Європейський зелений курс (ЄЗК) – стратегічний політичний курс, проголошений Європейською комісією наприкінці 2019 року з метою подолання викликів, пов’язаних зі зміною клімату та деградацією довкілля шляхом трансформації ЄС до сучасної ресурсно-ефективної та конкурентоспроможної економіки1. Однією з ключових цілей ЄЗК є досягнення кліматичної нейтральності Європейського континенту до 2050 року, зокрема шляхом впровадження природоорієнтованих рішень. Серед цих цілей на провідне місце ставиться покращення управління лісами, посилення їх стійкості та відновлення лісів Європи.
Для визначення конкретних цілей у сфері управління лісами в рамках ЄЗК планується розробка нової Лісової стратегії ЄС на період після 2020 року2 (New EU forest strategy). Ключовими цілями цієї стратегії має стати збереження та відновлення лісів у Європі, а також ефективне заліснення, з урахуванням необхідності збільшення рівнів поглинання вуглецю, підвищення стійкості лісів до пожеж, а також розвиток біоекономіки «з повною повагою до екологічних принципів»3.
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України досить швидко відреагувало на декларативні заяви ЄС щодо цілей Європейського зеленого курсу у сфері управління лісами і сформувало робочу групу для підготовки цілей для України. На сьогодні, задекларовані Україною (але ще на затверджені остаточно) цілі за своїм обсягом навіть дещо випереджають відповідні цілі ЄС, заявлені в рамках ЄЗК. В основному, таке випередження відбувається завдяки оперативній розробці Національної стратегії управління лісами України до 2035 року, по робочій версії якої Міндовкілля ще наприкінці 2020 року розпочало процедуру стратегічної екологічної оцінки4. Ця стратегія передбачає низку кроків щодо збереження біорізноманіття та посилення кліматичної ролі лісів і їх адаптації до зміни клімату. Крім цього, певні цілі щодо лісової політики містяться і у вже прийнятому Національному плані дій з охорони навколишнього природного середовища на період до 2025 року5.
Натомість, Європейська комісія надала на публічне обговорення лише Дорожню карту до (Roadmap) Лісової стратегії ЄС, яка наводить опис проблем, які необхідно подолати, а також містить пропоновані ключові цілі та індикатори, які мають бути враховані під час її розробки. Зрозуміло, що повне співставлення вищезгаданих стратегічних документів є недоцільним. Тим не менш, ми спробували порівняти найновіші на даний момент задекларовані цілі України та ЄС у сфері управління лісів та їх збереження.
На основі цього було зроблено висновок, що в проєкті стратегії від України практично повністю відповідають європейським такі «лісові» цілі:
забезпечення суворої охорони всіх пралісів та старовікових лісів;
підвищення стійкості лісів до пожеж та інших природних загроз;
покращення та забезпечення сталості фінансування сфери управління лісами з різних джерел;
впровадження фінансових інструментів для плати за екосистемні послуги лісів, зокрема збільшення абсорбції вуглекислого газу;
відновлення пошкоджених та деградованих екосистем (тут Україна навіть тимчасово випередила ЄС, додатково заявивши про відновлення боліт у межах сучасних лісових земель).
Більшість інших цілей було майже враховано, або враховано приблизно наполовину, зокрема збільшення поглинання вуглецю лісами (на відмінну від ЄС Україна не враховує поглинання лісовими ґрунтами), забезпечення сталого управління лісами із використанням їх різноманітних функцій (Україна поки зобов’язується лише формувати необхідні навички у майбутніх фахівців, натомість ЄС має чітку ціль впроваджувати на практиці стале управління), або адаптація лісів до зміни клімату через підвищення їх стійкості (цілі України передбачають заходи щодо посилення стійкості, але не згадують необхідність посилення охорони лісів).
Варто розуміти, що такі оцінки та порівняння не є остаточними і протягом 2021-2022 років мають бути скориговані, після остаточного затвердження всіх стратегічних документів України та ЄС, що стосуються управління лісами.
Із проектом таблиці відповідності державної політики України у сфері управління лісами пріоритетам та цілям Європейського зеленого курсу можна ознайомитися тут
Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу.
#ПрямуємоРазом #MovingForwardTogether #EU4USociety
За додатковою інформацією звертайтеся:
Богдан Кученко, еколог ЕПЛ
1 A European Green Deal. European Commission. Available from https://bit.ly/2UeL86w
2 A New Deal for European forests. Europian Forest Institute. Available from https://efi.int/articles/new-deal-european-forests
3 The European Green Deal. Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Economic And Social Committee And The Committee of the Regions. Available from https://bit.ly/2UaSc4e
4 Повідомлення про оприлюднення заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту Державної стратегії управління лісами України до 2035 року. Доступно із: https://mepr.gov.ua/news/36526.html
5 Про затвердження Національного плану дій з охорони навколишнього природного середовища на період до 2025 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2021 р. № 443-р. Доступно із: https://bit.ly/3y3CMxl