24 квітня 2023 р. представники ЕПЛ відвідали Міністерство довкілля Чехії, де почули досвід впровадження в країні ІРРС/EID Директиви ЄС через постійні зміни до національного законодавства, які розпочалися у 2002 році шляхом прийняття окремого закону про інтегроване попередження забруднення та контроль за ним та вступили в силу у 2007 році. Процедура ІРРС в Чехії є окремою дозвільною процедурою поряд із дозволом на будівництво та ОВД. Інтегрований довкіллєвий дозвіл слід отримати після висновку з оцінки впливу на довкілля та перед дозволом на будівництво.
Оскільки Чехія є дуже індустріальною країною, тут вже видано понад 1500 інтегрованих довкіллєвих дозволів (надалі ІДД). Проте крім ІДД, в країні для менших суб’єктів господарювання видаються окремі дозволи на використання (забруднення) окремих елементів довкілля: повітря, вода, утворення відходів тощо.
Видача ІДД здійснюється на регіональному рівні, проте технічну експертну та юридичну підтримку здійснює СЕНІА (Чеська екологічна інформаційна агенція – експертна агенція) і Міндовкілля. До видачі кожного інтегрованого довкіллєвого дозволу дозвільний орган підходить індивідуально; екологічні умови дозволу є також унікальні і враховують обсяг виробництва, технічні характеристики технології та місцеву ситуацію, навіть економічну ситуацію. При комплексному індивідуальному аналізі мінімальні екологічні умови повинні бути дотримані, і такі вимоги можуть також базуватися на секторальному законодавстві, що регулює водокористування, викиди, скиди, управління відходами. Виданий дозвіл є результатом діалогу між оператором, державними органами і громадськістю. Процес видачі ІДД є прозорим: доступ до інформації забезпечується через публікацію самого дозволу, документів, що утворюються в результаті дозвільного процесу, та документів BREF (довідкові документи щодо НДТМ) чеською мовою у мережі інтернет. Саме надання дозволу є гарантією дотримання оператором відповідних найкращих доступних технологій та методів (НДТМ) для даного виробництва чи технологічного процесу.
Тривалість процесу видачі дозволу може сягати від 117 до 185 днів. При зміні певних параметрів виробничої діяльності в ІДД не слід вносити зміни, якщо такі зміни є незначними.
Основні вимоги до дозвільної процедури, повноваження державних органів та штрафні санкції передбачені вищезгаданим законом, а наказом Міндовкілля Чеської Республіки уточнена процедура отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу, первинне звітування, відступлення від НДТМ, щорічне звітування тощо.
Основним дозвільним органом є орган влади на рівні регіону (еквівалент області в Україні). Таких регіонів в Чехії є 13, населення в середньому складає 700 000 жителів, від двох до п’яти посадовців є відповідальними за видачу інтегрованого довкіллєвого дозволу. Отож, такі регіональні органи влади видають ІДД та інспектують відповідні установки оператора. Чеська екологічна інспекція проводить також контроль за дотриманням ІДД у частині впливів на довкілля. Така інспекція також може висловитися щодо якості ІДД, подати заяву про перегляд інтегрованого довкіллєвого дозволу, його уточнення чи внесення змін до нього. В частині впливу шуму на людину, регіональний офіс по гігієні також може перевіряти власників інтегрованого довкіллєвого дозволу в частині впливу на здоров’я. СЕНІА (Чеська екологічна інформаційна агенція), яка підпорядкована Міндовкілля та фінансується із державного бюджету, надає технічну експертну підтримку дозвільним органам, а також видає висновки щодо застосування НДТМ на безкоштовній основі.
Міндовкілля Чеської Республіки здійснює загальний контроль за впровадженням інтегрованого довкіллєвого дозволу, виконує роль арбітра для оскарження такого дозволу, надає правову підтримку дозвільним органам без втручання в сам дозвільний процес.
При підготовці НДТМ та довідкових документів створюються робочі групи при різноманітних міністерствах, в яких водночас і громадськість, як і професійні асоціації різних галузей промисловості, беруть в них участь.
При здійсненні дозвільної процедури регіональні органи перевіряють зміст заявки та всі додатки до неї, мають більше 20 днів для пересилання цієї заявки до учасників процедури, де НУО можуть бути учасниками процедури, та мають 30 днів для оприлюднення короткої інформації про інтегрований довкіллєвий дозвіл, заявки для широкої громадськості. Учасником такої процедури може бути і СЕНІА, і відповідні спеціалізовані адміністративні органи (відповідальні за воду, повітря тощо). Потім протягом 30 днів готуються повідомлення-коментарі від учасників процесу, в тому числі широкої громадськості, та надаються дозвільному органу. Потягом 45 днів після отримання таких повідомлень дозвільним органом з власної ініціативи чи на вимогу учасників процесу можуть бути організовані і громадські слухання, після чого повинно бути видано рішення дозвільним органом. Дане рішення оприлюднюється, і в учасників процесу (в тому числі оператора) є 2 тижні на оскарження дозволу до Міндовкілля. Міністерство може залишити дозвіл в силі, може його змінити чи запустити нову процедуру отримання дозволу.
Переваги ІДД:
один дозвіл, що вміщає різні дозволи в сфері викидів, захисту води, видобування води, скидів у води, шумового забруднення, енергоефективності;
один дозвільний орган замість декількох органів;
індивідуальний підхід до заявника, який може запропонувати дозвільному органу умови виробничої діяльності на підставі НДТМ;
при внесенні змін до такого дозволу, це відбувається за спрощеною процедурою без участі громадськості, якщо такі зміни не пов’язані із значним негативним впливом на довкілля чи на людей;
кожен дозвіл може передбачати певні пільгові умови: відступ від граничних показників викидів, від НДТМ з врахуванням технічних характеристик, місцярозташування та стану довкілля в місці провадження діяльності оператора.
Встановлення пільгових умов під час видачі ІДД не стали масовими в Чехії, і бізнесу вдалося покращити виробництво, щоб відповідати НДТМ. Найбільше пільгових умов було встановлено для ІДД у сфері енергетики. Таких операторів нараховується біля 30 на 1500 дозволів. Такі пільгові умови можуть розтягуватися максимум на 9 років, проте дозвільний орган повинен затвердити план поступового приведення виробництва у відповідність до НДТМ, виконання якого також контролюється.
Якою сильною не була опозиція промисловості перед прийняттям відповідного закону, що запровадив ІДД, його впровадження не мало таких наслідків, які пророкував бізнес. І відповідність НДТМ у сфері промисловості складає на сьогодні майже 80 %. Такі хороші показники в Чехії спричинені і численними освітніми заходами та тренінгами, які відбувалися протягом 2002-2007 років, підготовленими посібниками. Державної підтримки для бізнесу у такій зеленій трансформації не було, адже бізнес давно був поінформований, підготовлений та мав достатньо часу акумулювати необхідні фінансові власні ресурси чи мав можливість залучити кредити, гранти та інші джерела коштів.
Інформація про ІДД наявна на сайті Міндовкілля Чехії: https://ippc.mzp.cz
Дуже сподіваємося, що Міндовкілля України та екологічно свідомий бізнес готові впроваджувати передовий досвід Чехії в даній сфері. І чим швидше ВРУ проголосує за відповідний законопроєкт, тим більше у нас буде часу на адаптацію промисловості до НДТМ та тим скоріше Україна зможе прозвітуватися перед ЄС за апроксимацію важливої довкіллєвої директиви. Звичайно, що й ефект для природи від впровадження ІДД європейського зразка також не забариться.