У державному бюджеті Міністерство екології та природних ресурсів України (скорочено – Мінприроди) фінансується за різними бюджетними програмами, які мають відповідне цільове призначення. Зокрема, на бюджетну програму № 2401270 «Проведення природоохоронних заходів» у цьому році було виділено 345 млн гривень. Кошти розподіляються Кабінетом Міністрів України на основі пропозицій Мінприроди. Тому перелік заходів, які фінансуються в цьому році за програмою 2401270, оприлюднений у відповідній постанові Кабінету Міністрів України № 361 від 18 квітня 2018 року (зі змінами від 04.07.2018 та від 03.10.2018) http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-2018-%D0%BF
Станом на кінець листопада по більшості заходів вже проведено тендери і ухвалено відповідні договори. Проте, є і низка заходів, де тендери ще тривають і виконавці не визначені.
На нашу думку, прозорість та ефективність використання бюджетних коштів – одна з необхідних умов покращення загального стану з охороною довкілля в Україні. Тому пропонуємо вам ознайомитись у зручному вигляді, куди саме направлені в цьому році бюджетні «природоохоронні» кошти, і хто буде ними розпоряджатися.
Назви заходів взято із вищезазначеної Постанови без змін.
Частина 1. Кошти, якими розпоряджається Мінприроди
Частину публічних закупівель природоохоронних заходів організовує безпосередньо апарат Міністерства екології та природних ресурсів України.
Захід | Очікувана вартість, тисяч гривень | Вартість згідно договору, тисяч гривень | Виконавець та лінк на тендер в системі «Прозорро» |
Оцінка природоохоронного статусу видів флори і фауни та оселищ, затверджених на 37-му засіданні Постійного комітету Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі | 907 | 890,93 | ІНСТИТУТ ЕКОЛОГІЇ КАРПАТ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ |
Збір, обробка, аналіз екологічної інформації та підготовка Звіту про викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за 2017 рік за протоколом ЕМЕП Конвенції про транскордонне забруднення повітря на великі відстані | 750 | 740,500 | ТОВ “НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ІНСТИТУТ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ” |
Наукове узагальнення даних та підготовка шостого національного звіту про виконання Україною Конвенції про біорізноманіття | 500 | 490 | Інститут зоології ім. І.І. Шмальгаузена НАН України |
Розроблення методичних рекомендацій щодо встановлення науково-обґрунтованих нормативів спеціального використання природних рослинних ресурсів на землях лісового та природно-заповідного фондів | 600 | 499,9 | ПРИКАРПАТСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА |
Розроблення проекту зведеної схеми формування екологічної мережі (перший етап) | 1400 | 749 | ПРИКАРПАТСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА |
Підготовка оновлених інформаційних описів водно-болотних угідь міжнародного значення відповідно до вимог Конвенції про водно-болотні угіддя, що мають міжнародне значення головним чином як середовища існування водоплавних птахів | 1078,4 | 869 | ПП «Центр екологічного управління» |
Підготовка плану заходів, включаючи економічну оцінку, щодо реалізації Україною зобов’язань, що випливають з ратифікації Нагойсько-Куала-Лумпурського додаткового протоколу про відповідальність та відшкодування до Картахенського протоколу про біобезпеку | 550 | 300 | НАУКОВО-ДОСЛІДНА УСТАНОВА “УКРАЇНСЬКИЙ НАУКОВО – ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ” |
Ведення державного кадастру тваринного світу | 950 | 930 | Інститут зоології ім. І.І. Шмальгаузена НАН України |
Формування переліку екосистем, які забезпечують основні екосистемні послуги, включаючи послуги, пов’язані з водою, та розроблення рекомендацій щодо їх відновлення та збереження (перший етап) | 175 | 95,999 | Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу |
Ведення державного кадастру рослинного світу | 1000 | 968 | ІНСТИТУТ БОТАНІКИ ІМ. М.Г. ХОЛОДНОГО НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ |
Таксономічні, популяційні, еколого-ценотичні та ареологічні дослідження видів рослинного світу, занесених до Червоної книги України (рослинний світ) з метою їх збереження в природному середовищі (четвертий етап) | 1200 | 1148 | ІНСТИТУТ БОТАНІКИ ІМ. М.Г. ХОЛОДНОГО НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ |
Ведення Зеленої книги України (перший етап) | 950 | 920 | ІНСТИТУТ БОТАНІКИ ІМ. М.Г. ХОЛОДНОГО НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ |
Науково-експертна оцінка стану і вартісної цінності генетичних ресурсів та підготовка обґрунтованих рекомендацій щодо створення системи регулювання на національному та регіональному рівні збереження, відновлення, сталого використання, доступу до генетичних ресурсів та розподілу вигід від їх використання | 550 | 445,5 | ІНСТИТУТ ПРОБЛЕМ КРІОБІОЛОГІЇ І КРІОМЕДИЦИНИ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ |
Підготовка та видання енциклопедії мігруючих видів диких тварин України (другий етап) | 250 | 247,5 | Інститут зоології ім. І.І. Шмальгаузена НАН України |
Придбання 20-и спеціалізованих транспортних засобів для служби державної охорони установ природно-заповідного фонду Мінприроди | 13690 | Закупівля триває https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-10-29-000925-c https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-11-19-000408-a https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-11-19-000712-a | |
