МБО “Екологія-Право-Людина” проводить комплексне дослідження інституційної спроможності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування у сфері охорони довкілля, в тому числі, на рівні областей. У фокусі діяльність обласних військових адміністрацій (далі – ОВА), на які, особливо в умовах воєнного стану, покладено важливу частину реалізації державної екологічної політики.
Усього вивчено положення та інші організаційно-розпорядчі документи про довкіллєві підрозділи ОВА, зібрано та проаналізовано первинну інформацію про кадрову ситуацію у всіх областях України.
Попередні результати дослідження вказують на те, що у багатьох регіонах спостерігається активна робота в напрямку налагодження екологічного врядування. Водночас виявлено низку викликів, що потребують інституційного вирішення. Ми переконані: подальше вдосконалення організаційної моделі та зміцнення кадрової бази підрозділів дозволить ефективніше реалізовувати екологічну політику в регіонах, навіть у складних умовах сьогодення.
Що ми вже бачимо?
Різні підходи до організації екологічного управління в областях. У частині ОВА функціонують окремі департаменти, управління. Натомість в інших екологічні питання інтегровані у департаменти чи управління з економічним, інфраструктурним або аграрним профілем.
Відчутний кадровий тиск. У багатьох областях навантаження на довкіллєві підрозділи зросло, а кількість фахівців залишилась обмеженою (або й значно зменшилась після початку повномасштабного вторгнення). У прифронтових областях ситуація особливо непроста.
Положення про такі структурні одиниці потребують оновлення. Низка положень є формальними, дублюють положення законодавства або не визначають конкретних сфер відповідальності, що ускладнює оцінку ефективності діяльності.
Потреба в уніфікації та посиленні взаємодії з науковцями та громадськістю. Водночас досвід деяких областей демонструє, що навіть за мінімальних ресурсів можливо забезпечити ефективну координацію, зокрема у сфері ОВД, поводження з відходами, управління ПЗФ.
Відсутність єдиних підходів до внутрішньої структури. У деяких підрозділах відсутні спеціалізовані сектори чи відділи за ключовими напрямами (ОВД, моніторинг, водні ресурси, поводження з відходами тощо). Через це підвищується навантаження на окремих фахівців та втрачається фахова спеціалізація.
Наступні кроки
МБО “Екологія-Право-Людина” вже працює над рекомендаціями щодо посилення інституційної спроможності екологічних підрозділів ОВА. Серед пропозицій: створити при кожній ОВА окремі департаменти/управління, які б опікувались виключно довкіллям; розробити уніфіковану модель внутрішньої структури таких підрозділів; запровадити мінімальні кадрові стандарти (наприклад, норматив забезпечення штатом на 1000 км² або на обсяг повноважень); оновити функціональні положення на підставі практичних потреб; запровадити систему моніторингу ефективності роботи на основі кількісних індикаторів (KPI); забезпечити регулярну взаємодію між екологічними підрозділами ОВА та іншими субʼєктми (ДЕІ, ОМС, громадськість, наукова спільнота, тощо).
Повне дослідження — згодом
Зараз триває завершальний етап дослідження. Повну версію аналітичного документа буде опубліковано найближчим часом. Ми вдячні представникам обласних адміністрацій за відкритість до діалогу та сподіваємося, що дослідження стане корисним інструментом для спільного вдосконалення системи екологічного управління на рівні областей.
Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Вступаємо в ЄС разом». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду «Відродження».


