5-ть днів тому ВРУ призначила нового Міністра АПК – Лещенка Романа1, який визначив 5-ть пріоритетів його роботи та пропонує Дрежводагенство підпорядкувати МінАПК. Не погоджуємось із такою позицією, обґрунтування подаємо нижче.
Вода є обмеженим та цінним ресурсом в Україні
Україна належить до держав з недостатнім забезпеченням водними ресурсами. Питома забезпеченість річковим стоком в Україні становить біля 1000 м3 на особу в рік, що в 2,5 рази нижче ніж в Німеччині та Швеції, в 3,5 рази – ніж у Франції та у 5 разів – ніж у Великобританії2. Водні об’єкти України вкривають 24,2 тис. км2, що становить 4,0% від її загальної території. Також наша країна має не дуже густу річкову мережу (середнє значення – 0,34 км/км2 ), небагаті й запаси підземних вод3. Болота, що були природним регулятором водності більшості рівнинних річок України, нині більш ніж наполовину осушені.
Вода – критична для здоров’я населення та збалансованого розвитку суспільства
Міжнародні експерти Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) встановили, що понад 60% захворювань у світі зумовлено вживанням неякісної води. Міністерською декларацією Всесвітнього Водного Форуму в Гаазі в 2000 році, Міжнародною конференцією по прісній воді (Бонн, грудень 2001 р.) якість води визнана основним показником збалансованого розвитку суспільства, його безпеки й існування в цілому, що стало ще актуальніше під час пандемії COVID 19.
Управляти водними ресурсами повинен природоохоронний орган
Міндовкілля є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, екологічної та в межах повноважень, передбачених законом, біологічної і генетичної безпеки. Державне агентство водних ресурсів України4 5 здійснює управління усіма водними ресурси державної власності з метою їх збереження для людини, природніх екосистем та економіки.
Зрошення – не панацея для боротьби з опустелюванням та розвитку сільського господарства
Проблема опустелювання та потреби аграрного сектору у водних ресурсах є комплексною. Будівництво меліоративних систем 30-35 років тому6 свідчить, що проблема існувала і раніше. Проте, занепад більшості цих систем,7 довів неефективність такої системи зрошення для покращення стану ґрунті та покращення результатів діяльності сільгосппідприємств.
Затверджена Стратегія зрошення та дренажу в Україні на період до 2030 року8 та план заходів із реалізації вказаної Стратегії9, опубліковані дослідження щодо Національного визначеного внеску України до Паризької угоди вказують, що проблему забезпечення водою сільського господарства не можливо вирішити лише шляхом організації меліорації земель, адже ця проблема є комплексною. Мінприроди відповідальне за розробку і затвердження Планів управління річковими басейнами, а на Держводагентство покладене відповідальність за їх впровадження, під що створені басейнові органи управління і басейнові ради. Як це буде скеровуватися Мінагрополітики? Саме тому ми вважаємо, що її вирішення потребує злагодженої та довготривалої співпраці низки центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ), які реалізують державну політику з управління природними ресурсами та охорони довкілля.
Зважаючи на це і враховуючи постанову КМУ «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій»10 та існуючу структуру ЦОВВ вважаємо за доцільне залишити в підпорядкуванні Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів Державне агентство водних ресурсів України.
Команда МБО “Екологія-Право-Людина”
Наталя Закорчевна, Національний представник проекту “Водна ініціатива ЄС для країн Східного партнерства”
Андрій Демиденко, Global Water Partnership
Олександр Степаненко, виконавчий директор ГО “Екологічно-гуманітарне об’єднання “Зелений Світ”
Галина Олійникова, Мама-86
Володимир Березін, ГО Бахмут
1 https://agropolit.com/spetsproekty/833-roman-leschenko–ministr-agrarnoyi-politiki-dosye-poglyadi-na-rozvitok-apk-dosyagnennya-v-derjgeokadastri
3 Ми насправді точно не знаємо наші запаси підземних вод, вони розвідувалися у 60-70 х роках
4 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393-2014-п#Text
5 Центральні органи виконавчої влади утворюються для виконання окремих функцій з реалізації державної політики. У разі якщо більшість функцій центрального органу виконавчої влади складають функції з управління об’єктами державної власності, що належать до сфери його управління, центральний орган виконавчої влади утворюється як агентство.
6 https://agravery.com/uk/posts/show/napoiti-pole-ak-agrarii-borutsa-z-globalnim-poteplinnam
7 http://epl.org.ua/environment/zabuta-istoriia-dunai-dnistrovskoi-zroshuvalnoi-systemy-abo-mertvi-dushi-v-minahropolityky/
8 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-р#Text
9 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1567-2020-р#Text
10 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2005-п#Text