Софія Шутяк, провідний юрисконсульт ЕПЛ, адвокат
Цієї весни особливо актуальною є інформація про пилові бурі, яка приходить із усієї України.123 Вітрові ерозії ґрунтів пов’язують із сільськогосподарською діяльністю та наслідками зміни клімату. Водночас ерозія ґрунту є загрозою не лише для економіки, але і для довкілля, адже потерпають цілі екосистеми. Законодавство України містить заходи, які повинні попереджати негативні наслідки ерозії ґрунтів. Зокрема, прописуються норми щодо охорони земель та ґрунтів, здійснення моніторингу та контролю. Передбачена відповідальність за безгосподарне використання землі, що привело до ерозій, у тому числі кримінальна. Проте більшість цих норм не використовуються, а ерозійні процеси посилюються. Також, існують законодавчі норми щодо “лікування” таких земель – процедура консервації. Проте, вилучати з обороту сількогосподарські землі власники та користувачі не поспішають.
Ерозія ґрунтів є найсуттєвішим деградаційним процесом на території України: погіршується стан довкілля, виникають значні економічні збитки, виникає загроза існуванню ґрунту як основному засобу сільськогосподарського виробництва і незамінному компоненту біосфери.4
Урядова постанова й державне фінансування
Інформацію про стан ґрунтів та явища, що впливають на його якість, збирають та оприлюднюють такі ЦОВВ (згідно з постановою КМУ від 25 липня 2007 р. №963)
Аналіз державного бюджету не дозволяє визначити, чи фінансуються перелічені роботи. Зрозуміло, що без належного фінансування відповідних видатків таку інформацію неможливо зібрати.
Наприклад, у Державному бюджеті 2020 р. передбачені на Держгеокадастр витрати, які не охоплюють моніторинг ґрунтів та визначення їхньої якості. А отже можна припустити, що частина робіт без фінансування, звичайно, не проводиться.5
Крім того варто констатувати, що станом на сьогодні не існує механізм перетворення зібраної інформації про стан ґрунтів на конкретні рішення чи рекомендації!
У Постанові Кабміну №963 йдеться, що за потреби ЦОВВ можуть надати пропозиції, але (!!!) не вказуються критерії визначення цієї потреби та відповідальності у разі відсутності таких рекомендацій.
Моніторинг ґрунтів на землях с/г призначення6
Але не лише перелічені в графіку органи влади мають стосунок до досліджень якості ґрунтів. Міністерство аграрної політики та продовольства спільно з іншими органами влади та науково-дослідними інститутами відповідальні за моніторинг ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення.
У документах докладно розписуються відповідні процедури та заходи з обстеження та агрохімічної паспортизації7 земельних ділянок тощо.
Провідні наукові установи
Центрдержродючість8 здійснює науково-методичне керівництво ведення моніторингу ґрунтів разом з Національним науковим центром “Інститут ґрунтознавства та агрохімії ім. О. Н. Соколовського”9, Національна академія аграрних наук України10, Інститутами землеустрою України11, Інститутом водних проблем та меліорації УААН12 та іншими науково-дослідними установами УААН землеохоронного профілю.
Здійснення протиерозійного районування земель13
Районування земель здійснюється з урахуванням природних умов, агробіологічних особливостей сільськогосподарських культур, напрямів розвитку господарської діяльності та вимог екологічної безпеки шляхом обстеження стану земель і ґрунтів, збирання, аналізу, систематизації та узагальнення даних, що характеризують стан та особливості охорони і використання земель за окремими регіонами або адміністративно-територіальними одиницями, проведення інших робіт.
Проведення природно-сільськогосподарського, еколого-економічного, протиерозійного та інших видів районування земель та затвердження відповідної документації здійснюється за спільним наказом Мінекономіки та Мінекоенерго (крім природно-сільськогосподарського районування у складі технічної документаціїі з загальнонаціональної нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення).
Консервація земель14
Якщо десь з ґрунтами відбуваються неподобства, має відбуватися консервація земель – дієвий інструмент для запобігання подальшої ерозії ґрунтів.
Ініціатором таких заходів може бути власник земель. Якщо ж його немає, не оформлено право власності або користування, подання про їх консервацію здійснюється за ініціативою уповноваженого органу.
