На офіційних ресурсах ЕПЛ ми вже неодноразово розповідали про важливість врахування інтересів громадськості та довкілля в ході розробки документів містобудівної діяльності, зокрема в частині актів планування. Не є виключеннями плани зонування територій. Втім, Сєвєродонецька міська військово-цивільна адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області вирішила проігнорувати низку вимог чинного законодавства в ході прийняття розпорядження № 2630 від 17.12.2021 оприлюдненого 20.12.2021 «Про затвердження проєкту містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану міста Сєвєродонецьк Луганської області. План зонування території міста Сєвєродонецьк Луганської області» (далі – Розпорядження).
Із таким не погодились активні представники місцевої громадськості та звернулись до суду із позовом про оскарження низки розпоряджень Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, серед яких і Розпорядження.
7 травня 2024 року у цій справі (№360/888/22) було прийнято рішення судом першої інстанції. Позивачем у цій справі вказувалось, що через безпідставне неврахування обґрунтованих пропозицій громадян щодо відсутності стратегічної екологічної оцінки до плану зонування міста Сєвєродонецька, на неврахування усних зауважень щодо відсутності документів про передачу територій 86, 87, 88 та частково 81 мікрорайонів з державної власності до комунальної, у зв’язку із наявною суперечністю між громадою, відсутність створеної погоджувальної комісії, затверджений розпорядженням керівника Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації від 17.12.2021 № 2630 план зонування території міста Сєвєродонецька є незаконним та підлягає скасуванню.
Приймаючи рішення у цій справі, в частині плану зонування території, суд першої інстанції сформував, зокрема такі важливі висновки:
Суд доходить висновку про те, що у позивача наявне право на звернення до суду з цим позовом, оскільки заявлені вимоги, зокрема щодо спірного розпорядження про затвердження проєкту «Внесення змін до Детального плану території 81 мікрорайону міста Сєвєродонецька», а також про затвердження проєкту «Внесення змін до Генерального плану міста Сєвєродонецьк Луганської області. План зонування території міста Сєвєродонецьк Луганської області» стосуються не тільки безпосередньо її інтересів, як мешканки територіальної громади, а й невизначеного кола осіб – жителів громади міста Сєвєродонецьк, оскільки розроблення, погодження чи затвердження змін до генерального та детального плану території, плану зонування з можливим порушенням вимог законодавства, будівельних норм та стандартів безпосередньо вплине на право, зокрема позивача, як жительки міста, на безпечне для життя і здоров`я довкілля, гарантоване статтею 50 Конституції України та право на безпечне природне середовище, визначене статтею 9 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».
Згідно зі статтею 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.
Суд зазначає, що у разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.Одним із спірних питань було не проведення в установленому порядку процедури СЕО, а також не погоджуючись з будівництвом лікарні вказувалось на знаходження на території, в тому числі 81 мікрорайону лісів, та не врахування в проєкті Смарагдової мережі тощо.Тобто, в ході громадського обговорення проєкту містобудівної документації – «План зонування території міста Сєвєродонецька Луганської області» та Звіту про стратегічну екологічну оцінку виникали спірні питання.
Отже, відповідно до змісту наведених норм законодавства в процесі затвердження містобудівної документації, зокрема, детальних планів території, обов`язковим є забезпечення проведення громадських слухань проектів такої містобудівної документації, які відбуваються на етапі її розроблення і без проведення яких її затвердження забороняється.
У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії (далі – комісія). Проте, доказів створення погоджувальної комісії з метою узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації в ході громадського обговорення проекту містобудівної документації – «План зонування території міста Сєвєродонецька Луганської області» та Звіту про стратегічну екологічну оцінку, суду не надано та судом такого не встановлено.
Вимоги до складу та змісту плану зонування території (зонінгу) населеного пункту визначені ДБН Б.1.1-22:2017 «Склад та зміст плану зонування території», затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.12.2017 № 344 (чинні від 01.08.2018). Вказаними ДБН визначено, що планом зонування (зонінгом) на території населеного пункту визначаються межі зон (підзон) з однорідними видами та умовами використання та встановлюються містобудівні регламенти, що діють у межах цих зон (підзон). Зонінг розробляється на основі генерального плану населеного пункту та з урахуванням детальних планів території (пункти 4.1, 4.2).
Із урахуванням викладеного та вимог чинного законодавства судом було прийнято рішення визнати протиправним та нечинним розпорядження Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації від 17 грудня 2021 року № 2630 «Про затвердження проєкту містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану міста Сєвєродонецьк Луганської області. План зонування території міста Сєвєродонецьк Луганської області».
Команда ЕПЛ рада бути залученою у цей процес і допомагати представникам громадськості, що боряться за збереження зелених зон у своїх містах, особливо в умовах війни. Ми переконані, що така позиція суду свідчить про вагомість врахування інтересів громадськості в ході розробки та затвердження містобудівної документації, в тому числі– актів планування.
Втім, на цю справу чекає продовження, адже суд відмовив у задоволенні позовних вимог щодо оскарження інших двох розпоряджень Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, що стосуються планування та перспектив використання території у місті Сєвєродонецьк. Активна громадськість переконана, що в ході прийняття і цих актів було допущено численних порушень, тож очікуватимемо на позицію суду апеляційної інстанції з цього приводу.
Із рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 7 травня 2024 року у справі № 360/888/22 та іншими рішеннями, винесеними у цій справі можна ознайомитись із використанням Реєстру судових рішень з питань, що стосуються довкілля, який адмініструє ЕПЛ, за посиланням: https://caselawepl.org.ua