27 вересня 2022 р. Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1073, якою затвердив Порядок поводження з відходами, що утворились у зв’язку з пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків (далі – Порядок).
За даними органів місцевого самоврядування, станом на початок 2024 року, на місцях тимчасового зберігання та полігонах накопичено близько 600 тисяч тонн відходів від руйнувань. І це обсяги, накопичені тільки на території підконтрольній Україні, без врахування відходів від руйнувань на тимчасово окупованих територіях та територіях, на яких ведуться активні бойові дії.i
У рамках дослідження стану виконання вищевказаної Постанови, ЕПЛ надіслала запити до обласних військових адміністрацій всіх областей України, а також проаналізувала загальнодоступну інформацію на сайтах уповноважених органів. Нижче ділимося результатами щодо стану поводження з відходами від руйнувань в південних областях, а саме: Запорізькій, Херсонській, Миколаївській та Одеській.
Запорізька область та м. Запоріжжя
Для збирання відходів, що утворились у зв’язку з пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій або проведення робіт з ліквідації їх наслідків Запорізькою міською радою, за місцями їх утворення чи виявлення, встановлюються контейнери об’ємом 9 м3.
Наявним на території міста Запоріжжя об’єктом поводження з відходами є Полігон твердих побутових відходів № 1 (ПТПВ № 1). На теперішній час його потужність дозволяє видалення (захоронення) відходів від руйнувань.
Однак, з метою забезпечення швидкого перевезення (транспортування) та розміщення відходів від руйнувань при проведенні аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у пошкоджених будівлях та спорудах, які територіально віддалені від ПТПВ № 1, рішенням Ради оборони Запорізької області від 19.12.2023 № 174 місцем для тимчасового зберігання таких відходів на території міста Запоріжжя визначено об’єкт незавершеного будівництва ПТПВ № 3 площею 27 га, який розташовано на земельній ділянці Широківської ОТГ. Строк його використання під ці цілі встановлено до завершення воєнного стану та протягом одного року з дня його припинення або скасування.
На теперішній час сортування або роздільне збирання відходів, що утворились у зв’язку з пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків безпосередньо на місці їх утворення в м. Запоріжжі не здійснюється.
На території окремих територіальних громад не виявлено відходів від руйнувань, відтак місця тимчасового зберігання відходів не організовувалися. Проте, території більшості ОТГ повністю або частково окуповані, та перебувають під постійними обстрілами, тому поводження з відходами від руйнувань в таких громадах також не організовується. Це зокрема Оріхівська міська ТГ, Гуляйпільська міська ТГ, Преображенська сільська ТГ, Малотокмачанська ТГ. Лише Воздвижівська сільська рада повідомила, що на території їхньої громади відбувається сортування відходів на місці їхнього утворення, а вивезення здійснюється силами благодійних організацій.
Херсонська область та м. Херсон
З липня 2023 року Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 13 липня 2023 року № 199 Херсонська область внесена до Переліку територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Станом на 19 лютого 2024 року 72% території Херсонської області перебуває під тимчасовою окупацією.
Начальниками військових адміністрацій деокупованих територіальних громад області видані розпорядження щодо визначення тимчасових місць зберігання відходів від руйнувань у відповідності до вимог Порядку.
Згідно наявної інформації, станом на лютий 2024 року, на території 17 деокупованих територіальних громад облаштовано 67 тимчасових місць зберігання відходів від руйнувань, загальною площею 114,2 га, на яких вже накопичено 238108,369 тон відходів.
Миколаївська область та м. Миколаїв
Станом на 16.02.2024 року Миколаївською обласною військовою адміністрацією видано п’ять розпоряджень щодо визначення місць тимчасового зберігання відходів від руйнувань у Миколаївській, Снігурівській та Новобузькій міських територіальних громадах, Інгульській та Привільненській сільських територіальних громадах.
Відповідно до розпорядження голови Миколаївської ОВА від 25.01.23 року № 26-р, місцем тимчасового зберігання відходів від руйнувань, що утворилися у зв’язку з пошкодженням (руйнуванням), будівель та споруд внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків визначено Миколаївський міський полігон, а саме ділянку полігону, відокремлену від інших відходів з конкретно визначеними координатами з дотриманням екологічних вимог, передбачених Постановою.
