Рішення про об’єднання двох міністерств – екології та енергетики – у вересні 2019 року, як показує практика, доцільно переглянути. Так виглядає, що оптимізація роботи уряду в таких важливих сферах як енергетика та захист довкілля, себе не виправдала, тим більше що ще до такої оптимізації Міністерство екології відчувало недостачу кваліфікованих кадрів й тиск при прийнятті рішень щодо розпорядження надрами з боку інших міністерств.
Рішення щодо оптимізації роботи уряду минулого року критикувала громадськість,1 адже екологічні проблеми на сьогодні становлять загрозу національній безпеці: забруднення повітря металургійними та хімічними підприємствами, забруднення довкілля значними обсягами накопичених промислових відходів, знищення природи видобутком бурштину, забруднення та вичерпання водних ресурсів, вирубка лісів, знищення тваринного світу та інші. Вирішення цих проблем потребує активізації роботи уряду, профільного міністерства та ефективної законодавчої роботи парламенту. Гостро на сьогодні стоїть питання виконання Угоди про асоціацію із Україною та ЄС в частині апроксимації директив ЄС в довкіллєвій сфері, оскільки Україна значно відстає від погодженого графіку.
Тому скорочення ресурсів та уваги уряду щодо довкіллєвої тематики, а також змін клімату та адаптації до них, є неприпустимим. Це може призвести до катастрофічних наслідків та економічних втрат, погіршення здоров’я та добробуту населення.
Об’єднання міністерств створило конфлікт інтересів всередині одного органу, адже зазвичай інтереси захисту довкілля стають вирішальними для подальшої реалізації проектів в сфері видобування корисних копалин (сланцевий газ, видобуток вугілля), впровадження енергетичних проектів (розбудова ГЕС, побудова та продовження термінів експлуатації блоків АЕС, реконструкція вугільних ТЕЦ, зведення ВЕС тощо).
Таке об’єднання зменшило обсяги фінансування заходів з охорони довкілля, оскільки тепер бюджетні кошти Мінекоенерго повинні розподілятися на заходи з охорони довкілля та енергетичні «витрати» (допомога вугільній галузі та подолання наслідків Чорнобильської аварії). Сумарно, лише 8% видатків відомства у 2020 році піде на збереження довкілля, функціонування ПЗФ, охорону та захист лісів тощо.2 А загальні видатки на охорону природи на 2020 рік будуть складати лише 0,2% ВВП України (8 млрд грн), що в рази менше, ніж витрачають країни-члени ЄС.
Ми вимагаємо від уряду переглянути своє рішення щодо об’єднання двох важливих міністерств – екології та енергетики, оскільки ми сьогодні не можемо собі дозволити нехтувати екологічними проблемами, зменшувати видатки на охорону довкілля та приймати рішення в сфері енергетики із катастрофічними та недооціненими наслідками для довкілля та здоров’я людей. Міністерство екології та природних ресурсів ає бути незалежним від Міністерства енергетики!
1 http://epl.org.ua/announces/derzhavne-upravlinnya-v-sferi-ekologiyi-ukrayina-yevropa/