Народна приказка гласить, “вода камінь точить”, але чи докличеться осудливий голос міжнародного співтовариства до сердець і умів українських високопосадовців – покаже лише час. За перші десять років досягнути цього, на жаль, не вдалося.
20 січня 2016 року Виконавчий секретар Європейської економічної комісії ООН Крістіан Фрііс Бах через надзвичайного і повноважного посла, постійного представника України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві – Юрія Клименка – звернувся до очільників України із офіційними листами.
У своїх зверненнях до прем’єр-міністра України, голови Комітету ВРУ з питань євроінтеграції та спікера парламенту Виконавчий секретар ЄЕКООН вчергове підняв питання довготривалого ігнорування Україною своїх зобов’язань у рамках Оргуської конвенції1.
На своїй п’ятдесят першій зустрічі Комітет із дотримання Оргуської конвенції знову розглянув питання прогресу України в реалізації рішення V/9 m Наради Сторін Конвенції, зокрема по пунктах 5 і 6 цього рішення.
Нагадаємо, що пунктом 5 рішення V/9 m у 2014 році Нарада Стоірн вчергове закликала Україну здійснити в терміновому порядку заходи по приведенню свого законодавства і практики у відповідність до положень Конвенції, і зокрема:
a) передбачити такі процедури участі громадськості, які б відповідали вимогам конвенції про участь громадськості в прийнятті рішень по окремим видам діяльності;
b) забезпечити, щоб інформація надавалася державними органами за запитом;
c) для вирішення проблеми відсутності чіткості у вимогах щодо участі громадськості у процедурах оцінки впливу на навколишнє середовище та прийняття рішень з екологічних питань, таких як терміни і умови проведення процесу консультацій з громадськістю, вимоги брати до уваги його підсумки і зобов’язання щодо надання громадськості наявної інформації, з тим щоб забезпечити чітку, відкриту і узгоджену структуру для реалізаціх положень конвенції2.
Пунтом 6 цього рішення Нарада Сторін залишила в силі попередження, винесене Україні на 4-й сесії Наради сторін у 2011 році (Кішенев), але передбачила можливість її зняття в разі, якщо Україна здійснить необхідні заходи для приведення її законодавства у повну відповідність із конвенцією, зокрема повністю задоволить умови, викладені у пункті 5 цього рішення.
На своїй зустрічі у грудні 2015 року Комітет відмітив, що Україна так і не здійснила жодних законодавчих заходів для приведення свого законодавства у відповідність до конвенції, а також, що на розгляді у парламенті України знаходиться законпроект про оцінку впливу на довкілля № 2009а від 3 червня 2015 р.
Комітет висловив серйозне занепокоєння відсутністю прогресу у виконанні Україною рішення V/9m, а відтак і триваючою невдачею України у виконанні своїх зобов’язань у рамках Конвенції і закликав України виконати рішення V/9m без подальшого зволікання.
Виконавчий секретар ЄЕКООН висловив свою щиру надію, що Україна прийме новий закон про оцінку впливу на довкілля у повній відповідності із Конвенцією перед наступною зустріччю Комітету (березень 2016 року).
Виконавчий секретар відзначив, що остання економічна криза та програми із відновлення економіки можуть стати стимулом і можливістю для України обрати більш сталий шлях розвитку, екологічні вигоди, від якого широко визнаються в розвинених країнах. Виконавчий секретар також зазначив, що виконання зобов’язань пошле чіткий сигнал торговим та політичним партнерам і продемонструє справжню прихильність України принципам демократії, озеленення економіки та досягнення сталого розвитку.
Тим часом, 27 січня 2016 року Комітет екологічної політики ВРУ прийняв рішення рекомендувати парламенту голосувати за основу проект закону “Про стратегічну екологічну оцінку”, а от рішення по законопроекту № 2009а “Про оцінку впливу на довкілля” вчергове відклали. 03 лютого відбудеться чергове засідання профільного Комітету, на якому має бути прийняте рішення по законопроекту № 2009а “Про оцінку впливу на довкілля”.
Попри деякі розбіжності у експертному середовищі, прийняття закону про оцінку впливу на довкілля із чіткими і детальними положеннями про участь громадськості у цьому процесі є вкрай необхідним вже зараз (окремі аспекти можна доопрацьовувати між читаннями чи пізніше шляхом внесення змін, якщо буде така потреба). Натомість введення цього інструменту у правове поле саме зараз, коли відбуваєтся реформа із децентралізації та загальна дерегуляція державного управління у всіх сферах, забезпечить узгодженість реформ, замість породження іще більших колізій, що неодмінно стануться, якщо закон про оцінку впливу на довкілля розглядатиметься і прийматиметься у відриві від інших демократичних реформ.
За додатковою інформацією звертайтеся до:
Олени Кравченко,
директора ЕПЛ,
Єлизавети Алексєєвої,
керівника інформаційно-аналітичного відділу ЕПЛ
1 http://www.unece.org/environmental-policy/treaties/public-participation/aarhus-convention/envpptfwg/envppcc/envppccimplementation/fifth-meeting-of-the-parties-2014/ukraine-decision-v9m.html
2http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/pp/mop5/Documents/Post_session_docs/Decision_excerpts_in__Russian/Decision_V_9m_on_compliance_by_Ukraine_rus.pdf