На сайті Міндовкілля 30.01.2025 року розміщено повідомлення про оприлюднення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів». https://mepr.gov.ua/povidomlennya-pro-oprylyudnennya-proyektu-postanovy-kabinetu-ministriv-ukrayiny-pro-vnesennya-zmin-do-poryadku-realizatsiyi-eksperymentalnogo-proektu-shhodo-sproshhenogo-poryadku-otrymannya-dozvolu-na/
Проєктом постанови пропонується дозволити суб’єктам господарювання, у яких в наявності позитивні висновки державної екологічної експертизи відповідно до Закону України «Про екологічну експертизу» або позитивні висновки з оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» приєднатися до експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів. Такий спрощений період буде тривати 2 роки та передбачає можливість оминути отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів взамін на здійснення реєстраційної дії в Інформаційній системі в модулі е-Відходи. Вказаним проєктом змін така можливість буде надаватися і суб’єктам господарювання, що здійснюють поводження з небезпечними відходами. Міндовкілля також хоче спростити і процедуру отримання ліцензії на поводження з небезпечними відходами на деякий час, хоча ще рік назад звітувалися про успіхи в ліцензуванні по нових правилах. Зокрема, Міндовкілля заявляло: Міністерство повністю готове до забезпечення виконання завдань визначених Законом та відповідними нормативно-правовими актами (щодо ліцензування). Розроблені командою Міндовкілля цифрові продукти скорочують як терміни подання пакету документів на отримання ліцензії, так і процес їх розгляду та здійснення перевірки відповідності матеріально-технічної бази. https://mepr.gov.ua/novi-pravyla-litsenzuvannya-diyalnosti-z-upravlinnya-nebezpechnymy-vidhodamy-mindovkillya-nadaye-roz-yasnennya/
Пропонований Міндовкілля проєкт змін до Порядку реалізації експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів суперечить ряду законодавчих актів.
1. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Виходячи з аналізу законодавства, можливість реалізації експериментальних проєктів закріплений у пункті 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо повноважень в галузі охорони навколишнього природного середовища», згідно з яким Кабінету Міністрів України надана можливість забезпечення прийняття рішень з питань, що потребують законодавчого врегулювання, крім випадків, визначених статтею 92 Конституції України, щодо проведення у сферах, відповідальність за які несе Кабінет Міністрів України, зокрема екології, державного управління, охорони здоров’я, експерименту, строк якого не перевищує двох років.
Пунктом 6 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що виключно законами України визначаються основи екологічної безпеки.
Питання регулювання поводження з небезпечними відходами безсумнівно є питанням екологічної безпеки держави, адже вже десятиліття небезпечні відходи неналежно утилізуюються, захороняються, що призводить до порушенням екологічної безпеки та рівноваги.
Тому вважаємо, що питання отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, яке відноситься до забезпечення екологічної безпеки, не може бути предметом постанов Кабінету Міністрів України та предметом експериментальних проєктів, оскільки вказанні питання регулюються виключно на рівні законів.
2. Запровадження експерименту за рішенням Кабінету Міністрів України допускається лише з питань, які потребують законодавчого регулювання.
Звертаємо увагу що 09.07.2023 року набрав чинності Закон України «Про управління відходами».
Відповідно до статей 41, 42 вказаного Закону суб’єкти господарювання, які мають намір здійснювати або здійснюють діяльність у сфері оброблення відходів, зобов’язані створити обліковий запис в інформаційній системі управління відходами та внести до системи визначені законодавством необхідні відомості та зобов’язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів до початку своєї діяльності.
Видача, відмова у видачі, припинення дії дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів здійснюються відповідно до законів України “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” та “Про адміністративні послуги” з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Порядок видачі, відмови у видачі, припинення дії дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів затверджується Кабінетом Міністрів України.
Частинами другою та четвертою ст.42 Закону «Про управління відходами» визначено перелік документів, які подаються для отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 19 та абзацу другого частини першої статті 42 Закону України «Про управління відходами», Постановою Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2023 року № 1328 затверджено «Порядок видачі, відмови у видачі, припинення дії дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів».
Таким чином, питання видачі дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та перелік документів, які необхідні для його отримання, вже давно встановлено на рівні закону.
Згідно ст.4 Закону «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», виключно законами, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються:
необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види;
дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру;
платність або безоплатність видачі (переоформлення, припинення дії) документа дозвільного характеру;
строк видачі документа дозвільного характеру або відмови у його видачі;
вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, припинення дії документа дозвільного характеру;
строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа;
перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності;
перелік та вимоги до документів, які суб’єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.
Тому вважаємо, що питання спрощеного отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, знову ж таки не може бути предметом експериментальних постанов Кабінету Міністрів України, оскільки питання видачі вказаних дозволів уже законодавчо врегульовано.
3. Відповідно до тексту постанови та порівняльної таблиці до неї, вбачається що Мінприроди розширює сферу дії експериментального проєкту на операції у сфері поводження з небезпечними відходами (зберігання, оброблення, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження і захоронення), в тому числі змінюється перелік документів необхідних для отримання відповідних ліцензій.
Тобто, вказаною постановою змінюється порядок отримання ліцензії на поводження з небезпечними відходами, їхня чинність та спрощується перелік документів, які слід подати для отримання ліцензії.
Звертаємо увагу, що питання отримання ліцензій на поводження з небезпечними відходами врегульоване Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та постановою Кабінету Міністрів України від 5.12.2023 № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами».
