Факти заподіяння шкоди та збитків об’єктам ПЗФ, а також їх масштаби встановлюються комісіями, створеними місцевими державними адміністраціями шляхом огляду територій ПЗФ, даних дистанційного зондування землі, опрацювань висновків експертиз, експертів, пояснень, довідок, документів, матеріалів, відомостей, отриманих, з офіційних джерел інформації, повідомлень фізичних та юридичних осіб.
ЕПЛ поцікавилася результатами роботи комісій в тих областях, де війна зачепила об’єкти ПЗФ. Цілком прогнозовано ситуація склалася так, що чим ближче до лінії фронту, тим більше знищених об’єктів ПЗФ, тим важче фіксувати таку шкоду, збирати докази, та готувати базу для майбутнього притягнення агресора до відповідальності.
Найбільш віддаленим від лінії фронту об’єктом ПЗФ, який постраждав від війни став гідрологічний заказник місцевого значення “Староконстянтинівський”, що в Хмельницькій області. Заказник представлений каскадом ставків, що об’єднуються в річку Іква. Внаслідок влучання ракетного озброєння у водний об’єкт виявлено зміни фізичних показників якості води: вода в ставку стала каламутна, темного кольору, в результаті чого загинуло багато риби. Даний факт зафіксовано комісією про що складено відповідний акт, який направлено Держекоінспекції у Хмельницькій області для проведення розрахунку розміру шкоди.
Комісією з встановлення фактів завдання шкоди та збитків природно-заповідному фонду зафіксовано випадок влучання в об’єкт ПЗФ також і в Київській області. Там постраждав Національний природний парк «Залісся», частина території якого з 08 по 29 березня 2022 року була окупована російськими військами. У зв’язку з наявністю на обстежуваній території численних небезпечних місць, таких як мінування, уламки вибухонебезпечних предметів військового походження, комісія змогла обстежити територію лише частково, в безпечних місцях, в основному господарську частину парку. Під час обстеження виявлено наслідки пожеж, спричинених артилерійськими та ракетними обстрілами, вирубування дерев та будівництво фортифікаційних споруд, засмічення земель уламками боєприпасів, знищення гнізд та мурашників тощо. Акти направлені Державній екологічній інспекції Столичного округу для обрахунку розміру завданих збитків.
В сусідніх від Києва Черкаській та Житомирській областях також зафіксовані факти завдання шкоди об’єктам ПЗФ. Так в Черкаській області було завдано шкоду парку-памʼятці садово паркового мистецтва «Синицький парк». В результаті детонування артилерійського снаряду було пошкоджено міст та бетонне покриття. Акт комісійного обстеження передано Державній екологічній інспекції Центрального округу. На північному заході від Києва у Житомирській області внаслідок ракетно-бомбових ударів згоріло понад 2100 га лісу природного заповідника «Древлянський». Шкода заповіднику не фіксувалася через замінування та заборону рішенням ради оборони Житомирської області на відвідування лісів на відстані 30 км від лінії державного кордону з Республікою Білорусь. У з’вязку з чим досі неможливо визначити розмір завданих збитків.
В Одеській області теж діє наказ Одеської обласної військової адміністрації про заборону перебування будь-яких осіб, крім військових, в прибережній захисній смузі Чорного моря, що унеможливлює проведення обстеження об’єктів ПЗФ в цій зоні. На іншій частині території Одеської області шкода об’єктам ПЗФ також не фіксувалася, чи то у зв’язку з відсутністю такої шкоди, чи з інших причин, з відповіді Одеської ОВА зрозуміти неможливо.
Враховуючи вищенаведене можна зробити висновок, що фіксація шкоди об’єктам ПЗФ спеціальними комісіями, створеними при місцевих державних (військових) адміністраціях, здійснюється не надто активно та не в повному обсязі, що лише грає на користь ворогу та сприяє йому в уникненні відповідальності за знищення унікальної української природи. І це в областях, віддалених від лінії фронту. Ситуацію у прифронтових областях ми теж досліджуємо і оприлюднимо її результати в наступних наших публікаціях.