З кожним роком в Україні дедалі частіше фіксуються перевищення вмісту забруднюючих речовин у водних ресурсах, ґрунтах, атмосферному повітрі, а повідомлення про масову загибель риби у річках, отруєння людей через забруднення питної води чи незаконне розпилення пестицидів й отрутохімікатів, про виявлені стихійні сміттєзвалища, понаднормове забруднення повітря та смог тощо стали звичною, хоч і болючою проблемою. Така ситуація негативно впливає на життя, здоров’я та рівень добробуту населення та гальмує сталий розвиток країни. Це є результатом того, що навколишнє середовище не охороняється належним чином, незважаючи на те, що в Україні діє система екологічного контролю, яка мала б виконувати функцію збереження довкілля та попередження заподіяння йому шкоди.
З часу проголошення незалежності України природоохоронний контроль неодноразово реформували. Проте зміни філософії екологічного контролю, створення дієвої європейської системи природоохоронного контролю, спрямованого передусім на попередження заподіяння довкіллю шкоди, а не лише на покарання порушників, так і не відбулося.
Саме тому екологічний контроль повинен бути реформований таким чином, щоб він став дієвим, проєвропейським та сприяв охороні навколишнього середовища. Якщо ж такої реформи не провести, це призведе до погіршення стану довкілля, що спричинить підвищення рівня захворюваності та смертності населення, а також потягне за собою додаткові видатки з бюджету на усунення наслідків руйнівного впливу на довкілля та надалі гальмуватиме сталий розвиток держави.
Для того щоб контроль у сфері охорони довкілля запрацював, а довкілля реально охоронялося, критичними є: зміна мети здійснення екологічного контролю; зміна порядку здійснення екологічного контролю; відновлення здійснення моніторингу; створення незалежного органу екоконтролю з тим, щоб контроль став оперативним, прозорим, діяв на попередження заподіяння шкоди довкіллю й не був механізмом для залякування бізнесу. Крім того, реформа екологічного контролю не дасть своїх результатів без упровадження нагляду, реформи екологічної відповідальності, підвищення екосвідомості населення, держслужбовців та забруднювачів. Кошти, що отримані за рахунок відшкодування шкоди, заподіяної довкіллю, за рахунок сплати екологічних податків, повинні спрямовуватись саме на природоохоронні заходи.