Таким чином, Мінприроди постановою запропоновано та частково запроваджено за змістом альтернативне регулювання отримання дозволів та ліцензій, яке суперечить Закону України «Про управління відходами» та «Про ліцензування видів господарської діяльності» та фактично змінено перелік та види документів, які подаються для отримання дозволів та ліцензій.
Більше того, регулювання хоч і тимчасового порядку видачі ліцензії не може регулюватися Постановою Кабінету Міністрів «Про реалізацію експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів» №1003, оскільки в назві вказаної постанови є згадка про експеримент щодо дозволів на здійснення операцій із оброблення відходів, і зовсім не ліцензій. Тому такі зміни суперечать нормотворчій техніці.
4. Вважаємо, що такий підхід викладений в «експериментальній постанові» суперечить:
4.1. Статті 92 Конституції України в частині регулювання відносин в сфері екологічної безпеки можливе виключно на рівні закону;
4.2. Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», оскільки відповідно до частини першої статті 2 вказаного Закону відносини щодо видачі (прийняття), набрання чинності, припинення дії документів дозвільного характеру, проведення дозвільної (погоджувальної) процедури регулюються Законом України “Про адміністративну процедуру” з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Крім того відповідно до абзацу десятого частини першої статті 4 Закону встановлено, що виключно законами, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються, зокрема, перелік та вимоги до документів, які суб’єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.
Крім того порушуються принципи доцільності, адекватності та збалансованості встановлені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»;
4.3. Закону України «Про управління відходами» оскільки відповідно до частини першої статті 2 вказаного Закону відносини пов’язані із запобіганням утворенню та з управлінням відходами, що утворюються в Україні, регулюються саме законом; а статтями 42 та 44 чітко встановлено переліки документів, що подаються для отримання дозволів та ліцензій, та строки чинності цих дозвільних документів.
4.4. Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» оскільки відповідно до частини першої статті 2 вказаного Закону, саме ним регулюється суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначається виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлюється уніфікований порядок їх ліцензування, нагляду і контролю у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності;
5. Пояснювальна записка до проєкту постанови не містить посилання на норми законів тощо, а також обґрунтування необхідності збільшення кола суб’єктів, які матимуть право на отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів у спрощеному порядку та ліцензії на провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Крім того не зрозуміло, які проблеми виникають у суб’єктів в рамках діючих процедур отримання дозволів та ліцензій передбачених законодавством, та чим викликана необхідність запровадження «спрощених процедур». Єдиним обгрунтуванням прийняття вказаних змін є необхідність функціонування системи управління відходами в очікуваних межах (р.8 Прогноз результатів Пояснювальної записки). Що це означає і які є кількісні показники цих очікуваних меж – є загадкою.
Натомість відповідно до пояснювальної записки «Змінами, що вносяться проєктом акта пропонується дозволити суб’єктам господарювання, у яких в наявності позитивні висновки державної екологічної експертизи відповідно до Закону України «Про екологічну експертизу» або позитивні висновки з оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» приєднатися до експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів».
Вказане і так передбачено частиною третьою статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», відповідно до якої висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля.
6. У підсумку, проєктом постанови запропоновано альтернативне регулювання видачі дозволу та ліцензії – запропоновану «спрощену процедуру» прийняття рішення про видачу дозволів та ліцензій, без необхідності подачі повного пакету документів передбаченого, спеціальними законами.
Фактично нормами постанови Кабміну підмінюються норми законів України, що є недопустимим та груби порушенням.
Проєкт постанови спрямований на запровадження регулювання, яке за своїм змістом є альтернативним по відношенню до вже існуючих порядків, деталізованих урядом на підставі закріплених на законодавчому рівні Верховною Радою України дозвільних процедур.
Законом України «Про Кабінет Міністрів України» та «Про центральні органи виконавчої влади» не передбачено повноважень затвердження порядків та процедур, які не передбачені законом, суперечать закону, та допускається у виключних випадках у разі відсутності правового регулювання відповідних процедур.
Таким чином, запровадження таких «експериментальних» та «спрощених» проєктів за рішенням Кабінету Міністрів України, у випадку наявності існуючого законодавчого регулювання призведе до вчинення ним дій та прийняття рішень, які виходять за межі його повноважень та порушення закону.
Також хочемо наголосити, що вказані зміни до Порядку реалізації експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів суперечать очікуванням Європейського союзу від імплементації прогресивного та євроінтеграційного Закону «Про управління відходами», створюючи серйозні регуляторні перешкоди у залученні інвестицій в сфері управління відходами, підвищуючи корупційні ризики для нових та діючих суб’єктів господарювання в сфері управління відходами, дискримінуючи тих сумлінних суб’єктів господарювання, які вже встигли отримати ліцензію з управління небезпечними відходами за законною процедурою.
У зв’язку з вищенаведеним, вважаємо що проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів» не може бути прийнятий, оскільки суперечить законам та Конституції України та може посилити сміттєву кризу в Україні.
Нагадаємо, що останніми місяцями ширяться журналістські розслідування, що стосуються нової дозвільної діяльності Міндовкілля:
Тому, просимо небайдужу громадськість:
надіслати в межах місячного строку свої критичні коментарі до Міндовкілля;
звернутися до КМУ про недопустимість прийняття змін до «Порядку реалізації експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів», які пропонує Міндовкілля.
За коментарями можна звертатися:
ЕПЛ, Ольга Мелень-Забрамна, керівник юридичного відділу, office@epl.org.ua
Олена Кравченко, директор, office@epl.org.ua