Регіон: Закарпатська область, урочище полонина Руна, за межами с. Тур’є-Ремети, Ужгородського району.
Суть справи: Захист біорізноманіття пропонованої до Смарагдової мережі території, захист права громадськості на належне планування територій та участь у прийнятті рішень, що впливають на довкілля.
Суть проблеми: Тур’є-Реметівська сільська рада затвердила ДПТ, який передбачає будівництво 30 вітроелектроустановок (ВЕУ) на полонині Руна — гірській природній території, що розташована в осередку багатьох об’єктів природно-заповідного фонду, з винятковим ландшафтним, екологічним і рекреаційним потенціалом. Полонина Руна є цінним природним об’єктом Закарпаття, на прилеглій території присутні лісові об’єкти природно-заповідного фонду, полонина Руна є ключовим природоутворюючим ландшафтно-рекреаційним об’єктом на території регіону і одним із найбільш цінних об’єктів. На територію, охоплену ДПТ розповсюджується охоронна зона лісу найвищої категорії цінності. Урочище «Полонина Руна» межує або частково розташована на територіях орнітологічного заказника загальнодержавного значення «Соколові скелі» та загальнозоологічного заказника загальнодержавного значення «Тур´є-Полянський».
Завданням на проєктування декларувалося «Створення єдиного цілісного і якісного рекреаційного простору з м’яко вписаними об’єктами зеленої енергетики з максимальним збереженням рекреаційного потенціалу і цінного Карпатського простору. Використання природного потенціалу без шкоди для природи і можливості розвитку територіальної громади». Однак на практиці затвердження цього ДПТ фактично призвело до промислового освоєння цієї місцевості. Масштабне втручання в природний ландшафт цінної території, включно з прокладанням доріг, облаштуванням технічних майданчиків та вирубкою цінних лісів і пралісів, ставить під загрозу збереження унікальних екосистем Карпат.
Затвердження ДПТ супроводжувалося численними порушеннями норм національного законодавства — Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та «Порядку проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні». План не був належним чином оприлюднений, а громадське обговорення проведено формально. Рішення ухвалено сільською радою без відкритого діалогу з громадськістю: мешканці громади були позбавлені не лише можливості вплинути на процес ухвалення рішення, але й належного доступу до документації та пояснень щодо прийнятого рішення. Такий підхід суперечить не лише принципам національного законодавства й міжнародним зобов’язанням України, зокрема ст. 6 Оргуської конвенції, яка гарантує право громадськості на доступ до інформації, участь у прийнятті екологічно значущих рішень та доступ до правосуддя у разі їх порушення.
Основні факти:
25 липня 2023 року Тур’є-Реметівська сільська рада ухвалила рішення № 929 про надання дозволу на розроблення детального плану території урочища «Полонина Руна» для будівництва ВЕС. Замовником документації визначено саму сільську раду, а відповідальним за фінансування та розроблення — ТОВ «Вітряний парк Турянський». 23 травня 2024 року сільською радою ухвалено рішення №1242 про затвердження ДПТ щодо будівництва ВЕС на ур. полонина Руна.
06 червня 2024 року інвестором будівництва опублікувало Повідомлення про плановану діяльність Єдиному державному реєстрі оцінки впливу на довкілля (ОВД).
23 грудня 2024 року оприлюднено звіт з ОВД. Проаналізувавши вказаний звіт ЕПЛ виявила численні порушення. Ознайомитись із аналізом звіту можна тут.
9 січня 2025 року, відбулись громадські обговорення звіту з ОВД. 22 січня 2025 року Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України видало Наказ №101, яким зупинило розгляд поданих забудовником документів для здійснення процедури ОВД. Інформація щодо цього наведена у цій публікації ЕПЛ.
Попри це, Тур’є-Реметівська сільська рада продовжила дії на підтримку реалізації проєкту та видала чотири містобудівні умови та обмеження (МУО) на користь ТОВ «Вітряний парк Руна-1», що є суборендарем ділянок від основного інвестора — ТОВ «Вітряний парк Турянський». Також було зареєстровано чотири повідомлення про початок виконання будівельних робіт, а на місцевості виявлено факти підготовчих робіт з будівництва фундаментів під ВЕУ та вирубки лісу.