Головні дійові особи, які задіяні в консервації земель з боку держави на цьому етапі – територіальні органи Держгеокадастру та/або територіальні органи Держекоінспекції. Вони видають власнику земельної ділянки чи землекористувачу припис (розпорядження) про припинення їх господарського використання.
На час проведення консервації земель забороняється зміна цільового призначення земельної ділянки та ведення будь-якої діяльності, крім передбаченої проектами консервації земель.
Кримінальне переслідування порушників
Держава створила дієві важелі для стримування й покарання порушників законодавства про охорону земель. Інша справа, як часто застосовуються відповідні норми Криміналного кодексу…
Кримінальний кодекс передбачає відповідальність за безгосподарське використання земель (стаття 254)15.
Якщо це спричинило тривале зниження або втрату їх родючості, виведення земель з сільськогосподарського обороту, змивання гумусного шару, порушення структури ґрунту, – штраф до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до 2-х років, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3-х років або без такого.
Умисне ухилення від обов’язкової рекультивації земель, порушених внаслідок дослідно-промислової розробки родовищ бурштину чи видобування бурштину на підставі спеціального дозволу на користування надрами, що заподіяло істотну шкоду, – штраф від 7 тисяч до 10 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до 3-х років, або позбавленням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3-х років.
Дії, передбачені частиною другою цієї статті, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, – обмеженням волі на строк від 3-х до 5-ти років або позбавленням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3-х років.
Дії, передбачені частиною другою або третьою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки, – позбавлення волі на строк від 5-ти до 7-ми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3-х років.
Вартість втрат за знищення 1 га ґрунту у тому числі через вітрову ерозію спричинену надмірним обробітком.16
Що можна зробити сьогодні для збереження ґрунтів?
1. Держгеокадастр України та ДЕІ України мають виявити та зафіксувати всі еродовані землі та зобов’язати власників та користувачів законсервувати такі землі.
2. Верховна Рада має підняти питання про реорганізацію Мінекоенерго та два органи виконавчої влади, аби Мінприроди могло виконувати свої функції у сфері контролю за охороною земель.
3. Кабінет Міністрів має здійснити перевірку виконання затверджених ним нормативних актів підконтрольними ЦОВВ у частині моніторингу земель та охорони земель, зокрема, передбачити належне фінансування заходів з охорони земель, розробки протиерозійних схем, консервації земель.
4. Національна поліція може проводити розслідування щодо можливого вчинення власниками та користувачами земель, які зазнаються вітрової ерозії злочину передбаченого ст. 254 КК України.
За додатковою інофрмацією звертайтеся до:
Софія Шутяк
Email: office@epl.org.ua; s.shutiak@epl.org.ua
Тел.: (032) 225 76 82
1 Пилові бурі в Ожидові Львівської області https://www.facebook.com/viktor.horbatch/videos/3229834323715473/
2 Пилові бурі Чернігівщини https://www.youtube.com/watch?v=vu06BreRljo
3 Пилові бурі Донеччини https://youtu.be/FmBhHTgXkr0, https://youtu.be/NrwXQ931StQ, https://youtu.be/SMpXhhHbau4,https://youtu.be/r5foXZ3VtYE, https://youtu.be/27Qn9kepvuc, https://youtu.be/_AKLSCFGps4
5 Закон України «Про державний бюджет на 2020» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/294-IX
6Положення про моніторинг ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення затверджено наказом Мінагрополітики 26.02.2004 № 51 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0383-04
7Агрохімічна паспортизація орних земель проводиться раз у 5 років, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень – через кожні 5-10 років, а також на бажання землевласника, землекористувача, при зміні власника земель сільськогосподарського призначення.
8http://productivity.ikd.kiev.ua/
13Порядку здійснення природно-сільськогосподарського, еколого-економічного, протиерозійного та інших видів районування земель https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/681-2004-%D0%BF
14Порядок консервації земель затверджено наказом Мінагрополітики від 26.04.2013 № 283 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0810-13
15 Кримінальний кодекс України https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14
16Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу постанова КМУ від 25 липня 2007 р. N 963 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/963-2007-%D0%BF