17 червня 2013 р. у м. Львів в приміщенні гот. «Дністер» представники державної влади, місцевого самоврядування, громадськість та науковці обговорювали проблеми поводження із твердими побутовими відходами на Львівщині, а також загальні положення обласної програми поводження із ТПВ на Львівщині. В результаті презентації проекту програми представником департаменту житлово-комунального господарства, розвитку інфраструктури та паливно-енергетичного комплексу Львівської ОДА В. Пугачем та розробником проекту А. Фітьо учасники висловили такі рекомендації, пропозиції та зауваження:
- Врахувати неврегульованість законодавства стосовно питання права власності на вторинну сировину ТПВ.
- У проекті програми відсутні згадки та врахування європейського досвіду, новітніх технологій поводження із ТПВ. Про необхідність впровадження новітніх технологій у сферу поводження із відходами говорить і проект Загальнодержавної програми поводження із відходами на 2013-2020 роки, яку розробило Міністерство екології та природних ресурсів України. Пропонуємо врахувати даний проект в частині новітніх технологій та їхнього втілення через Програму.
- У проекті програми відсутні положення щодо збору та компостування органічних відходів у складі ТПВ. Важливо, що одним із завдань Загальнодержавної програми поводження із відходами включено розвиток системи заготівлі та роздільного збирання відходів для вторинної сировини і компостування.
- У проекті програми передбачено центр кластера в м. Червоноград, який не може бути центром кластеру. Пропонуємо виключити м. Червоноград як центр кластеру.
- У програмі не вирішено питання тарифоутворення за послуги по поводженню із ТПВ, оскільки діючі тарифи за вивіз ТПВ не охоплюють оплати послуг на захоронення ТПВ на екологічно безпечних полігонах. Тарифи за послуги по поводженню із ТПВ повинні бути економічно обґрунтованими і в проекті програми слід розробити динаміку змін тарифів протягом дії програми.
- У проекті програми не враховано можливість спалювання на підприємстві «Миколаївцемент» певних відсортованих компонентів ТПВ як альтернативного палива, що дозволить значно зменшити об’єми ТПВ, що захоронюються.
- У проекті програми слід поміняти її концепцію, із спрямуванням на максимальне сортування ТПВ для їхньої подальшої переробки чи використання.
- Програма повинна врахувати можливість зменшення об’єму ТПВ, що попадають на сміттєзвалища, на 40 % за рахунок відсортування ПЕТ-пляшок і їхньої подальшої переробки.
- У програмі бракує SWOT- аналізу, що дозволить підвищити її якість.
- Для вдосконалення програми, моніторингу та оцінювання її впровадження, комплексного вирішення проблем поводження із ТПВ в області слід створити постійно діючу робочу групу, як платформу для координації зусиль влади, науковців та громадськості.
Просимо врахувати дані рекомендації в процесі доопрацювання проекту обласної програми.
У зв’язку з відсутністю публічного доступу до проекту програми та публічних консультацій із громадськістю щодо проекту програми просимо адміністрацію:
- надати відкритий доступ до проекту обласної програми поводження із ТПВ на 2013-2020 роки громадськості шляхом розміщення тексту проекту на веб-сторінці ЛОДА, іншим методом;
- організувати публічне обговорення проекту обласної програми поводження із ТПВ на 2013-2020 роки тривалістю не менше одного місяця з моменту оприлюднення інформації про таке обговорення;
- врахувати коментарі, зауваження та доповнення до програми, подані в результаті такого обговорення, в тому числі і дані рекомендації;
- повідомити про результати розгляду, причини не врахування певних рекомендацій.
Обов’язковість залучення громадськості до формування державної політики передбачена в низці законодавчих актів, в тому числі і в Постанові Кабінету Міністрів України від 3.11.2010 р. «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики». Тому необхідність проведення публічних консультацій стосовно проекту обласної програми поводження із ТПВ на 2013-2020 роки є законодавчо обумовленою.
Мелень-Забрамна О.,
Войціховська А,
учасники круглого столу