Міндовкіллям внесено до Кабінету Міністрів України проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів».
Проектом постанови пропонується дозволити суб’єктам господарювання, у яких в наявності позитивні висновки державної екологічної експертизи відповідно до Закону України «Про екологічну експертизу» або позитивні висновки з оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» приєднатися до експериментального проекту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів.
В зв’язку з цим, вважаємо за необхідне зауважити та звернути увагу на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Виходячи з аналізу законодавства, можливість реалізації експериментальних проектів закріплений у пункті 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо повноважень в галузі охорони навколишнього природного середовища», згідно з яким Кабінету Міністрів України надана можливість забезпечення прийняття рішень з питань, що потребують законодавчого врегулювання, крім випадків, визначених статтею 92 Конституції України, щодо проведення у сферах, відповідальність за які несе Кабінет Міністрів України, зокрема екології, державного управління, охорони здоров’я, експерименту, строк якого не перевищує двох років.
1. Пунктом 6 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що виключно законами України визначаються основи екологічної безпеки.
Тому вважаємо, що питання отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, яке відноситься до забезпечення екологічної безпеки не може бути предметом експериментальних постанов Кабінету Міністрів України, оскільки вказанні питання регулюються виключно на рівні законів.
2. Запровадження експерименту за рішенням Кабінету Міністрів України допускається лише з питань, які потребують законодавчого регулювання.
Звертаємо увагу що 09.07.2023 року набрав чинності Закон України «Про управління відходами».
Відповідно до статей 41, 42 вказаного Закону суб’єкти господарювання, які мають намір здійснювати або здійснюють діяльність у сфері оброблення відходів, зобов’язані створити обліковий запис в інформаційній системі управління відходами та внести до системи визначені законодавством необхідні відомості та зобов’язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів до початку своєї діяльності.
Видача, відмова у видачі, припинення дії дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів здійснюються відповідно до законів України “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” та “Про адміністративні послуги” з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Порядок видачі, відмови у видачі, припинення дії дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів затверджується Кабінетом Міністрів України.
Частинами другою та четвертою визначено перелік документів, які подаються для отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 19 та абзацу другого частини першої статті 42 Закону України «Про управління відходами» Постановою Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2023 року № 1328 затверджено «Порядок видачі, відмови у видачі, припинення дії дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів».
Тому вважаємо, що питання отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, знову ж таки не може бути предметом експериментальних постанов Кабінету Міністрів України, оскільки питання видачі вказаних дозволів уже законодавчо врегульовано.
3. Відповідно до тексту постанови та порівняльної таблиці до неї, вбачається що Мінприроди розширює сферу дії експериментального проекту на операції у сфері поводження з небезпечними відходами (зберігання, оброблення, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження і захоронення), в тому числі змінюється перелік документів необхідних для отримання відповідних ліцензій.
Тобто вказаною постановою змінюється порядок отримання ліцензії на поводження з небезпечними відходами, який вже врегульовано ст.44 Закону «Про управління відходами».
Звертаємо увагу, що питання отримання ліцензій на поводження з небезпечними відходами також врегульоване Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та постановою Кабінету Міністрів України від 5.12.2023 № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами».
Таким чином, Мінприроди постановою запропоновано та частково запроваджено за змістом альтернативне нормативно-правове регулювання отримання дозволів та ліцензій на поводження з небезпечними відходами, яке суперечить Закону України «Про управління відходами» та «Про ліцензування видів господарської діяльності» та фактично змінено перелік та види документів, які подаються для отримання дозволів та ліцензій.
4. Вважаємо, що такий підхід до спрощення дозвільної діяльності в сфері управління відходами, викладений в «експериментальній постанові» суперечить:
4.1. Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», оскільки відповідно до частини першої статті 2 вказаного Закону відносини щодо видачі (прийняття), набрання чинності, припинення дії документів дозвільного характеру, проведення дозвільної (погоджувальної) процедури регулюються Законом України “Про адміністративну процедуру” з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Крім того відповідно до абзацу десятого частини першої статті 4 Закону встановлено, що виключно законами, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються, зокрема, перелік та вимоги до документів, які суб’єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.
Відповідно до абзацу першого частини дев’ятої статті 42 Закону України “Про управління відходами” дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів є безстроковим, крім дозволу на захоронення відходів, який видається на розрахунковий строк експлуатації полігона.
Тобто проектом постанови, всупереч Закону України “Про управління відходами», вступереч затвердженому урядом Порядку видачі, відмови у видачі, припинення дії дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів пропонується альтернативне регулювання видачі дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів – на підставі одного документу без необхідності подачі повного пакету документів на строк до 1 вересня 2025 року, що матиме наслідком конкуренцію положень зазначених актів та постанови про експериментальний проєкт. А також буде мати вплив на публічні закупівлі у державному секторі економіки.
Крім того порушуються принципи доцільності, адекватності та збалансованості, встановлені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»;
4.2. Закону України «Про управління відходами», оскільки відповідно до частини першої статті 2 вказаного Закону відносини, пов’язані із запобіганням утворенню та з управлінням відходами, що утворюються в Україні, регулюються саме законом;
4.3. Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», оскільки відповідно до частини першої статті 2 вказаного Закону, саме ним регулюється суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначається виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлюється уніфікований порядок їх ліцензування, нагляду і контролю у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності.
5. Відсутність обгрунтування прийняття вказаних змін до експериментального проєкту. Пояснювальна записка до проекту постанови не містить посилання на норми законів тощо, а також обґрунтування необхідності збільшення кола суб’єктів, які матимуть право на отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів у спрощеному порядку.
Крім того, не зрозуміло, які проблеми виникають у суб’єктів господарювання в рамках діючих процедур отримання дозволів та ліцензій передбачених законодавством, та чим викликана необхідність запровадження «спрощених дозвільних процедур».
6. У підсумку проектом постанови запропоновано альтернативне регулювання видачі дозволу – запропоновану «спрощену процедуру» – реєстрацію в інформаційній системі, без необхідності подачі повного пакету документів, передбаченого спеціальними законами.
Фактично нормами постанови Кабміну підмінюються норми законів України, що є недопустимим та груби порушенням.
Проект постанови спрямований на запровадження регулювання, яке за своїм змістом є альтернативним по відношенню до вже існуючих порядків, прийнятих урядом, та закріплених на законодавчому рівні Верховною Радою України.
Законом України «Про Кабінет Міністрів України» та «Про центральні органи виконавчої влади» не передбачено повноважень затвердження порядків та процедур, які не передбачені законом та допускається у виключних випадках у разі відсутності правового регулювання відповідних процедур.
Таким чином, запровадження таких «експериментальних» та «спрощених» проектів за рішенням Кабінету Міністрів України, у випадку наявності існуючого законодавчого регулювання призведе до вчинення урядом дій та прийняття рішень, які виходять за межі його повноважень та порушення вимог законів.
Також вказане нормативно-правове регулювання спрощення дозвільної процедури на здійснення операцій з оброблення відходів суперечить директивам ЄС та створює перешкоди в набутті членства України в ЄС і потребує реагування з боку Європейської комісії.
Тому, закликаємо:
Міндовкілля відкликати вказаний проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів»
Кабінет Міністрів України не приймати проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів».