Україна обрала шлях на відновлення, який має бути спрямований на покращення якості життя та впровадження європейських стандартів. Тому планування відновлення обов’язково має відповідати європейським підходам та відбуватись з урахуванням довкіллєвих, кліматичних та ресурсоощадних аспектів. Серед інших інструментів, які покликані забезпечити прийняття якісних рішень, є СЕО та ОВД. Застосування цих екологічних оцінок, а також розробка та реалізація проєктів відновлення повинні бути спрямовані в тому числі на досягнення вимог ЄС в довкіллєвій складовій.
Втім, на жаль, наші законодавці вважають, що програми відновлення, зокрема областей та територій територіальних громад, не потребують екологічного аналізу, розробки екологічно виважених підходів та альтернатив у процесі підготовки програм відновлення. Тому 12 травня 2022 року прийняли законопроєкт 7282 про внесення змін до деяких законів України щодо першочергових заходів реформування сфери містобудівної діяльності, яким внесли ці програми, але вирішили що СЕО для них не вимагається. Зокрема, це знайшло відображення у ст.ст. 15-1, 15-2 даного проєкту закону: «що знайшло своє відображення у статті 151 “Програма комплексного відновлення області…. Ч. 8. Програма комплексного відновлення області не підлягає стратегічній екологічній оцінці, розгляду архітектурно-містобудівною радою. Стаття 15-2 . Програма комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) Ч. 8. Програма комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) не підлягає стратегічній екологічній оцінці, розгляду архітектурно-містобудівною радою.”
Даний законопроєкт направлений на підпис Президентові України. І ми сподіваємося, що Президент, який висловлювався за зелений шлях відновлення України та швидкого впровадження євроінтеграційних прагнень, внесе свої поправки в даний проєкт закону, щоб не нехтувати європейськими підходами в плануванні розвитку нашої держави.
Ми розуміємо необхідність швидкого відновлення України. Але слід враховувати, що території, які відновлюватимуться, зазнали значної екологічної шкоди внаслідок воєнних дій. Тому ми не можемо нехтувати враховуванням цих аспектів у довгостроковому плануванні та не можемо створювати нових екологічних проблем, пов’язаних з браком врахування довкіллєвої складової на ранніх етапах планування. Ми вже мали наслідки швидких темпів соціалістичного планування без врахування інтересів конкретної людини та довкілля, які зараз перетворилися в техногенні катастрофи у багатьох регіонах України. Тому при плануванні відновлення ми повинні це враховувати екологічну складову, щоб не закласти нових проблем наступним поколінням, а забезпечити комфортне та безпечне проживання вже зараз і тим людям, які нині виборюють свободу і незалежність України.
****************************************************************************************************************************************
Нагадуємо, ЗУ “Про стратегічну екологічну оцінку” набрав чинності 12 квітня 2018 року. Процедура СЕО логічно пов’язана з оцінкою впливу на довкілля і причиною її появи є те, що країни-підписанти Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті (надалі — Конвенція Еспо) побачили, що встановлювати екологічні умови на етапі проєктування конкретного об’єкта чи діяльності запізно, якщо ми хочемо максимально дотриматися питань охорони довкілля та сталого розвитку. Тому країни-учасники Конвенції Еспо домовились, що оцінювати на екологічні ризики потрібно ще на етапі підготовки і затвердження документів державного планування. Така домовленість зафіксована у Протоколі про Стратегічну екологічну оцінку до Конвенції Еспо. Цей Протокол був прийнятий 21 травня 2003 року, а ратифікований Україною 1 липня 2015 року. Громадськість боролася 15 років, щоб держава імплементувала відповідне законодавство у цій сфері.