Перший день літньої школи ЕПЛ «Механізми захисту природи в умовах війни» ми розпочали активно – із туру місцями порушення природоохоронного законодавства. Цей тур є важливим елементом літньої школи, оскільки він надає учасникам можливість наочно побачити наслідки порушень природоохоронного законодавства та зрозуміти масштаби існуючих проблем, зрозуміти їх вплив та актуальність. Такий практичний досвід сприяє кращому усвідомленню важливості природоохоронної діяльності, допомагає розвинути навички виявлення та документування порушень. Обговорення ж із практикуючими екологами та юристами конкретних справ сприяє формуванню комплексного розуміння ефективних механізмів захисту природи, особливо в умовах війни.
Зупинкою номер один став активно функціонуючий карʼєр у Львівській області, що був розширений рішенням Львівської міської ради, щоправда – за рахунок території регіонального ландшафтного парку. Там, де має зберігатися унікальна українська природа, нині їздить важка техніка і здійснюється розробка корисних копалин у піщаному карʼєрі. Учасники літньої школи на цьому прикладі побачили, як економічні інтереси окремих осіб можуть порушувати екологічний баланс та завдавати шкоду довкіллю.
Наступною зупинкою в ході нашого «гарячого» туру було озеро Задорожнє, що у Стрийському районі Львівської області, також відоме в народі як «Байкал». Разом із учасниками літньої школи ми намагались розібратись із оптичною ілюзією, створеною для нас можновладцями: бачимо ми озеро чи карʼєр. Адже, згідно із чинною документацією, бачити ми мали саме карʼєр. Окрім того, ми безпосередньо дослідили практику порушення права громадян на доступ до водойми та здійснення незаконного будівництва.
Останнім місцем для дослідження порушень природоохоронного законодавства на сьогодні стала річка Зубра, притока Дністра. На березі цієї річки можна побачити як аграрії «удобрюють» пестицидами та агрохімікатами не лише поля поблизу, а й власне річку. Прекрасно прослідковувались на цьому місці і впливи скидів львівської каналізації у екосистему ріки, порушення законодавства про прибережні захисні смуги та доступ до води.
Цей виїзд дозволив учасникам літньої школи та експертам ЕПЛ побачити наявні порушення, зрозуміти та обговорити головні причини продовження їх вчинення, а також, поміркувати щодо можливих способів протидії таким.
Зрештою, побачене і обговорене в ході туру стало предметом для практичної вправи, якою закінчилась основна програма першого дня літньої школи. Так, разом із екологами та юристами ЕПЛ учасники, розділившись на дві команди, здійснювали пошук рішень з припинення порушень і притягнення винних до відповідальності. Кожна із команд здійснила публічне представлення своїх пропозицій, що стало першим кроком до вирішення існуючих і зафіксованих нами проблем.