заплющити очі на потреби олігархів та нарешті звернути увагу на проблеми охорони навколишнього середовища!
Українське законодавство у сфері охорони довкілля тривалий час розвивалося на засадах і принципах, закладених ще за часів СРСР. Лише із підписанням угоди про асоціацію із ЄС ситуація почала поступово змінюватися. Упродовж останніх п’яти років в Україні були запроваджені басейновий принцип та інші європейські засади управління водними ресурсами, були прийняті закони про екологічні оцінки, а також про моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів. Це лише верхівка айсбергу, системне реформування національних законодавчих рамок у напрямку апроксимації із законодавством ЄС у сфері охорони довкілля іще попереду. Разом з тим, жодні нові правила не запрацюють в умовах відсутності ефективного контролю з боку держави за їх дотриманням. А на сьогодні порушники природоохоронного законодавства не несуть реальної відповідальності за свої дії.
Вже понад три роки спільно профільне міністерство та експертна громадськість напрацьовує законопроект №3091 «Про державний екологічний контроль», який на сьогодні очікує на повторне перше читання у доопрацьованій редакції.
Цим законопроектом пропонується комплексно врегулювати увесь спектр правовідносин, що виникають між державою та усіма підконтрольними суб’єктами з питань дотримання природоохоронного законодавства. На сьогодні ці відносини врегульовані величезною кількістю суперечливих законодавчих та підзаконних актів, що вже само по собі ускладнює практичну реалізації цієї функції держави.
Одним із завдань законопроєкту є подолання обмежень, що накладаються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Встановлені цим законом «стандартні» рамки діяльності контролюючих органів, цілковито обґрунтовані і виправдані для одних сфер, є неприйнятними для сфери охорони довкілля. Проєкт створює законодавчі підстави для вчасного і ефективного виконання органом державного екологічного контролю покладених на нього функції в частині контролю суб’єктів господарювання, шляхом наділення його належним обсягом повноважень та усунення правових перепон і колізій, що існують у чинному законодавстві.
Новелою проєкту є розширення відповідальності суб’єктів господарювання. На противагу існуючим малоефективним нормам Кодексу України про адміністративні правопорушення, законопроєкт №3091 вводить склади правопорушень для суб’єктів господарювання, санкції (адміністративного-господарські штрафи) за їх порушення, а також порядок їх накладення. Розміри штрафів варіюються в залежності від ступеня екологічного ризику суб’єкта господарювання і становлять суттєві суми, здатні змінити ставлення підконтрольних суб’єктів до екологічних вимог.
Важливим аспектом законопроекту є також законодавча регламентація заходів державного екологічного контролю, що виходять за межі планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання. Споконвіку держекоінспекція вистежувала браконьєрів, паліїв сухої рослинності, боролася із несанкціонованими сміттєзвалищами та незаконними рубками. Ця частина роботи є не менш важливою ніж контроль великих забруднювачів і також потребує чіткого і послідовного законодавчого регулювання.
З метою підвищення прозорості діяльності органу екологічного контролю та зниження корупційних чинників законопроєкт передбачає цифровізацію заходів державного екологічного контролю, функціонування відкритої інформаційної системи органу екологічного контролю та достойний рівень оплати праці інспекторів.
Жодна проведена екологічна реформа не «взлетить» в умовах непрацюючих механізмів контролю та відповідальності. Саме тому реформування системи державного екологічного контролю має стати чи не найпріоритетнішою ініціативою держави у сфері екологічної політики та природокористування. У сучасному світі охорона довкілля не протиставляється економічному росту – вони ідуть рука об руку. Зменшення промислового забруднення, декарбонізація економіки, підвищення енергоефективності, розвиток відновлюваних джерел енергії та впровадження циркулярної економіки, а також налагодження ефективного механізму виконання цих вимог держслужбовцями, бізнесом та пересічними громадянами – усе це відповіді і на екологічну, і на економічну кризи України.
Закликаємо парламентарів підтримати цю реформу і прийняти законопроєкт №3091 у першому читанні, а згодом і в цілому.