ЕПЛ вже неодноразово писала про те, як лісгоспи використовують недосконале лісове законодавство для напівлегальної, або в цілому законної, але несталої, без врахування природоохоронних, захисних та рекреаційних функцій лісів, заготівлі деревини шляхом проведення різних видів рубок. Зокрема, мова йде про лісовідновні рубки1, рубки переформування2 3, рубки поодиноких дерев4, санітарні рубки5 тощо.
Деякі з них недоцільно застосовуються на рівні окремих лісгоспів (як-от рубки переформування), інші – по окремих регіонах, або і в масштабах всієї України (санітарні рубки). Наголошуємо, що ми не виступаємо категорично проти згаданих видів рубок, а лише засуджуємо їхнє недоцільне використання для знищення цінних лісів та маніпуляції законодавством під час призначення таких рубок.
Останні комплексні зміни до правил рубок, впровадженні Постановою КМУ №1224 від 09.12.2020 р., суттєво обмежили можливості для маніпуляцій і зловживань під час призначення рубок. Зокрема, було переглянуто правила санітарних рубок, та внесено низку обмежень на їх проведення, наприклад скорочено можливості для призначення санітарних рубок у межах природно-заповідного фонду, а також додано положення, які забороняють проведення суцільних санітарних рубок у високогірних (понад 1100 м н.р.м.) та берегозахисних лісах природного походження, з метою збереження корисних властивостей лісових екосистем та запобігання проявам згубних наслідків природних явищ у Карпатському регіоні. В гірських лісах Карпат заборонили лісовідновні рубки, реконструктивні рубки обмежили тільки лісами, де дозволені рубки головного користування, а ліквідація захаращеності в насадженнях листяних порід у межах природно-заповідного фонду тепер не проводиться.
Однак, це не вирішило всіх проблем. Наприклад, залишаються недоцільні рубки переформування в межах природоохоронних лісів, про що ЕПЛ вже писала6. Такий тип рубок поширений переважно по лісгоспах Львівського ОУЛМГ, а тому деякі лісокористувачі інших регіонів користуються вигадують свої способи обходу законодавства для заготівлі деревини в неексплуатаційних лісах.
Так, протягом 2021 року частина лісових господарств у Карпатах в рази збільшили заготівлю деревини шляхом проведення рубок реконструкції рідколісся. Одним із них є ДП «Осмолодське лісове господарство» в Івано-Франківській області, яке протягом 10 місяців 2021 року виписало собі 52 лісорубних квитки на суцільні рубки рідколісся. По всіх них Відритий реєстр ДП «ЛІАЦ» вказує статус «Розпочата».
Однак, чимало серед цих рубок були запроєктовані і проводились в лісах, які мають високу природоохоронну цінність. Так, згідно з планами лісонасаджень та інформацією про категорії лісів на сайті https://forests.org.ua/, було визначено, що 27 виділів, в яких Осмолодський лісгосп запланував рубки рідколісся, відносяться до категорії «протиерозійні ліси», а ще 2 є лісами першої і другої зон округів санітарної охорони лікувально-оздоровчих територій.
Для прикладу, лісорубний квиток ІФ 003627 (https://lk.ukrforest.com/257626) дозволяє рубку Менчільському лісництві кв. 24, виділ 48 (категорія – протиерозійні ліси).
Або лісорубний квиток ІФ 003690 (https://lk.ukrforest.com/262850) – Гриньківське лісництво, кв.18, виділ 12, категорія – ліси 1 і 2 зон округів санітарної охорони лікувально-оздоровчих територій.
Також, більше 20–ти лісорубних квитків, виданих Осмолодським лісгоспом з початку січня 2021 року, дозволяють рубки рідколісся на 24-х ділянках, що належать до високогірних лісів, вище 1100 метрів. Це є нічим іншим, як способом обходу вимог Постанови КМУ №1224 від 09.12.2020 р., яка обмежує проведення рубок у високогірних лісах, що розташовані вище 1100 метрів над рівнем моря.
Ділянки високогірних лісів, на які Осмолодський лісгосп виписав лісорубні квитки для проведення рубок рідколісся протягом 2021 року.
На основі цих виявлених фактів, ЕПЛ місяць тому написала скаргу до ДЕІ Карпатського округу для проведення позапланової перевірки Осмолодського лісгоспу.
