Офіс генерального прокурора України розпочав кримінальне провадження за статтею “екоцид” через дії росії на Рівненст=ькій нафтобазі, Чорнобильській, Запорізькій атомних електростанціях, адже такі дії становлять загрозу ядерній безпеці
Згідно зі ст.441 ККУ екоцид- масове знищення рослинного або тваринного світу, отруєння атмосфери або водних ресурсів, а також вчинення інших дій, що можуть спричинити екологічну катастрофу.
За процесуального керівництва Рівненської обласної прокуратури розпочато досудові розслідування за фактами екоциду та порушення законів і звичаїв війни (ст. 441, ч.1 ст. 438 КК України) через ракетний удар по території нафтобази у Рівненському районі. В результаті цього знищено резервуари з пальним нафтобази, виникла пожежа. І таких ударів по нафтобазах за час збройної агресії рф в Україні зафіксовано більше двох трьох десятків. Оцінку збиткам мала б давати ДЕІ та її територіальні органи.
З об’єктивної сторони злочин може проявитися у таких формах: 1) масове знищення рослинного або тваринного світу; 2) отруєння атмосферного повітря, водних ресурсів; 3) вчинення інших дій, що можуть спричинити екологічну катастрофу.
Склад цього злочину у перших двох його формах сформульований як матеріальний, і злочин є закінченим з моменту настання суспільно-небезпечних наслідків у вигляді спричинення екологічної катастрофи, конкретними різновидами якої є масове знищення рослинного або тваринного світу і отруєння атмосфери або водних ресурсів. Склад злочину у третій формі сформульований як формальний: злочин є закінченим з моменту вчинення будь-яких дій, якими створюється загроза спричинення екологічної катастрофи. Визначення екологічної катастрофи законодавство не надає, лише вказує визначення катастрофи в Кодексі цивільного захисту населення: велика за масштабами аварія чи інша подія, що призводить до тяжких наслідків. Також можуть виникнути в тлумаченні терміну отруєння атмосфери або водних ресурсів. Масове знищення рослинного або тваринного світу є також оціночним поняттям, яке не розкривається в законодавстві. Відтак доведення наявності складу злочинів органами прокуратури з питань впливу воєнних дій на довкілля буде залежати від наявності та переконливості доказів та суб’єктивного ставлення учасників і суддів до справи.
Звичайно, що ми є свідками надзвичайно зухвалих та непрофесійних дій російської армії, яка навіть не розуміє ті ризики, які несуть їхні дії для них самих, для їхнього найближчого партнера по війні, якою є Білорусь. Яскравим прикладом є захоплення ЧАЕС, ЗАЕС, перебування окупантів в особливо радіаційно забруднених лісах Полісся, мародерство в зоні відчуження. Тому можливість виникнення екологічної катастрофи в умовах непрофесійного введення воєнних дій рф створюється чи не щодня. І через активні бойові дії контролюючим органам об’єктивно складно, а іноді неможливо оперативно брати проби і проводити заміри забруднення довкілля в місці забруднення.
Міжнародні правники вважають, що розслідування злочинів та винесення національними судами вироків проти окупантів є надзвичайно важливим, полегшить доказування фактів завдання шкоди Україні в міжнародних судах, в тому числі екологічної шкоди.
Є прецедент притягнення росії до відповідальності та вимоги щодо компенсації громадянам України моральної та матеріальної шкоди через анексію Криму. Сотням постраждалих українських громадян суди вже присудили компенсації за нанесення моральної та матеріальної шкоди через окупацію Криму та війну на Донбасі. Росія має виплатити кілька мільйонів євро. Однак, ця сума може значно зрости, так як в судах ще перебувають декілька тисяч подібних позовів.
Дії рф в Україні порушують не тільки національне, але і міжнародне право та міжнародні звичаї. В першу чергу це порушення Статуту ООН, а також порушення додаткового Протоколу до Женевських конвенцій 1949р.1, який у ст.55 говорить про захист довкілля та вказує на необхідність виявлення турботи про захист природного середовища від широкої, довгочасної і серйозної шкоди при веденні воєнних дій. Такий захист включає заборону використання методів або засобів ведення війни, що мають на меті завдати або, як можна очікувати, завдадуть такої шкоди природному середовищу й тим самим завдадуть шкоди здоров’ю або виживанню населення. А ст.56 вказує, що установки і споруди, що містять небезпечні сили, а саме: греблі, дамби й атомні електростанції, – не повинні ставати об’єктами нападу навіть у тих випадках, коли такі об’єкти є воєнними об’єктами, якщо такий напад може викликати звільнення небезпечних сил і наступні тяжкі втрати серед цивільного населення. Інші воєнні об’єкти, розміщені в цих установках або спорудах чи поблизу них, не повинні ставати об’єктами нападу, якщо такий напад може викликати вивільнення небезпечних сил у таких установках або спорудах та наступні тяжкі втрати серед цивільного населення.
Також дії рф порушують низку міжнародних угод у сфері захисту довкілля, ядерної безпеки та інших сферах, стороною яких є країна-агресор. Такі дії без сумніву стануть предметом розгляду на міжнародному рівні, і Україна повинна бути готова надати переконливі докази вчинення армією рф злочину-екоциду, завдання збитків елементам довкілля, і рішення національних судів в кримінальних, цивільних, господарських справах проти агресора послужать доказами на міжнародному рівні та можуть стати правовою передумовою для пред’явлення вимог про виплату таких збитки через міжнародні механізми.
1 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_199#Text