22 квітня 2015 року у підкомітеті з питань державного моніторингу навколишнього природного середовища Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відбулося засідання із обговорення проекту Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”.
Цього разу законопроект, що вже пройшов широке громадське обоготворення, розглядався парламентаріями та їхніми помічниками відповідного профільного комітету Верховної Ради України під головуванням народного депутата п. Рибака І. П. – голови підкомітету з питань державного моніторингу навколишнього природного середовища.
Із запрошених гостей в обговоренні взяли участь Дмитро Скрильніков, експерт проекту секторальної технічної підтримки ЄС, основний автор законопроекту, Сергій Вихрист, експерт проекту секторальної технічної підтримки ЄС та Єлизавета Алексєєва, провідний юрисконсульт МБО “Екологія-Право-Людина”.
Засідання розпочалося із виступу Сергія Вихриста, який доповів, що 16 квітня 2015 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено плани імплементації актів законодавства Євросоюзу у сфері довкілля і що згідно цих планів Уряду, продиктованих відповідними домовленостями в рамках Угоди про Асоціацію, адаптація до так званих горизонтальних директив ЄС – директив у сфері управління довкіллям та інтеграція екологічної політики в інші галузеві політики, вміщених у додатку ХХХ до Угоди про Асоціацію, є пріоритетом на 2015 рік. Це такі директиви:
– про оцінку впливу окремих державних і приватних проектів на навколишнє середовище (Директива 2011/92/ЄС)
– про оцінку впливу окремих планів та програм на навколишнє середовище (Директива 2001/42/ЄС)
– про доступ громадськості до екологічної інформації (Директива 2003/4/ЄС)
– про участь громадськості у розробці деяких планів та програм, пов’язаних з навколишнім природним середовищем (Директива 2003/35/ЄC).
Згідно затвердженого графіку прийняття проекту Закону України “Про оцінку впливу на довкілля” європейського зразка вже у першому читанні очікується у червні поточного року.
Наступною виступала Єлизавета Алексєєва, яка доповіла про міжнародно-правову складову необхідності невідкладного прийняття обговорюваного законопроекту. Справа в тому, що крім безумовної і безпосередньої вигоди для довкілля України, а також виконання умов Угоди про Асоціацію, прийняття проекту Закону України “Про оцінку впливу на довкілля” вирішить давні проблеми України, пов’язані із тривалим – понад десятилітнім – невиконанням і порушенням Україною вимог Конвенції про оцінку впливу на довкілля у транскордонному контексті (Конвенція Еспо) та Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості у процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (Оргуська конвенція), а також простроченим вже на півтора роки зобов’язанням за Протоколом про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства адаптувати національну правову базу до Директиви ЄС про оцінку впливу окремих державних і приватних проектів на навколишнє середовище.
Завершив чергу доповідей, Дмитро Скрильніков, доповів учасникам засідання про основні принципи та положення, закладені в дані законопроекти. Зокрема, йшлося про нюанси процедури участі громадськості, дозвільну природу рішення про оцінку впливу на довкілля, причини існування двох списків видів діяльності та об’єктів, що вимагають проведення процедури – усі необхідні і обов’язкові елементи належного впровадження відповідної Директиви ЄС про оцінку впливу на довкілля.
Далі відбулося безпосередньо обговорення, яке в основному торкнулося питань необхідності 1) діяти оперативно, і можливо подавати законопроект не через Кабінет Міністрів України, а через Комітет для уникнення довготривалої процедури погодження із різноманітними відомствами; 2) надіслати переклад законопроекту до Брюсселя, для отримання їхньої думки щодо тексту; 3) підсилення положень законопроекту в частині відповідальності суб’єктів господарювання за грубі порушення у сфері оцінки впливу на довкілля, такі як проведення господарської діяльності, що вимагає оцінки, без такої, чи із порушенням екологічних обмежень, зафіксованих у рішенні про оцінку впливу на довкілля.
Домовилися зустрітися у невіддаленому майбутньому. Робота триває.