ЗВЕРНЕННЯ
про недопустимість спрощення вилучення земель
природно-заповідного фонду вздовж державного кордону України
Вчора Верховна Рада України підтримала в першому читанні законопроєкт «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту державного кордону України» (реєстраційний номер 7475). Документ підтримали 250 народних депутатів.
Ми, організації, що підписалися під цим зверненням підтримуємо впровадження заходів, які спрямовані на посилення обороноздатності України, і, водночас, висловлюємо глибоке занепокоєння стосовно запропонованого у законопроєкті 7475 поверхневого підходу для досягнення такої мети та нехтуванням питанням збереження природи.
Законопроектом передбачено таке:
Держприкордонслужба буде займатися питаннями зміни меж, категорії та скасування статусу територій та об’єктів природно-заповідного фонду в межах прикордонної смуги на період дії воєнного стану та протягом одного року з дня припинення або скасування його в Україні, не маючи жодного фахівця з питань охорони та збереження природи;
частинам Держприкордонслужби України буде надано в постійне користування земельні ділянки шириною до двох кілометрів уздовж лінії державного кордону з республікою білорусь і російською федерацією, включаючи усі категорії територій природно-заповідного фонду (ПЗФ), для здійснення будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік і комунікацій.
На практиці це призведе до значного скорочення площі природно-заповідного фонду (до 3 % від усієї площі ПЗФ України) і стосуватиметься таких всім відомих національних природних парків як Шацький, «Прип’ять-Стохід», Нобельський, «Деснянсько-Старогутський», «Дворічанський», «Гетьманський» та інші, біосферних заповідників Карпатського та Чорнобильського радіаційно-екологічного, природних заповідників Рівненський, Поліський тощо. Тільки на кордоні з білоруссю охопить пропонована 2-кілометрова смуга приблизно 65 тисяч гектарів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду. Практично усі ці території становлять собою ліси та непрохідні болота – чудові природні перешкоди для просування ворожих військ та терени для діяльності українських партизанських загонів.
І це в умовах, коли Україна має збільшити частку ПЗФ щонайменше до 15 % до 2027 року, відповідно до чинної Державної стратегії регіонального розвитку. Не кажучи вже про євроінтеграційні зобов’язання України, які, серед іншого, включають суттєве збільшення площі природоохоронних територій.
Обороняючи кордони нашої держави ми, у тому числі, обороняємо заповідні території, що визнані на законодавчому рівні національним надбанням, а не бездумно руйнуємо їх назавжди.
Водночас, авторами законопроєкту не наведено жодних аргументів на користь саме такого способу укріплення державного кордону з ворожими державами – будівництво фортифікацій саме в межах визначеної 2-кілометрової смуги, без врахування найбільш ймовірних напрямків ворожих атак. Такі ділянки, відповідно, потребують найбільшого укріплення, на відмінну від непрохідних для важкої техніки боліт, яких є вдосталь на кордоні з білоруссю.
Досвід нинішнього вторгнення росії лише підтвердив той факт, що болота та важкопрохідні ліси самі по собі вже є нездоланною перешкодою для ворожої техніки, а найбільш зручними ділянками для перетину кордону та стрімкого наступу, які потребують найсерйознішого фортифікаційного укріплення, є всі автомобільні та залізничні шляхи.
Усі земельні ділянки, про які йдеться у законопроєкті, є державною власністю і не потребують додаткового захисту. Також у державі розроблено низку механізмів використання земельних ділянок без зміни їхньої категорії та користувачів. Але авторів законопроєкту, здається, цікавить питання зміни власності на земельні ділянки у прикордонній смузі і не зрозуміло, які наміри вони мають на майбутнє, коли воєнний стан завершиться. Особливо підозрілим є те, що ініціатором згаданого проєкту Закону є Юрій Здебський, один із помічників якого, Ігор Гармашов, у березні 2022 року був затриманий Службою безпеки України за підозрою у державній зраді. А саме в допомозі розвідці ФСБ рф у здійсненні підривної діяльності проти України.
Крім того, реалізація положень законопроєкту 7475, крім шкідливих наслідків для природоохоронних територій, прямо зараз призведе до витрат мільярдів бюджетних гривень не на оборону держави, а на оформлення декількох сотень тисяч гектарів земель у постійне користування ДПСУ і заробіток фірм, які роблять землевпорядну документацію. А в майбутньому – на утримання персоналу ДПСУ, який буде де-факто займатись господарською діяльністю на вилучених землях. Такий підхід відповідає поглядам на захист державного кордону першої половини ХХ століття, але аж ніяк не ХХІ століття, коли і технології, і військова тактика просунились далеко уперед.
Натомість, ці кошти можна використати для дійсно ефективних заходів із забезпечення захисту і оборони державного кордону та інших заходів з підвищення обороноздатності держави. Включаючи будівництво фортифікаційних споруд відповідно до сучасних уявлень військово-інженерної науки там, де вони будуть найбільш ефективними з військової точки зору (командні висоти, транспортні горловини і вузли, ділянки потенційного розгортання противника, маршрути ймовірного висування), а не просто в 2-кілометровій смузі вздовж кордону. Тоді ліси та інші важкопрохідні природні ділянки будуть нашими союзниками, котрі працюють на нас, і працюють безкоштовно!
З метою усунення вищеописаних проблем у разі прийняття даного закону, народним депутатом Юлією Овчинниковою були розроблені та подані пропозиції, які не були враховані, як і не була врахована позиція Екокомітету, який не рекомендував 7475 у поданій редакції виносити в сесійну залу на голосування. З порівняльною таблицею до проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту державного кордону України» (7475) можна ознайомитися за цим посиланням.
Закликаємо Голову ВРУ спільно з Науково-консультаційною радою при Голові ВРУ проаналізувати проєкт закону 7475 і надати висновок Науково-консультативної ради.
Закликаємо народних депутатів не голосувати за даний проєкт закону в такій редакції!
МБО «Екологія – Право – Людина»
ГО «Українська природозахисна група»