Справа: Офіційна веб-сторінка Мінприроди/ Мінекоресурсу
Регіон: Україна
Мета справи: налагодження в Україні активного поширення екологічної інформації спеціально уповноваженим центральним органом державної влади – Мінприроди/Мінекоресурсу через його офіційну сторінку у мережі Інтернет, підвищення прозорості і підзвітності у роботі Мінприроди/Мінекоресурсу.
Суть проблеми: Офіційна веб-сторінка Мінприроди існує із 2001 року, але повнота і регулярність її наповнення і по сьогодні не відповідає вимогам Оргуської конвенції щодо активного поширення екологічної інформації та вимогам національного законодавства щодо порядку функціонування веб-сторінок центральних органів держаної виконавчої влади та екологічного інформування.
Основні факти:
На офіційному веб-сайті Мінприроди відсутня наступна інформація, наявність якої передбачена чинним законодавством:
- інформація про основні завдання Мінприроди, опис основних функцій кожного із структурних підрозділів та електронні адреси їхніх керівників;
- анотації до усіх класифікаційних рубрик, які надали б можливість широкому колу користувачів зрозуміти, яка саме інформація подається у цій рубриці;
- інформація про види та обсяги екологічної інформації, яка є у розпорядженні Мінприроди, а також про процес її отримання;
- інформація, включаючи форми документів та процедуру, про усі види послуг, що надаються Мінприроди фізичним та юридичним особам (процедура одержання екологічної інформації, процедура замовлення державної екологічної експертизи, процедури одержання інших дозвільних документів);
- повідомлення про надзвичайні ситуації;
- національні доповіді про стан навколишнього природного середовища за 2008 та 2009 роки;
- вичерпна інформація про діяльність Мінприроди: періодичне оприлюднення інформації про джерела забруднення навколишнього природного середовища; про розміщення відходів, та характер впливу екологічних факторів на здоров’я людей;
- інформація про стан виконання цільових програм і планів в екологічній сфері та поточні та заплановані Мінприродою заходи і події у екологічній сфері;
- інформація про укладені Україною міжнародні договори та угоди у сфері охорони навколишнього природного середовища, та стан їхнього дотримання та виконання;
- вільний доступ до усіх списків обліку (переліку об’єктів, які шкідливо впливають на стан навколишнього природного середовища, реєстрів природних ресурсів, та інших наявних електронних баз даних екологічної інформації), які ведуться Мінприроди;
- тексти дозвільних документів, що видаються Мінприроди (дозволи на спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднювальних речовин у навколишнє природне середовище, розміщення відходів, транскордонне переміщення об’єктів рослинного та тваринного світу, дозволи на користування ділянками надр, ліцензії на ведення відповідних видів господарської діяльності, висновків державної екологічної експертизи та інших дозвільних документів, що видаються Мінприроди).
Відсутність вказаної вище інформації є порушенням Оргуської конвенції, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Положення про порядок надання екологічної інформації, затверджене наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 18 грудня 2003 р. № 169, Постанови КМУ «Про заходи щодо подальшого забезпечення відкритості у діяльності органів виконавчої вдали» від 29 серпня 2002 року № 1302, Постанови КМУ «Про затвердження Порядку оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади» від 4 січня 2002 р. № 3, Розпорядження КМУ від 27 грудня 2008 року №1628-р «Про затвердження Плану дій щодо виконання рішення Сторін Оргуської конвенції ІІІ/6f», Наказу Державного комітету інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України, Державного комітету зв’язку та інформатизації України від 25.11.2002 року № 327/225 «Про затвердження Порядку функціонування веб-сайтів органів державної влади».
У зв’язку із вказаним вище ЕПЛ зверталася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Мінприроди України, у якому обґрунтовувала порушення інформаційного законодавства та просила суд зобов’язати Мінприроди вчинити дії на виправлення ситуації.
Після проведення п’яти судових засідань, 30 серпня 2010 року суд першої інстанції виніс постанову, якою позов МБО «Екологія-Право-Людина» до Мінприроди України про зобов’язання до вчинення дій, визнання протиправною бездіяльності відповідача задовольнив частково.
- У ході судового розгляду судом визнано протиправною бездіяльність Мінприроди щодо недотримання вимог чинного законодавства України в частині функціонування його веб-сайту.
- Суд зобов’язав Мінприроди України привести функціонування веб-сайту у відповідність до вимог чинного законодавства України.
- Крім того, суд, використовуючи новели Кодексу адміністративного судочинства, зобов’язав Мінприроди до спливу одного місяця із моменту вступу рішення суду у законну силу подати суду звіт про виконання такого рішення.
Дане рішення було оскаржене Мінприродою України, але апеляційний суд залишив в силі рішення суду першої інстанції, яке набрало законної сили 4 листопада 2010 року.
На виконання даного рішення суду Мінприроди запланувало протягом 2011 року розробити перелік видів екологічної інформації, яка повинна розміщатися на веб-порталі Мінприроди та веб-сторінках територіальних управлінь та регламенту оприлюднення видів інформації згідно з вказаним переліком. Такий підхід до виконання рішення суд, хоч і потребуватиме часу, забезпечить створення відомчого нормативного документа, який адаптуватиме загальнодержані вимоги до функціонування веб-сайтів органів влади до потреб Мінприроди/Мінекоресурсу, а також врахує спеціальні вимоги щодо екологічного інформування. В подальшому це сприятиме чіткішому виконанню законодавчих вимог у відповідній сфері. Протягом розробки переліку та регламенту ЕПЛ планує активно коментувати проекти цих документів.
Справа закрита як успішна. Виконання рішення залишається під контролем.