У квітні 2025 року ЕПЛ звернулася до Київського окружного адміністративного суду з метою оскарження постанови Кабінету Міністрів України №1003 від 30.08.2024 р. «Про реалізацію експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів» (https://bit.ly/44PBZly).
Постановою було запроваджено альтернативний порядок видачі дозволів, який передбачає зменшені вимоги до подання документів, необхідних для отримання дозволу, а також реєстраційний порядок отримання дозволу, що прямо суперечить чинному законодавству, зокрема Закону України «Про управління відходами».
Позивач – Міжнародна благодійна організація «Екологія-Право-Людина» (ЕПЛ) – вважає, що КМУ перевищив свої повноваження, оскільки не мав права змінювати законодавчо встановлений порядок видачі дозволів через підзаконний акт. У процесі підготовки проєкту оскаржуваної постанови розробником не були враховані численні критичні зауваження від Міністерства економіки, Міністерства юстиції, Державної регуляторної служби, Мінінфраструктури та інших органів, у тому числі щодо виходу змісту за межі предмета правового регулювання, логічної непослідовності, ризиків зловживань тощо. Постанова фактично дозволяє суб’єктам господарювання здійснювати діяльність із поводження з відходами за відсутності всіх необхідних дозвільних документів, лише провівши реєстраційну дію в Інформаційній системі в модулі е-Відходи.
25.03.2025р. до вказаної постанови були внесені зміни за ініціативою третьої особи, якими розширено перелік суб’єктів господарювання (п.3), що можуть приєднатися до реалізації експериментального проєкту, зокрема включено суб’єктів господарювання, які здійснюють поводження із небезпечними відходами.
Також вказаними змінами дозволено суб’єктам господарювання, які здійснюють операції з небезпечними відходами, отримати дозвіл на діючі об’єкти оброблення відходів за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля про допустимість планованої діяльності (лише за наявності позитивного висновку державної екологічної експертизи). Причому такий дозвіл буде чинний лише до 1 вересня 2025 року.
ЕПЛ вважає, що питання отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів не може бути предметом експериментальних постанов Кабінету Міністрів України, оскільки питання видачі таких дозволів уже законодавчо врегульовано на рівні Закону, як цього вимагає Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
ЕПЛ також дослідила процедуру прийняття спірної постанови та змін до неї і виявила численні порушення, зокрема наявність неузгоджених зауважень інших ЦОВВів, неврахування зауважень Секретаріату КМУ та висновки Мін’юсту про невідповідність вимогам нормопроєктувальної техніки, зокрема і в частині дотримання вимог щодо узгодженості положень проєкту акта з актами законодавства.
На підставі спірної постанови за спрощеною процедурою дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів отримали 1885 суб’єктів господарювання! А з часу прийняття змін до спірної постанови (25.03.25 р.), що дозволили суб’єктам господарювання, які здійснюють оброблення небезпечних відходів, отримати дозвіл за спрощеною процедурою. Такий дозвіл отримано 12 суб’єктами господарювання, що здійснюють управління небезпечними відходами. Більшість із цих суб’єктів мають не зовсім хорошу репутацію, порушують природоохоронне законодавство та під час видачі їм ліцензії Міндовкілля закрило очі на певні “недоліки” їхньої матеріально-технічної бази (наприклад, ТОВ “А-ЕНЕРГО”: https://bit.ly/4kR9Q3F)
У травні 2025 року ухвалою Київського окружного адміністративного суду у справі №320/18154/25 відкрито провадження за позовом ЕПЛ про визнання постанови №1003 протиправною та нечинною. Відповідачем виступає Кабінет Міністрів України, третя особа на стороні Відповідача – Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів (https://bit.ly/4maD4f6).
21.07.25 р. відбулося вже друге підготовче судове засідання, де сторони та суд обговорили позиції позивача та відповідача, нові докази, подані відповідачем у відзиві та позивачем у додаткових поясненнях. Суд надав сторонам можливість додатково надати всі свої докази і відреагувати на докази інших сторін, та призначив наступне засідання 9 вересня 2025 р.

