7 березня 2023 року у Женеві відбулося чергове засідання Комітету з дотримання Протоколу про реєстри викидів та перенесення забруднювачів (надалі – РВПЗ) до Оргуської конвенції. Раніше цього року Міндовкілля України погодилося на пропозицію Комітету та МБО «Екологія-Право-Людина» щодо відновлення розгляду цієї справи.
Протокол про РВПЗ був підписаний у Києві у 2003 році. Довгих тринадцять років знадобилося Україні аби ратифікувати цей міжнародний договір. Зробивши це у 2016 році, згідно із положеннями протоколу Україна мала запустити повноцінний національний реєстр у 2019 році. Натомість, ні в 2019, ні в 2020, ні навіть у 2022 році цього не зробила. У зв’язку із відсутністю доступу до інформації про забруднення, що мала би міститися у публічно доступному реєстрі, у 2020 році МБО «Екологія-Право-Людина» звернулася до Комітету з дотримання Протоколу про РВПЗ із справою про порушення Україною своїх зобов’язань за міжнародним договором.
20 вересня 2022 року попри повномасштабну агресію Росії парламент України схвалив довгоочікуваний Закон «Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів». Більше того, Україна звернулася до Комітету з дотримання Протоколу про РВПЗ із проханням про надання консультативної допомоги із аналізом тексту закону на предмет його відповідності міжнародним зобов’язанням, надавши Комітету відповідний текст англійською мовою. На нашу думку, попри окремі спірні положення, які зараз є предметом розгляду Комітету з дотримання, національний закон про РВПЗ в цілому значно наближує нас до відповідних правил ЄС. Він розроблявся відповідно до вимог Протоколу про РВПЗ, а також Регламенту (ЄС) № 166/2006 про створення Європейського реєстру викидів і перенесення забруднюючих речовин, передбачає усі основні положення міжнародних документів про РВПЗ та закладає необхідні правові рамки для розробки і запуску національного реєстру викидів.
7 березня Комітет з дотримання провів слухання, під час якого з’ясовувалися питання і в контексті справи про недотримання, і в контексті запиту про надання консультаційної допомоги щодо аналізу тексту закону. Протягом кількох годин представники Міндовкілля та заявника у справі – МБО «Екологія-Право-Людина» – відповідали на запитання членів Комітету з дотримання щодо окремих положень закону, прогресу із розробкою підзаконної нормативно-правової бази та запуском самого національного РВПЗ в Україні.
Далі за процедурою Комітет має надіслати Міндовкіллю ці та додаткові запитання у письмовому вигляді. МБО «Екологія-Право-Людина» матиме можливість відреагувати і на запитання, і на відповіді уряду. Після цього Комітет з дотримання підготує проєкт своїх висновків та рекомендацій, які також будуть надані сторонам процедури для коментування. Після цього висновки та рекомендації будуть схвалені Комітетом, а далі – і Нарадою Сторін Протоколу про РВПЗ, що відбудеться у 2024 році.
Ініціюючи цю справу в Комітеті з дотримання, МБО «Екологія-Право-Людина» сподівалася стимулювати відповідні національні інституції до запровадження в Україні національного РВПЗ. Частково цієї мети вже вдалося досягти, адже відповідний рамковий закон прийнято. Разом з тим, оцінка закону та будь-яких інших подальших кроків на виконання вимог Протоколу Комітетом з дотримання, що матимуть місце в рамках цих процедур, дозволять вчасно скерувати розвиток національних підзаконних нормативних актів та вибір технічних рішень у правильному напрямку. Ми сподіваємося, що, незважаючи на війну, Україна зможе до 2024 року запустити повноцінний Національний РВПЗ, як це передбачено відповідним Законом.
Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів – єдина державна інформаційно-комунікаційна система даних, що забезпечує створення, збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення та надання даних про викиди та перенесення забруднювачів і відходів.
Перелік видів діяльності та забруднювачів, що охоплюються вимогами про подання звітності, на основі якої формується публічно доступний реєстр, встановлено законом.