На території Снігурівської громади для тимчасового зберігання відходів від руйнувань виділено площу розміром 1 га в складі земельної ділянки загальною площею 15,15 га. Дещо більша ділянка виділена Розпорядженням голови Миколаївської ОВА у Новобузькій міській громаді, а саме 5 га. Ділянки площею 1,8 га виділено в Інгульській сільській громаді та 2 га в Привільненській міській громаді. Облаштування даних ділянок відповідно до вимог Постанови покладено на Виконавчі комітети місцевих рад, на території яких вони знаходяться.
В деяких громадах Миколаївської області відходи, що утворилися у зв’язку із пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд внаслідок бойових дій або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків на території поступово вивозяться до місць тимчасового зберігання відходів від руйнувань, на відокремлені ділянки існуючих полігонів, в деяких – відходи від руйнувань залишаються за місцем їх утворення. Щодо здійснення сортування або роздільного збирання відходів, що утворилися у зв’язку із пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд внаслідок бойових дій на місці їх утворення, то Миколаївська ОВА не володіє такою інформацією.
Одеська область та м. Одеса
На території Одеської області внаслідок терористичних актів російської федерації також утворюється чимало відходів від руйнувань будівель та споруд. Загальний обсяг таких відходів складає більше 2021,309 тонн та 200,89 м3.
Переважна частина утворених будівельних відходів внаслідок руйнувань зберігається за місцем руйнації. На полігони твердих побутових відходів перевезено 381,207 тонн.
За даними Одеської обласної військової адміністрації, повторно використано 20 тонн відходів від руйнувань, проте не уточнено в яких саме цілях були використані ці відходи.
Нагадаємо, що Порядок зобов’язує уповноважені органи, що здійснюють на відповідній території організацію та координацію поводження з відходами від руйнувань, вживати заходів щодо повторного використання основних компонентів таких відходів (після їх оброблення (перероблення) – у разі потреби) під час реалізації проектів будівництва, щодо яких уповноважений орган є замовником будівництва, та сприяти використанню відходів від руйнувань іншими замовниками будівництва.
Перелік компонентів відходів від руйнувань та можливі шляхи їх повторного використання у будівництві, промисловості будівельних матеріалів (виробництві будівельних виробів (продукції)) наведено у додатку 1 до Порядку.
Оброблення будівельних відходів від руйнувань в Одеській області наразі не здійснюється, оскільки відсутні суб’єкти господарської діяльності, які займаються відновленням відходів, що утворились у зв’язку з пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд внаслідок бойових дій.
Рішення про визначення місць тимчасового зберігання відходів від руйнувань приймаються індивідуально об’єднаними територіальними громадами в межах яких виникають випадки руйнувань будівель та споруд внаслідок воєнних дій російської федерації.
Місцем тимчасового зберігання відходів, що утворились у зв’язку з пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків (відходів від руйнувань) на території м. Одеса визначено територію звалища ТПВ-2 в районі кар’єру цементного заводу.
Відповідальним за забезпечення організації місця тимчасового зберігання відходів від руйнувань на території звалища ТПВ-2 в районі кар’єру цементного заводу відповідно до пунктів 26, 27, 28, 29 Порядку, на період дії на території України правового режиму воєнного стану відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та протягом 90 календарних днів після його припинення чи скасування, визначено Комунальне підприємство «Одескомунтранс».ii
З метою вирішення критичної ситуації з поводженням з відходами від руйнувань на території Одеської області, Регіональною комплексною програмою з охорони довкілля в Одеській області на 2024-2028 роки передбачено придбання мобільної установки з переробки будівельних відходів.
З наведеного вище можна зробити такі узагальнені висновки щодо виконання на території південних областей вимог Порядку поводження з відходами від руйнувань:
Місця тимчасового зберігання відходів від руйнувань затверджені лише для великих міст, обласних центрів. На рівні дрібніших міських та сільських громад такі місця переважно не визначені і управління відходами не організовано.
Сортування відходів на місці їх утворення або в місцях тимчасового зберігання, як правило, не здійснюється.
Оброблення відходів не відбувається, оскільки відсутні спеціалізовані підприємства чи установки з оброблення таких відходів.
Значна частина відходів зберігається в місцях їх утворення.
Території окремих областей знаходяться під окупацією або постійними обстрілами, що унеможливлює облік та організацію поводження з відходами в таких ОТГ.
ii https://omr.gov.ua/ua/acts/committee/196920/
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори.
У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.