18 квітня 2025 року ЕПЛ звернулась до офісу генерального прокурора з заявою про вчинення кримінальних правопорушень у сфері охорони довкілля на території полонини Руна. Станом на 30.04.2025 року, заяву для розгляду та прийняття рішення скеровано до Ужгородської окружної прокуратури.
Судові процеси:
Оскарження містобудівної документації щодо будівництва ВЕС
У вересні 2024 року ЕПЛ подала позов до Закарпатського окружного адміністративного суду (ЗОАС) проти Тур’є-Реметівської сільської ради – з вимогою визнати протиправним та скасувати рішення про затвердження вищевказаного ДПТ. Провадження у справі було відкрито 10 вересня 2024 року (справа № 260/5885/24).
У січні 2025 року, за клопотанням відповідача ЗОАС було призначено судову земельно-технічну експертизу для з’ясування, чи перебувають земельні ділянки, що охоплюються спірним ДПТ, у межах гірських територій Карпат. Це спричинило зупинення провадження у справі до отримання висновку експерта. Ознайомитись з ухвалою можна тут
ЕПЛ оскаржила цю ухвалу до апеляційної інстанції, вказуючи на те, що: поставлене питання не може бути об’єктом земельно-технічної експертизи; експертиза виходить за межі предмета спору, вирішення питання, яке поставлене експерту, не має значення для розгляду справи і використовується відповідачем для штучного затягування процесу. Однак 25 березня 2025 року Восьмий апеляційний адміністративний суд залишив апеляційну скаргу ЕПЛ без задоволення. З Постановою суду можна ознайомитись тут.
14 квітня 2025 року ЗОАС поновив провадження у справі для витребування додаткових документів на запит експерта. З огляду на початок підготовчих будівельних робіт та видачу відповідачем містобудівних умов і обмежень (МУО) на підставі спірного ДПТ, ЕПЛ подала клопотання про забезпечення позову шляхом тимчасової заборони видачі нових МУО.
29 квітня 2025 року суд відмовив у задоволенні цього клопотання, проігнорувавши доводи ЕПЛ про ризики завдання незворотної шкоди довкіллю та не надавши оцінки екологічній складовій спору. Ознайомитись з ухвалою можна тут .
Ухвалою суду від 02 травня 2025 року провадження у справі повторно зупинено до отримання висновку судового експерта.
Оскарження Наказу Міндовкілля про зупинення процедури ОВД
17 лютого 2025 року ТОВ «Вітряний парк Турянський» подало до ЗОАС позов проти Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, оскаржуючи Наказ №101 від 22 січня 2025 року.
Цим наказом Міндовкілля зупинило розгляд документів з оцінки впливу на довкілля (ОВД), поданих товариством щодо планованої діяльності з будівництва ВЕС на полонині Руна. Підставою для такого рішення стало звернення ЕПЛ та наявність вищевказаної судової справи № 260/5885/24 про оскарження законності затвердження ДПТ, на якому базується проєкт.
Позивач обґрунтовував позовні вимоги тим, що Наказ на його думку, безпідставно зупиняє процедуру ОВД та перешкоджає здійсненню господарської діяльності товариства.
Провадження у справі було відкрито ухвалою ЗОАС від 05 березня 2025 року, суддею Ю. Дору (справа № 260/1284/25). Розгляд справи здійснювався за правилами спрощеного провадження на підставі письмових доказів без виклику сторін.
24 березня 2025 року суд залучив ЕПЛ до участі у справі як третю особу на стороні відповідача – Міндовкілля за відповідною заявою ЕПЛ.
01 травня 2025 року позивач подав заяву про відмову від позову, і цього ж дня суд виніс ухвалу про закриття провадження у справі. Ознайомитись з ухвалою суду можна тут