Науково-обгрунтовані пропозиції щодо підготовки четвертого видання Червоної книги України (тваринний світ) | 950 | Два тендери не відбулись | |
Організація та проведення Всеукраїнського конкурсу «До чистих джерел» | 195 | 175,4 | ТОВ “СПЕЦЕКСПОТРЕЙД” |
Розроблення керівних документів (методик) з оцінки стану атмосферного повітря в зонах управління його якістю та впливу забруднення атмосферного повітря на навколишнє природне середовище | 650 | 635 | Громадська організація “Інститут зеленої економіки” |
Підготовка інформаційно-аналітичних оглядів про стан навколишнього природного середовища в Україні | 400 | 380 | ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД “ПРИКАРПАТСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА |
Проведення моніторингу стану навколишнього природного середовища в басейні р. Дніпро та забезпечення розвитку інформаційних систем екологічного менеджменту | 1000 | Закупівля триває | |
Забезпечення функціонування Національного реєстру антропогенних викидів та поглинання парникових газів | 3054 | Один тендер не відбувся | |
Розроблення керівних документів (методик) з оцінки стану атмосферного повітря в зонах управління його якістю та впливу забруднення атмосферного повітря на навколишнє природне середовище | 650 | Три тендери не відбулись | |
Наукове дослідження щодо розвитку фінансових інструментів підтримки екологічної політики в частині формування та ефективності використання екологічного податку | 175 | Інформація в системі «Прозорро» немає | |
Наукове дослідження щодо впровадження Угоди про асоціацію між Україною та ЄС і вимог Директиви 2010/75/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 24 листопада 2010 року про промислові викиди (інтегроване запобігання та контроль забруднення) | 182 | Інформація в системі «Прозорро» немає | |
Наукове дослідження щодо впровадження Угоди про асоціацію між Україною та ЄС і вимог Директиви 94/22/ЄС Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу “Про умови надання та використання дозволів на пошук, розвідування та видобуток вуглеводнів” | 185 | Інформація в системі «Прозорро» немає |
Також частина коштів йде на забезпечення участі України в низці міжнародних угод, зокрема:
Захід | Сума, тисяч гривень |
Участь у заходах з виконання міжнародних зобов’язань України як сторони міжнародних Конвенцій та Угод | 600 |
Сплата внесків до бюджетів міжнародних організацій природоохоронного спрямування | 11990 |
Проведення заходів з питань міжнародного співробітництва у сфері охорони навколишнього природного середовища, в тому числі оплата банківських послуг, збір на обов’язкове пенсійне страхування | 150 |
Забезпечення перекладу на іноземні мови | 95 |
Забезпечення проведення протокольних заходів | 95 |
Окремо варто відзначити виділення 19,5 мільйонів гривень на функціонування системи «Відкрите довкілля». Вже оголошено два тендери – на закупівлю обладнання та на послуги програмістів за посиланнями https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-11-12-001752-a та https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-11-12-001752-a
Частина 2. Кошти, які отримали в розпорядження наукові та освітні установи
Частину коштів отримала низка наукових та освітніх установ, які вже самі будуть проводити закупівлю товарів та послуг. Зокрема:
Установа | Захід | Сума, тисяч гривень |
Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління | Придбання спеціалізованого транспортного засобу, обладнаного мобільною лабораторією для Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління | 2796 |
Український науково-дослідний інститут екологічних проблем | Придбання спеціального лабораторного обладнання та приладів для науково-дослідної установи “Український науково-дослідний інститут екологічних проблем” | 2670,4 |
Український науково-дослідний інститут екологічних проблем | Забезпечення функціонування Науково-дослідної установи “Український науково-дослідний інститут екологічних проблем” | 1853 |
Український науково-дослідний інститут екологічних проблем | Придбання комп’ютерної техніки, оргтехніки та програмного забезпечення для науково-дослідної установи “Український науково-дослідний інститут екологічних проблем” | 1250,393 |
Український науково-дослідний інститут екологічних проблем | Придбання лабораторних приладів та обладнання для вимірювання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива) для науково-дослідної установи “Український науково-дослідний інститут екологічних проблем” | 15000 |
Інститут тваринництва Національної академії аграрних наук України | Проведення робіт з інвентаризації рівнів наявних сполук азоту в органічних відходах сільськогосподарських тварин і птиці, як складової забруднення навколишнього природного середовища | 280 |
Частина 3. Кошти, які підуть в Умань та дендропарк «Софіївка»
Велика частина бюджетних природоохоронних коштів в цьому році пішла в Умань. І якщо на «будівництво та облаштування притулку для утримання безпритульних тварин в м. Уман Черкаської області» йде тільки 75 тисяч гривень, то дендропарк «Софіївка» отримав майже 93 млн гривень, які підуть на реконструкцію алеї, реконструкцію гідротехнічних споруд, будівництво водоспадів тощо. Це складає 25 % від загальної суми розподілених коштів!
