Ми, представники громадянського суспільства виступаємо за впровадження європейських стандартів, практик та нормативних положень щодо управління відходами в Україні, тому висловлюємо свою підтримку законопроекту 2207-1 «Про управління відходами», за авторства Бондаренко О.В., Маріковського О.В., Нестеренка К.О.
Вважаємо, що даний законопроект має можливість дати старт реформі системи управління з відходами європейського зразка, та надати правову основу для прийняття решти законопроектів, що розроблені та будуть розроблятися для деталізації механізмів та процесів, особливостей поводження із певними видами відходів. Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування може рекомендувати такий проект закону до голосування парламентом, з подальшим виправленням дрібних недоліків.
Так, законопроект 2207-1 усуває корумповану систему видачі ліцензій на поводження із небезпечними відходами, яка за довгі роки свого функціонування довела свою неефективність. Натомість вводиться єдиний дозвільний документ для здійснення операцій з управління відходами (як безпечними, так і небезпечними) з необмеженим терміном дії, та для небезпечних відходів вводиться обов’язкова перевірка матеріально-технічної бази заявника із виїздом на місце до отримання дозволу. Важливо, що навіть чинні ліцензії, що отримані до введення в дію даного закону, будуть чинні лише протягом одного року після введення в дію закону.
Законопроект також вводить в національне законодавство європейську ієрархію управління відходами, яка на перше місце ставить такі дії із відходами, як запобігання та попередження утворення відходів. Для реалізації даної сходинки ієрархії на національному рівні слід затвердити Національну програму запобігання утворення відходів, та планувати таке запобігання на місцевому рівні та рівні підприємств, установ та організацій.
Законопроектом також стимулюється роздільне збирання певних видів муніципальних відходів для їх подальшої переробки і повторного використання, та навіть встановлені цілі по переробці муніципальних відходів (ст.29), та зобов’язано органи місцевого самоврядування облаштувати систему пунктів збирання муніципальних відходів.
Довгоочікувана та так потрібна система розширеної відповідальності виробників пропонується законопроектом для таких, як мінімум, видів відходів: батареї та батарейки, акумулятори, відходи електричного та електронного обладнання, шини, автомобілі із закінченим терміном їхньої експлуатації, мастила, відходи упаковки. Стаття 10 деталізує ті обов’язки, які покладає така система на виробників продукції ( в т.ч. імпортерів), серед яких приймання таких відходів та фінансова відповідальність за подальше управління цими відходами. Одним із способів втілення такої системи для скляного упакування може стати депозитна система, яка поширена в багатьох країнах Європи.
Забезпечення відкритості процесів управління відходами, обліку та звітності буде можливим через запровадження інформаційної системи управління відходами, яка буде включати системи звітності, надання послуг та системи реєстрів (реєстрів дозволів, реєстрів виробників продукції, які входять до РВВ, реєстру володільців відходів, що оголошують припинення статусу відходів, тощо), які мають бути відритими. (ст.41)
Також законопроект значно збільшує розміри штрафів за порушення вимог законодавства в сфері поводження з відходами, вводить відповідальність для фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності на рівні юридичних офіс, пропонуючи зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Тому слід зазначити, що станом на зараз громадськість підтримує розгляд законопроекту 2207-1 «Про управління відходами» парламентом у першому читанні, оскільки останній максимально повно імплементує положення Директиви 2008/98/EC про відходи та Директиви 1999/31/EC про захоронення відходів, в порівнянні із іншими альтернативними проектами рамкового закону про відходи.
Команда МБО «Екологія-Право-Людина» (ЕПЛ)
Мережа українських сортувальних ініціатив (МУСІ)