Щонайменше вже п’ятий рік поспіль триває реформа державного екологічного контролю. Скоро буде три роки з моменту реєстрації Проекту Закону про державний екологічний контроль № 3091 в Парламенті. В липні 2021 року його було прийнято за основу і на цьому, видається, питання зависло.
МБО «Екологія-Право-Людина» надзвичайно стурбована затягуванням цієї реформи. Вона має по суті чи не першочергове значення, адже будь-яка євроінтеграційна секторальна реформа не буде ефективною до поки не запрацює дієвий механізм контролю і відповідальності за порушення відповідних природоохоронних норм. Проведення інституційних реформ для підвищення спроможності Міндовкілля та Державної екологічної інспекції ефективно виконувати свої функції – зобов’язання згідно угоди про Асоціацію між Україною та ЄС.
Законопроєкт №3091 вперше на рівні окремого закону пропонує комплексно врегулювати спектр правовідносин, що виникають між державою та усіма підконтрольними суб’єктами з питань дотримання природоохоронного законодавства, запровадити сучасні механізми контролю та відповідальності, якими суттєво підвищити рівень дотримання відповідних вимог, а саме:
проєкт створює законодавчі підстави для вчасного і ефективного виконання органом державного екологічного контролю покладених на нього функції, шляхом наділення його належним обсягом повноважень та усунення правових перепон і колізій, що існують у чинному законодавстві;
проект регламентує заходи державного екологічного контролю, що виходять за межі планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання. Йдеться про закладення законодавчих основ проведення патрулювань, рейдів та оперативного реагування на порушення природоохоронного законодавства;
новелою проєкту є розширення відповідальності суб’єктів господарювання. На противагу існуючим малоефективним нормам Кодексу України про адміністративні правопорушення, проєкт вводить склади правопорушень для суб’єктів господарювання, санкції (адміністративного-господарські штрафи) за порушення екологічних вимог, а також порядок їх накладення. Розміри запропонованих штрафів становлять суттєві суми, здатні змінити ставлення підконтрольних суб’єктів до екологічних вимог;
серед запропонованих адміністративного-господарських штрафів передбачені також суттєві штрафи за недопуск екологічних інспекторів до перевірок;
на подолання корупційних ризиків проєкт передбачає цифровізацію заходів державного екологічного контролю, функціонування відкритої інформаційної системи та достойний рівень оплати праці інспекторів.