Що таке зміна клімату і яке відношення ця глобальна проблема має до України?
Міжнародні експерти прийшли до висновку, що збільшення концентрації парникових газів (вуглекислий газ, метан, оксид азоту) в атмосфері, що призводить до зміни клімату, є наслідком людської діяльності.
За останні 100 років температура на Землі зросла на 0,6 градусів Цельсія. 1998 рік став найжаркішим за останніх 140 років, а 2001 – третім найжаркішим роком в історії. У результаті глобального потепління на Землі почастішали повені, урагани, затоплення. Зараз через глобальне потепління можуть зникнути значна частина прибережних територій.
Перш за все слід вказати на те, що опитування, яке проводилося серед 80 країн громадяни України є найменш обізнаними та стурбованими проблемами зміни клімату, лише кожен третій громадянин серед опитуваних вважає цю проблему як таку, що заслуговує на увагу.
За викидами в атмосферу сполук вуглецю, котрі є основною причиною глобального потепління, Україна посідає десяте місце у світі, – повідомила 27 вересня 2006 року, на прес-конференції у Львові представник Британської Ради у Києві.
Група незалежних українських експертів прийшла до висновку, що потепління клімату в Україні призведе до різких перепадів тиску, що стане причиною збільшення частоти появи ураганних вітрів, сильних опадів, які супроводжуватимуться паводками (з такими проблема зіткнуться західні, частково центральні та північні регіони України). Будуть мати місце рекордно високі температури, спекотна і суха погода в південних областях, збільшення сили штормових вітрів, від чого особливо страждатиме Кримський півострів. У південних областях у зв’язку із підняттям рівня світового океану, та відповідно Чорного моря може відбуватися засолення прісних річкових вод, що призведе до зміни біорізноманіття та відповідно посилить проблему із водопостачанням.
Що може зробити простий громадянин, щоб зменшити свій вплив на клімат?
- Найбільше парникових газів у наших оселях викидається за рахунок обігріву та охолодження (41%), роботи електроприладів (36 %), обігріву води (14%), освітлення (8%)
- вживати заходи зі збереження енергії у повсякденному житті;
- купувати енергоефективні побутові електричні прилади;
- економити водні та енергетичні ресурси;
- вимикати функцію очікування при невикористанні електричних приладів;
- при будівництві будинку використовувати матеріали для кращого збереження тепла, при можливості, встановлювати сонячні батареї на даху;
- сортувати сміття;
- про транспорт (ходити пішки, використовувати громадський транспорт, особливо трамваї і тролейбуси) – про належний розвиток громадського транспорту необхідно говорити із владними структурами, оскільки його належна якість впливає на те, як широко його використовує громадськість;
- не спалювати сміття і т.д.
Якими документами Україна підтвердила свою стурбованість проблемами зміни клімату та що вони означають для України?
Україна заявила про свою стурбованість проблемою зміни клімату, підписавши Рамкову конвенцію ООН зі зміни клімату та Кіотський протокол. На перший період дій Кіотського протоколу уряд України зобов’язався не перевищувати викиди “парникових” газів рівня 1990 року, але реальні викиди на 2005 рік становили лише 45 відсотків від дозволеного обсягу викидів. Причиною такого низького рівня є спад економіки 1991-1999 років, а не цілеспрямована діяльність нашого уряду. За статистикою в Україні на одиницю ВВП використовується утричі більше енергії, ніж у Німеччині, а, маючи внесок лише 0,14 відсотки у світовий ВВП, Україна стоїть на 11-му місці за кількістю викидів “парникових” газів.
Які механізми в рамках Кіотського протоколу може застосовувати Україна?
Кіотським протоколом передбачена можливість застосування Україною
- механізмів чистого розвитку (Визначений у Кіотському протоколі (Стаття 12) ринковий механізм впровадження проектів між країною з розвинутою економікою і країною, що розвивається, який забезпечує країну, що розвивається, фінансуванням і технологіями для сталого розвитку та допомагає країні з розвинутою економікою виконати зобов’язання зі зниження викидів.);
- спільного впровадження (Проекти СВ спрямовані на скорочення або поглинання викликаних діяльністю людини викидів парникових газів (ПГ), таких як двоокис вуглецю, метан, закис азоту або фтормісткі гази. Такі проекти підтримуються системою ООН для запобігання глобальному потеплінню, яке призводить до негативних змін клімату. Для здійснення проекту СВ власнику проекту потрібна участь іноземного інвестора та своєї держави. Досягнуті в результаті проекту скорочення викидів ПГ, після перевірки, перетворюються на одиниці скорочення викидів (ОСВ), які можуть бути передані Україною до країни-інвестора. Продаж ОСВ здійснюється власником проекту СВ покупцю, яким може бути як країна-інвестор, так і іноземне підприємство-інвестор. Відносини між продавцем та покупцем ОСВ визначаються в угоді про закупівлю скорочень викидів (УЗСВ);
- міжнародної торгівлі квот (продаж одиниць скорочення викидів між державами)
Які нормативно-правові акти приймаються та розробляються в Україні?
