Джипінг — перегони, раллі, трофі-рейди та інші заходи на важкопрохідній техніці по природних територіях (автомобілі, баггі, квадроцикли). Термін не має офіційного визначення став усталеним поняттям лише в контексті заходів, що проводяться на природних територіях.
Вплив джипінгу на біорізноманіття полягає у тому, що автомобілі нищать колесами рослини та тварин; руйнують природний вигляд ландшафту; провокують ерозію (особливо на гірських дорогах). На морських пляжах, де влаштовують перегони – гніздує багато видів навколоводних птахів, а в калюжах дорожних колій у Карпатах відбувається нерест і розвток аміфібій, занесених до Червоної книги України — кумки жовточеревої, тритону альпійського, тритону карпатського та саламандри плямистої.
Джипінг призводить і до появи загроз надзвичайних ситуацій. Так, на території НПП «Білобережжя Святослава», в межах якого розміщені три населені пункти, масовий заїзд автотранспорту на берегову смугу руйнує береговий вал. У штормових умовах хвилі можуть затопити населені пункти, досягнувши території Кінбурнської коси через порушені ділянки берегового валу.
Власники позашляховиків, в своїй більшості, переконані, що їхніми автомобілями слід їздити саме поза шляхами, тому більшість вказаних загроз в більшості випадків справджуються всі одночасно.
Джипінг заборонений на території об’єктів природно-заповідного фонду низкою нормативних актів:
Закон України «Про природно-заповідний фонд України»1 у статті 16 забороняє “пересування механічних транспортних засобів, за винятком шляхів загального користування” на території природних заповідників, у статті 18 – для заповідних зон біосферних заповідників, у статті 21 – у заповідних зонах національних природних парків, у статті 24 – у заповідних зонах регіональних ландшафтних парків а також у статті 30 – у заповідних урочищах.
Доручення Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 12178/26/10-10 від 21.06.2010 року «Щодо обмеження шкідливої діяльності на територіях природно-заповідного фонду» доручає територіальним органам Міністерства утриматись від погодження заходів з використанням авто- мототранспорту на природних територіях.
Розпорядження № 138 «Про заборону „джипінгу“ та використання інших транспортних засобів на територіях природно-заповідного фонду Івано-Франківської області» видане 18 березня 2008 року. Розпорядження забороняє не лише змагання а і взагалі заїзд приватного транспорту на території природно-заповідного фонду області та дає розпорядження відповідним природоохоронним органам не погоджувати такі заходи і вести контроль за можливими самовільними спробами джипінгу.
Розпорядження голови Вінницької ОДА «Про посилення контролю за дотриманням законодавства на територіях природно-заповідного фонду області»2.
Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.03.2015 № 80 «Про додаткові заходи щодо збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду», який забороняє проведення раллі та джипінгів на територіях природно-заповідного фонду3.
Короткий огляд відомих випадків джипінгу та кампанії щодо їх попередження.
У 2008 році громадські організації природоохоронного спрямування розгорнули першу кампанію проти джипінгу по природних ландшафтах. Факти проведення таких перегонів неодноразово зафіксовані в Криму (Тарханкутський та Керченський півострови), на Харківщині, Київщині та в інших областях, на заповідній Кінбурнській косі4 Початок цьому поклав неприємний прецедент, коли восени 2007 року відбулась акція «підкорення» г. Говерли на вітчизняному джипі «Нива». Така зухвала PR-акція майже відразу призвела до появи в Карпатах масового джипінгу5. Низка національних природних парків підтримали кампанію та встановили на своїй території стенди про заборону джипінгу.
Втім, відомо багато випадків проведення джипінгу на територіях природно-заповідного фонду. У 2010-2012 роках проходили раллі Prime Yalta Rally6 в Криму, через територію Кримського природного заповідника і Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника. При цьому, дирекція заповідників наголошувалан а неприпустимості цих заходів7. Лише у 2011 році захід вдалось не допустити на території заповідника8. Але у 2012 він був проведений знову.
Однією з найяскравіших подій 2011 року в екологічній сфері стала стрімка перемога екологів над джиперами, що на чолі з Віктором Януковичем-молодшим планували раллі-рейд заповідним фондом Полісся (природними заповідниками «Поліський», «Древлянський», та НПП «Шацький», «Прип’ять-Стохід» та низкою заказників). Після блискавичної кампанії природоохоронці домоглись зміни маршруту ралі та винесення проблеми джипінгу на всеукраїнський розголос. В реакцію на це Вінницька9 та Івано-Франківська10 області прийняли відповідні рішення на прохання екологічних організацій, а Мінприроди України заборонило установам ПЗФ погоджувати на своїй території проведення ралі, перегонів та фестивалів. Також Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Донецькiй областi листом від 29.09.2011 № 11-7476 звернуло увагу керівників установ природно-заповідного фонду області та керівників інших установ та організацій на необхідність вжиття заходів із недопущення самовільного заїзду транспортних засобів на територіях природно-заповідного фонду11.
