У вересні 2025 року оприлюднено порівняльну таблицю до законопроєкту 12117 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення функціонування індустріальних парків. Серед іншого, цей законопроєкт пропонує виключити індустріальні парки зі сфери дії Закону України “Про оцінку впливу на довкілля” (Закон про ОВД). На думку ініціаторів законопроєкту, ОВД є надмірним регуляторним бар’єром у залученні інвестицій в Україну.
Після оприлюднення первинного тексту законопроєкту 12117 представники громадянського суспільства звернулися із відкритим листом до декількох відповідальних комітетів Верховної Ради України саме із застереженням щодо недопущення виключення індустріальних парків зі сфери дії Закону про ОВД, адже це прямо суперечить відповідній директиві ЄС, а відтак і нашим євроінтеграційним намірам. Разом з тим, незважаючи на аргументи Комітету ВРУ з питань євроінтеграції та громадянського суспільства, відповідна правка була відхилена і законопроєкт про індустріальні парки буде виноситися на голосування в другому читанні і в цілому із нормою про звуження сфери дії ОВД.
Нагадаємо, проведення ОВД щодо таких проєктів є нормальною практикою у країнах ЄС, а чинні положення Закону про ОВД щодо індустріальних парків впроваджують категорію видів діяльності пункту 10а (іndustrial estate development projects) Додатку ІІ до Директиви про ОВД. Натомість виключення індустріальних парків зі сфери дії Закону про ОВД прямо суперечитиме євроінтеграційним зобов’язанням України.
Згідно з Рекомендацій Європейської комісії щодо тлумачення визначень категорій проєктів, наведених у додатках I та II до директиви про ОВД1 об’єкти, визначені як індустріальні парки згідно із положеннями законопроєкту 12117, охоплюються пунктом 10а Додатку ІІ до Директиви про ОВД. Більше того, такі проєкти вимагають ОВД і на рівні індустріального парку в цілому, як окремого виду діяльності, і на рівні окремих складових такого парку, якщо вони передбачають провадження видів діяльності, яке вимагає ОВД. Принагідно підкреслюємо, що в листопаді 2024 року Європейська комісія2 дуже чітко висловилася про неприпустимість будь-яких додаткових відступів під процедур СЕО та ОВД в Україні та про необхідність проведення цих процедур для усіх планів, програм та проєктів, які їх вимагають відповідно до актів законодавства ЄС.
Закликаємо народних депутатів не підтримувати законопроєкт 12117 поки положення про звуження сфери застосування процедури ОВД не буде із нього виключено.
1 European Commission guidance on Interpretation of definitions of project categories of annex I and II of the EIA Directive, Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2024 https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e7f9c73c-86ba-11ef-a67d-01aa75ed71a1/language-en
2 Ukraine Report 2024, https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/ukraine-report-2024_en