Згідно із інформацією ЗМІ, до отримання таких значних коштів саме на «Софіївку» причетний народний депутат Антон Яценко.
Частина 4. Кошти, якими розпоряджаються установи природно-заповідного фонду
Варто відмітити, що в цьому році Мінприроди виділило дійсно багато коштів на установи природно-заповідного фонду, значно більше, ніж у минулі роки!
І що важливо, окрім коштів на розробку проектів організації територій, проектів лісовпорядкування та проектів землеустрою різним установам ПЗФ, у цьому році значна увага приділена розвитку матеріально-технічної бази установ!
Зокрема, закупляється пожежна техніка, катери, обладнання для лабораторій і візит-центрів, приміщення для адміністрації, будуються візит-центри тощо! У таблиці наведений перелік таких заходів.
Кошти на розробку проектів організації території, землеустрою та лісовпорядкування не відображені в цій таблиці.
Позитив
Варто відмітити, що вперше за останні роки, керівництво Мінприроди виділо значні суми установам природно-заповідного фонду. Це є безперечним позитивом! Розробка необхідної документації, закупівля автомобілів, катерів для служби охорони, лабораторного обладнання для науковців, ремонт та купівля приміщень для адміністрації, будівництво візит-центрів – це те, чого не вистачало національним природним паркам та заповідникам протягом останніх років, аби повноцінно виконувати свої функції!
Також, після критики громадськості, з переліку заходів, які отримують фінансування, були прибрані окремі потенційно корупційні закупівлі (зокрема, розробка ГІС-системи Державною екологічною академією).
Окремо варто відмітити, що в низці тендерів на проведення наукових досліджень перемогли не маловідомі фірми, а Інститути НАН України, що дає підстави сподіватися на якісне виконання цих досліджень!
Негатив
У той же час, варто звернути увагу і на деякі проблеми. Зокрема:
викликає питання доцільності фінансування на десятки мільйонів гривень окремих заходів із сумнівним природоохоронним ефектом (наприклад, будівництву музею лісосплаву, реконструкція алеї в «Софіївці», розробка методичних рекомендацій по лімітам тощо);
вартість окремих заходів (наприклад, розробка проекту будівництва паркану в Кременецькому ботанічному саду та закупівля квадроциклів), можливо, є завищеною;
всі установи ПЗФ, які знаходяться в підпорядкуванні НАН України (окрім «Софіївки») та Держлісагенства, не отримали коштів на реалізацію природоохоронних заходів, хоча в Донецькому та Луганському природних заповідниках ситуація з фінансуванням близька до критичної. Можливо, це пов’язано із пасивністю самих установ;
сам розподіл відбувався недостатньо прозоро, засідання комісії з відбору природоохоронних заходів не були публічними.
Остаточні висновки можна буде зробити в кінці року, після завершення всіх закупівельних процедур. У той же час, на нашу думку, причинами виникнення деяких проблем є існуюча недосконала система розподілу коштів екологічного податку.
З нашою позицією щодо зміни системи розподілу природоохоронних коштів можна ознайомитися в аналітичному документі за посиланням http://epl.org.ua/wp-content/uploads/2018/11/Policy_EcoFund_05-11-2018.pdf
Контакти
(032) 255 76 82