У 2012 році, майже всі відомі джипінг-заходи так чи інакше зачіпали території природно-заповідного фонду. Так, на Київщині колосального руйнування зазнав заказник «Васильківські Карпати», де відбулось так зване «Гаплик-трофі». 16 квітня група природоохоронців обстежила територію заказника та виявила табір джиперів, розміщений у самому заказнику. На всій території заказника на схилах і, особливо, в руслі і на заплаві малої річки, що протікає в балці, дуже багато слідів важкопрохідної техніки. Наслідки джипінгу виявлені і в іншому вкрай цінному заказнику Київщини — «Козинський». До скандалу призвів трофі-рейд в Дніпропетровській області, в заказнику «Самарський бір»12. 25.05.2012 стало відомо, що на території НПП «Олешківські піски» на Херсонщині проходить 2-й етап Кубка України ралі-рейдів. Відео, продемонстроване телеканалом «Інтер», добре показує, як впливають джипи на вразливу природу пісків. Рослинність напівпустель утворює поверх барханів так звану «біологічну плівку» (сукупність злаків, лишайників і мохів, які скріпляють піски). Достатньо пішої групи людей, щоб порушити цю хитку екосистему, не кажучи вже про велику кількість потужного автотранспорту. Про реалії джипінгу в Олешківських пісках стало відомо від свідомих журналістів, запрошених на прес-тур, приурочений до ралі. Розслідування екологів показало, що не лише дирекція НПП «Олешківські піски» дозволила проведення заходу, а і практично всі державні органи області включно з МВС займались підготовкою заходу на виконання спеціального розпорядження голови облдержадміністрації.
Аналогічно відбулись і перегони «Горгани-Трофі», відносно яких екологи підозрюють, що вони відбувались не лише в межах кількох карпатських заказників, а і в ПЗ «Горгани». На Тернопільщині відбувся власний захід «Бережани-Трофі», що пройшов територією опільських заказників, що плануються до включення в новий НПП. Боротьба екологів із джиперами розгортається навіть у Києві. Так, і у прадавніх лісах Пуща-Водиці відбулось вчасно не виявлене екологами трофі територією заказника «Межигірсько-Пуща-Водицький»13.
Міністр екології та природних ресурсів І. Шевченко 16.03.2015 р. видав наказ № 80 «Про додаткові заходи щодо збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду»14, яким запроваджено такі обмеження для установ ПЗФ у системі Мінприроди:
Недопущення пересування механізованих транспортних засобів на суші та моторних човнів на річках за винятком: пересування дорогами загального користування; випадків, пов’язаних з ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, стихійних лих; виконання службових обов’язків правоохоронними органами; здійснення національними природними пареами діяльності відповідно до Положень про них.
Недопущення проведення змагань, перегонів, ралі, трофі-рейдів тощо з використанням механізованих транспортних засобів та моторних човнів.
Проведення заходів із залученням звуковідтворювальної техніки, потужнішої за 90 децибел, а також використання феєрверків, іншої піротехніки, особливо у весняно-літній період розмноження тварин (з квітня по липень).
Поява спеціального наказу Мінприроди України, яким було введено заборону на джипінг в межах об’єктів природно-заповідного фонду, що підпорядковані Мінприроди, не спричинило значних змін в обмеженні ектремальних авторозваг на землях ПЗФ. Так, у серпні 2015 року співробітники ЕПЛ були свідками масового використання квадроциклів та автомобілів підвищеної прохідності на території НПП «Білобережжя Святослава», а також на території Карпатського НПП та Карпатського БЗ15.
16-18 червня 2017 року в Херсонській області заплановане проведення т.зв. «Дня квадроцикліста-2017»16, в рамках якого заплановані заїзди груп квадроциклістів на територію національних парків «Джарилгацький», «Олешківські піски» та Чорноморського біосферного заповідника. Міністр екології та природних ресурсів України Остап СЕМЕРАК доручив зупинити джипінг в національних парках Херсонщини17.
В серпні 2017 року відмовились від джипінгу у Карпатах українців закликало керівництво Департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської ОДА18.
1 Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, N 34, ст.502
5 https://gazeta.ua/ru/articles/ukraine–newspaper/_avtogonschiki–v–ehali–na–goverlu–na–dzhipe/185305
9 http://necu.org.ua/na–vinnychchyni–posylyly–kontrol–za–provedennyam–dzhypinh–reydiv–u–zapovidnykah/
13 Артов А., Балобін С., Василюк О., Городецька Н.,Кривохижа М.,Мовчан Я.,Рудик О.,Сіренко І.,Шапаренко С., «Льодовиковий період» у заповідній справі (огляд ситуації у заповідній справі в Україні за 2008—2012 рр.) заг. ред. Кравченко О.// Екологія. Право. Людина. – No 17–18 (57–58), 2013.
14 Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 16 березня 2015 року № 80 «Про додаткові заходи щодо збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду» http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FN010095.html
15 Балобін С., Бригинець О., Василюк О., Норенко К., Плина А., Рудик О., Тєстов П. Льодовиковий період у заповідній справі (огляд ситуації у заповідній справі в Україні у 2013 р.) // Екологія. Право. Людина, № 21-22 (61-62), 2014. С. 5-96
16 http://atv–forum.com.ua/showthread.php?2486-%D0%94%D0%B5%D0%BD%D1%8C-%D0%9A%D0%B2%D0%B0%D0%B4%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0-2017-16-18-%D0%B8%D1%8E%D0%BD%D1%8F