У вересні 2024 року Міндовкілля оприлюднило остаточну версію Концептуальної записки, що визначає сферу відступів від правил ОВД та СЕО. У цьому документі після умовних консультацій з громадськістю Міндовкілля остаточно визначила перелік і надала обґрунтування щодо тих видів діяльності, які у зв’язку із воєнною агресією росії в умовах воєнного стану можуть погоджуватися державою без застосування процедур врахування екологічних міркувань та думки громадськості. По суті замість відстоювання інтересів довкілля, що є прямим завдання Міндовкілля, профільний ЦОВВ зайнявся виправданням рішень уряду, які на переконання багатьох фахівців у сфері екологічного права виходять за межі, дозволені Конституцією та міжнародними угодами, ратифікованими Україною, та обумовлені євроінтеграційними прагненнями нашої держави.
Від початку повномасштабного вторгнення ЕПЛ спостерігає все більше звуження демократичних прав та ігнорування екологічних вимог з боку держави. Очевидно, що віднайти справедливий баланс між обороною держави та розвитком національного законодавства і державного управління у відповідності до права ЄС – завдання не просте. І саме війна є тією обставиною, яка і в найбільш демократичних державах дозволяє тимчасово обмежувати деякі права і свободи. Тим не менше, згідно із загального принципу у сфері прав людини будь-яке обмеження права може здійснюватися державою виключно таким чином, який забезпечує досягнення законної мети (наприклад, оборони), шляхом найменшого звуження відповідного права. Саме цей принцип і відстоює ЕПЛ. На наше глибоке переконання, окремі тимчасові відступи від ОВД в умовах війни можуть надаватися, але кожен із таких відступів повинен розглядатися індивідуально і погоджуватися компетентним органом виключно у тих випадках і в тих обсягах, коли застосування ОВД та/або участі громадськості негативно впливає на обороноздатність держави.
Концептуальна записка, про яку йшлося вище, з’явилася не випадково. Її додали до Плану Ukraine Facility в останній момент, бо українське громадянське суспільство висловлювало суттєве занепокоєння звуженням сфери ОВД. Саме це призвело до включення Європейською комісією цього елемента до плану заходів, від виконання якого залежить надання фінансової допомоги ЄС.
На сьогодні маємо таку ситуацію. Міндовкілля підготувало записку і вирішило, що проблему вичерпано. Але це не так, і чим швидше Міндовкілля це зрозуміє, тим легше і з меншими втратами для довкілля вдасться виправити цю ситуацію. Шансом закласти основи для нормального механізму надання відступів від ОВД у концептуальній записці Міндовкілля не скористалося. Тепер потрібно шукати для цього інші можливості, що буде не просто, втім робити таки доведеться.
Нещодавно ЕПЛ отримало листа від Європейської комісії, де відповідальні чиновники запевняють, що проблема погано врегульованих відступів від вимог ОВД в Україні в повній мірі усвідомлюється Європейською комісією. Комісія запевняє, що «якщо зазначена концептуальна записка не забезпечить достатнього прогресу в досягненні мети [обов’язкового застосування ОВД до усіх проєктів, окрім чітко визначених тимчасових відступів], Комісія повинна буде вимагати подальших покращень».
Європейська комісія також згадує рекомендацію № 42 Комісара ЄС з питань довкілля із Екологічної угоди для України, опублікованій в лютому 2024 року Офісом Президента України у якій йдеться про те, що «[…] ОВД повинна вимагатися для всіх проєктів […]. Україні слід переглянути свої закони та будь-які відступи, пов’язані з воєнним станом, які зараз діють, і внести необхідні зміни, щоб забезпечити ОВД всіх проєктів, а також дотримання вимог ЄС щодо ОВД». Далі Комісія пише, що рекомендація № 42 вимагає «внесення конкретних і вимірних змін, які, як очікується, виходять за рамки публікації вищезгаданої концептуальної записки», а «нездатність переконливо вирішити цю проблему призведе до подальших сигналів».
Комісія планує і надалі звертатися до органів влади України щодо «необхідності встановлення процедури, яка здійснюватиметься незалежним органом і буде повністю прозорою, визначаючи ex ante та в кожному окремому випадку, чи відповідають окремі проєкти обмеженому набору критеріїв і, отже, кваліфікуються як тимчасові відступи від правил ОВД».
Як і Європейська комісія ЕПЛ працюватиме над тим, аби відступи від ОВД під час війни залишалися пропорційними та не порушували принцип верховенства права, а Міндовкілля не займалося асестуванням уряду в ігноруванні довкіллєвої складової, а відстоювало свої повноваження, просувало і вдосконалювало механізми врахування екологічних міркувань навіть в умовах війни.