В Україні діє пакет документів, які регулюють процедури подання документів та вимоги до документів для отримання листа підтримки та схвалення проектів спільного впровадження для підприємств – важливим є донесення інформації до конкретних підприємств у регіоні про те, що вони можуть користуватися цією нагодою та працювати над відповідними екологічними проектами для залучення додаткового фінансування.
Зараз ведеться активна робота із розроблення нормативно-правових актів для впровадження механізмів Кіотського протоколу, розроблено проект ЗУ «Про парникові гази», велика потреба є у розроблені нормативно-правової бази для здійснення Україною міжнародної торгівлі квотами на викиди парникових газів, регулювання зменшення обсягу викидів парникових газів у конкретних галузях економіки на конкретних підприємствах, участь громадськості та доступ до інформації з питань кліматоохоронної політики, витрачення коштів, які надходитимуть від продажу Україною квот на викиди парникових газів.
Наша організація активно долучається до коментування проектів нормативно-правових актів, які готуються в Мінприроди, серед останніх: новий проект Національного плану дій із впровадження механізмів Кіотського протоколу, Порядок координації заходів щодо виконання зобов’язань Україною за РКООНЗК та Кіотським Протоколом до неї.
Які органи на національному рівні відповідальні за впровадження політики зі зміни клімату в Україні?
Відповідно до Указу Президента України Мінприроди визнано координатором діяльності, що пов’язано з виконанням зобов’язань, передбачених РКООНЗК та Кіотським протоколом.
У Мінприроди створено відділ супроводу Кіотського протоколу.
Створено Міжвідомчу комісію із забезпечення виконання Рамкової конвенції ООН про зміну клімату.
Цього року створено агентство екологічних інвестицій в Україні.
Цього року Радою національної безпеки та оборони проаналізовано стан впровадження в Україні РКООНЗК та Кіотського протоколу до неї та визнано відсутність належної координації діяльності центральних органів виконавчої влади щодо імплементації в Україні вищезазначених документів.
Які органи на місцевому рівні впроваджують кліматоохоронну політику в регіоні?
У Національному плані заходів із впровадження механізмів Кіотського протоколу на обласну державну адміністрацію покладено певні обов’язки, але, на жаль, цей План в повній мірі не виконується, відповідального відділу чи хоча б особи на місцевому рівні також немає.
Взагалі на місцях існує проблема із впровадженням кліматоохоронної політики, оскільки цілеспрямованої підготовки кадрів та підвищення кваліфікації існуючих кадрів у даній галузі не здійснюється. Згідно проекту Національного плану дій із впровадження Кіотського протоколу така діяльність передбачена.
Що зроблено на місцевому рівні у Львівському регіоні?
Найкращий засіб запобігання глобальному потеплінню – це зведення до мінімуму викидів в атмосферу сполук вуглецю, тобто використання альтернативних видів та джерел енергії.
На регіональному рівні повинні бути розроблені регіональні плани заходів з пом’якшення наслідків зміни клімату (попередній термін їхнього виконання був грудень 2006 рік, але вони розроблені не були, хоч від Львівської області і поступали пропозиції щодо таких планів для міністерства).
У Львові уже є приклади використання альтернативних джерел енергії. Зокрема, на вулиці Саксаганській є будинок, де для обігріву води та опалення використовують сонячну енергію. Вони уже майже незалежні від традиційних видів енергії», – повідомила представник Британської ради у Києві.
Деякими підприємствами у Львівській області готуються та подаються в Мінприроди проекти із механізмів спільного впровадження, які вже отримали листи підтримки, наступним кроком є необхідність отримання листа-схвалення проекту згідно процедури, прописаної законодавцем.
Інвентаризація парникових газів по Львівській області не здійснюється.
Є інформація про те, що у Львівській області видано 6 листів по проектах спільного впровадження, серед яких такі, як будівництва ТЕЦ, реконструкції котелень, переробки твердих побутових відходів та ін.
Навіть, коли у місті Львові відбувався круглий стіл на тему: «Зміна клімату на місцевому рівні: загрози розвитку регіону та необхідні дії місцевої влади», наші місцеві чиновники не проявили до цього заходу достатньої зацікавленості навіть у порівнянні з іншими містами України, і у великій сесійній залі міської ради, де відбувався круглий стіл, їх було надто мало.