І ось на днях ми отримали відповідь ДЕІ, в якій діяльність лісгоспу фактично виправдовується, із посиланням на низку нормативних документів, зокрема «Правила відтворення лісів», «Правила поліпшення якісного складу лісів» (2 Постанови КМУ), а також «Інструкцію про порядок ведення державного лісового кадастру і первинного обліку лісів» (наказ Держкомлісгоспу України). Це нібито підтверджує, що рубки рідколісся не належать до реконструктивних, і тому не підпадають під обмеження згадуваної вище постанови КМУ №1224, яка доповнила п. 39 Правил поліпшення якісного складу лісів пункт 39 таким абзацом:
«у гірських лісах Карпат реконструктивні рубки проводяться лише в тих лісах, в яких дозволено проведення рубок головного користування».
Таке доповнення означає, що в протиерозійніих лісах та лісах першої і другої зон округів санітарної охорони лікувально-оздоровчих територій не можна проводити реконструктивні рубки, адже Порядок спеціального використання лісових ресурсів не дозволяє проведення в таких лісах рубок головного користування.
Оскільки ж, «рубки рідколісся не відносяться до реконструктивних рубок», то ДЕІ Карпатського округу написала таке:
Згаданий наказ із Методичними вказівками не був зареєстрований в Мінюсті України, як і інструкція з проведення лісовпорядкування, а тому не може бути законною підставою для проведення рубок. До прикладу, інші види рубок (головного користування, санітарні, догляду, переформування, лісовідновні) проводяться на підставі правил, які затверджені Постановами Кабміну.
Фактично, ДЕІ визнало те, що лісгосп має право проводити будь-яку рубку, яка йому заманеться, навіть якщо вона відсутня в чинних нормативно-правових актах.
Враховуючи це, ми вважаємо, що проведення рубок рідколісся не відповідає законодавству України і фактично є незаконним. ЕПЛ вже надіслала відповідну скаргу на центральний апарат ДЕІ, з метою проведення більш повної та комплексної перевірки Осмолодського лісгоспу, з урахуванням наведених вище фактів.
Варто зауважити, що масові рубки рідколісся цьогоріч також проводили інші лісгоспи Карпат: Тячівський (10 лісорубних квитків, ЛК) та Верхньогірський (18 ЛК) – у Закарпатській області; Надвірнянський (12 ЛК) Солотвинський (25 ЛК), Кутський (11 ЛК) – в Івано-Франківській області; Славське ДЛГП “Галсільліс” (21 ЛК) – у Львівській області.
Крім цього, відповідь ДЕІ Карпатського округу нагадала нам про той неприємний факт, що юридично рідколісся відносяться до не вкритих лісовою рослинністю лісових ділянок, а тому підлягають залісненню.
Такий підхід не враховує екологічної цінності рідколісь, які є окремими біотопами. Проаналізувавши Національний каталог біотопів України, нами було визначено, що рідколісся відповідають 2 типам біотопів, які, своєю чергою, співвідносяться з типами біотопів, що входять до списку оселищ Резолюції 4 Бернської конвенції, для яких Україна створює мережу Емеральд (Смарагдову мережу):
біотоп «Ч1.2 Заболочені рідколісся сосни гірської» – частково відповідає охоронюваному оселищу «G3.E Неморальні заболочені хвойні ліси».
«Д1.4. Термофільні широколистяні і хвойно-широколистяні ліси» – співвідноситься з «G1.7 Термофільні листопадні ліси».
Враховуючи це, Держлісагентству та Міндовкіллю потрібно переглянути значення і юридичний статус територій рідколісся, що потягне за собою обмеження втручання в них, наприклад заборону суцільних рубок, для збереження даних біотопів.
ЕПЛ підготувала звернення до Міндовкілля та ДАЛРУ щодо необхідності змін до чинного законодавства для забезпечення збереження рідколісь, які відповідають охоронюваним оселищам.
Контакти:
Богдан Кученко, еколог ЕПЛ b.kuchenko@epl.org.ua
Надія Пастушенко, волонтер ЕПЛ anikina1415@knu.ua
1 http://epl.org.ua/environment/lisovidnovni-rubky-abo-navishho-lisova-galuz-povtoryuye-svoyi-stari-pomylky/
2 http://epl.org.ua/announces/rubky–pereformuvannya–yak–chergova–shema–zagotivli–derevyny–v–neekspluatatsijnyh–lisah/