Міжнародна благодійна організація “Екологія-Право-Людина” проаналізувала оприлюднений до обговорення проєкт наказу «Про затвердження критеріїв визначення наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення» https://menr.gov.ua/news/35917.html та зробила висновок про невідповідність наказу ст. 10 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку», на виконання якої розроблений.
Нагадаємо, що ч. 7 ст. 10 закону врегульовує процедуру прийняття рішення щодо проведення, чи винесення рекомендацій про не обов’язковість проведення стратегічної екологічної оцінки (СЕО) незначних змін до документа державного планування (ДДП).
Закон визначає, що органи консультування, а це Міндовкілля та Мінохорони здоров’я, або департаменти екології та охорони здоров’я ОДА отримуючи заяву про визначення обсягу СЕО незначних змін до ДДП, щодо яких раніше здійснювалась СЕО, приймають рішення протягом 15 робочих днів про необхідність здійснення СЕО або дають рекомендації про необов’язковість здійснення СЕО. Остаточне рішення про здійснення СЕО залишається за замовником ДДП у разі відсутності рішення органу консультування про необхідність здійснення СЕО незначних змін до ДДП. Таке рішення замовника фіксує завершення процедури СЕО розпочатої заявою про визначення обсягу СЕО. Це рішення може оскаржити громадськість у разі непогодження із ним. У всіх інших випадках – процедура СЕО продовжується у порядку визначеному законом, тобто СЕО проводиться.
Наведемо інформацію у схемі, що додається.
Підставою прийняття рішення органами консультування про обов’язковість здійснення СЕО незначних змін до ДДП та надання рекомендацій – є критерії визначення наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, які затверджуються Міндовкілля. Нагадуємо, що ці критерії повинні відповідати чинному законодавству України, а також відповідати положенням Конвенції ЕСПО, Орхуській конвенції та Директиві 2001/42/ЄС про оцінку впливу окремих планів та програм на навколишнє середовище. Проте, запропоновані критерії, хоча і намагаються врахувати вимоги директиви, значно звужують сферу оцінки, порівняно із визначеною у Директиві та не полегшують роботу органів консультування щодо оцінки таких. ЕПЛ опрацювали ці критерії та пропонує їхнє доповнення.
Запропонований Міндовкілля наказ про критерії визначення наслідків для довкілля, у тому числі, для здоров’я населення, вносить певну плутанину, що процедури прийняття рішень, а також, пропонує досить загальні критерії оцінки.
Наказ дублює заяву про визначення обсягу СЕО (додаток 1) що є недоцільним, адже не допомагає замовнику описати пропоновані зміни та акцентувати увагу на тих незначних змінах, які можуть мати місце. Досвід показує, що ці незначні наслідки для довкілля та здоров’я населення через свою незначущість важко визначити, тому держава надає допомогу замовнику в особі органів консультування переконатися, що нічого важливого не буде пропущено.
Додаток 2, який називається рекомендації – є фактично помічною таблицею, але жодним чином не документом, який має містити обґрунтування та висновок, який надає орган консультування замовнику ДДП. Таку таблицю логічно, щоб заповнював замовник, перед тим як заповнити заяву про визначення обсягу СЕО у випадку незначних змін до ДДП, а орган консультування надавав свою оцінку внесеній інформації.
Додаток 3 – нічим не відрізняється від додатку 2, крім назви, проте повинен бути документом, який дає чіткі рекомендації, адже це рішення, яке обґрунтовує необхідність здійснення СЕО незначних змін до ДДП.
Логічно, щоб додаток 2 та 3 підписував орган консультування, проте вказується уповноважена особа, якою може бути і замовник.
Доцільно запропонувати додаток про рішення замовника про не проведення СЕО незначних змін до документа державного планування у разі отримання відповідних рекомендацій.
Таким чином, вважаємо наказ таким, що суперечить закону на виконання якого був прийнятий та потребує ретельного доопрацювання.
Пропозиції ЕПЛ надаємо за посиланнями. Проєкт наказу, додатки та схема.
За детальною інформацією звертайтеся до:
Ольги Мелень-Забрамної, керівника юридичного відділу Міжнародної благодійної організації «Екологія-Право-Людина»,
тел.: +380 32 225 76 82, email: o.melen-zabramna@epl.org.ua, office@epl.org.ua
Софії Шутяк, провідного юрисконсульта Міжнародної благодійної організації «Екологія-Право-Людина»,
тел.: +380 32 225 76 82, email: s.shutiak@epl.org.ua, office@epl.org.ua
Схема перевірки заяви про визначення обсягу дослідження СЕО незначних змін до документа державного планування критеріям визначення наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення
Замовник | подає заяву про визначення обсягу дослідження СЕО незначних змін до документа державного планування. | |
Органи консультування (Міндовкілля, Мінздоров’я, департаменти екології та охорони здоров’я ОДА) | 15 календарних дні | 1. Приймають рішення про необхідність здійснення СЕО незначних змін до документа державного планування, який раніше вже проходив СЕО. |
2. Надають рекомендації про відсутність необхідності здійснення СЕО незначних змін до документа державного планування, який раніше вже проходив СЕО. | ||
Замовник | 1. Отримую рішення про необхідність здійснення СЕО незначних змін до документа державного планування, який раніше проходив СЕО | Продовжує процедуру СЕО у порядку визначеному законом |
2. Отримує рекомендації про відсутність необхідності здійснення СЕО незначних змін до документа державного планування, який раніше проходив СЕО | 1. Приймає рішення про нездійснення СЕО, яке оприлюднює разом з його обґрунтуванням у порядку, передбаченому статтею 16 цього Закону. | |
2. Продовжує процедуру СЕО у порядку визначеному законом, розпочату заявою про визначення обсягу дослідження СЕО незначних змін до документа державного планування критеріям визначення наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення. |