Архіви ліквідованих внаслідок адмінреформи державних управлінь охорони навколишнього природного середовища в областях не були в більшості випадків передані до новостворених департаментів екології та природних ресурсів обласних адміністрацій. Експерти МБО «Екологія – Право – Людина» (ЕПЛ) пропонують державі конкретні дії для подолання цієї проблеми.
На виконання Постанов Кабінету Міністрів України від 13 березня 2013 р. № 159 «Про ліквідацію територіальних органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища» та від 15.05.2013 №338 «Про збільшення граничної чисельності працівників обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій» замість Державних управлінь охорони навколишнього природного середовища в областях створені департаменти екології і природних ресурсів при облдержадміністраціях.
Як вдалось з’ясувати ЕПЛ, державними управліннями охорони навколишнього природного середовища в областях не було організовано централізоване передання документації, створеної і отриманої в процесі діяльності держуправлінь, до державного архіву.
«Адмінреформа здійснена таким чином, щоб спадковість природоохоронної системи була обірвана, – розповідає виконавчий директор ЕПЛ Олена Кравченко. – Таким чином, все, що робили понад 20 років державні органи в системі Мінприроди, зникло в невідомому напрямку. З відповідей, які ми отримали від Мінприроди України, зрозуміло, що в Міністерстві по суті не знають про долю архівів і про результати роботи ліквідаційних комісій в областях».
Відповідно до статті 92-1 КпАПУ, недбале зберігання, псування, незаконне знищення, приховування, незаконна передача іншій особі архівних документів, порушення порядку щодо доступу до зазначених документів, а також неповідомлення державної архівної установи про наявні архівні документи в разі виникнення загрози знищення або значного погіршення їхнього стану є протиправними діями і караються законодавством.
Мінприроди України повідомило нам, що жодних доручень щодо передачі архівів Держуправлінь при їхній ліквідації до Мінприроди не було, і жодної інформації про їхню долю Міністерство сьогодні не має.
«Сьогодні втрата та занедбання архівів відбулась практично в усіх територіальних підрозділах Мінприроди, – пояснює Олексій Василюк. – При цьому, жодних конкретних доручень щодо цього питання не було надано ліквідаційним комісіям колишніх Держуправлінь, що покладає всю відповідальність за страту архівів на них».
Експерти ЕПЛ з метою подолання цієї проблеми пропонує зробити таке:
1. Створити на базі Мінприроди України єдиний архів матеріалів стосовно природно-заповідного фонду України. З цією метою Мінприроди необхідно отримати у новостворених підрозділах обласних державних адміністрацій копії всіх наявних матеріалів щодо існуючих та перспективних територій природно-заповідного фонду у кожній з областей, містах Києві і Севастополі. Перевірити дотримання ліквідованими установами законодавства про архівний фонд України.
2. Видати постанову КМУ, якою доручити всі архіви ліквідованих ДУОНПС передати новоствореним департаментам екології та природних ресурсів ОДА з відповідним наданням переліків каталогів таких архівних матеріалів до Мінприроди.
Експерти ЕПЛ продовжують з’ясовувати долю обласних екологічних архівів та аналіз проведеної адмінреформи в галузі, що стосується охорони довкілля. З подальшими результатами свого дослідження ЕПЛ ознайомить всіх зацікавлених найближчим часом.
За додатковою інформацією звертайтеся:
Олена Кравченко, email: office@epl.org.ua; okravchenko@epl.org.ua
Олексій Василюк, vasyliuk@gmail.com
ДОВІДКА:
1.Реформа державного управління в Україні у 2009-2012 роках почалася з прийняття Указу Президента України від 9 грудня 2010 р. № 1085 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади». 16 жовтня 2012 р. Верховна Рада України прийняла закон № 5456-VI “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні”. Відповідно до цього закону з чинних законів Україні, що стосуються функцій територіальних підрозділів Міністерства екології та природних ресурсів України, всі формулювання, дотичні до органів Мінприроди в областях замінені на нові, дотичні до неіснуючих на той час профільних департаментів обласних державних адміністрацій. В результаті Кабінет Міністрів України скасував підрозділи Мінприроди постановою від 13 березня 2013 р. № 159 «Про ліквідацію територіальних органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища» і створив умови для появи нових, близьких за функціями органів при облдержадмінстраціях (Постанова від 15 травня 2013 р. № 338 «Про збільшення граничної чисельності працівників обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій»).
2. Дослідження ЕПЛ проводить за підтримки програми «Громадянське суспільство та належне врядування» Міжнародного фонду «Відродження» в рамках проекту ««Адміністративна реформа у сфері охорони довкілля: наслідки та шляхи покращення».
Мета програми – сприяти участі об’єднань громадян у здійсненні моніторингу діяльності органів публічної влади, захисті й лобіюванні спільних інтересів різних соціальних груп, а також забезпечувати їхнє залучення до процесу вдосконалення та впровадження нормативно-правових актів на загальнодержавному й місцевому рівнях.
www.irf.ua
Міжнародна благодійна організація «Екологія-Право-Людина» (ЕПЛ) заснована у 1994 році з метою надання допомоги у захисті екологічних прав фізичним та юридичним особам, захисту довкілля в інтересах суспільства, сприяння розвитку природоохоронної справи, екологічної освіти, науки та культури.
www.epl.org.ua