Щороку восени та навесні починається сезон паління листя, сухої трави та інших рослинних решток. Люди, які палять суху траву, завжди переконані, що цим вони покращують врожайність. Це твердження – міф.
Коли спалюється сухостій, то гине вся мікрофлора, що зазвичай бере участь у важливих біологічних процесах. Земляний родючий покрив, на якому спалюють траву, відновлюється лише через 5-6 років. Окрім того, в середовище викидаються речовини, що виділяються в процесі горіння та є шкідливими для органів дихання. Як бачимо на практиці дані діяння призводять до великої біди та завдають великої шкоди не лише здоров’ю людини , але й довкіллю та може призвести до пожежі.
Під час згоряння рослинних залишків, у повітря вивільняються мікрочастинки диму, до складу якого входять пил, окиси азоту, чадний газ, важкі метали та низка канцерогенних сполук.
Так, з тліючого листя й трави, без доступу кисню, виділяється бензопірен, що здатен викликати онкологічні захворювання. Окрім того, з димом у повітря вивільняються діоксини – одні з найотруйніших для людини речовин.
Відповідно до ст. 50 Конституції України, що гарантує кожному безпечне для життя й здоров’я довкілля, кожний з нас має законне право боротися з підпалами.
Додаткова проблема полягає в тому, що із сухою травою та опалим листям, як правило горить і безліч різноманітного сміття, що суттєво посилює забруднення атмосфери. Тільки при спалюванні поліетиленового пакету, в повітря потрапляє до 70 різноманітних хімічних сполук.
До вогнища нерідко потрапляють ДВП, ДСП, фанера. Ці матеріали містять формальдегідні смоли, до складу яких входять формальдегіди і можуть бути пофарбовані масляною фарбою, що містить свинець.
Не допускається спалювання промислових та побутових відходів, які є джерелами забруднення атмосферного повітря забруднюючими речовинами та речовинами з неприємним запахом або іншого шкідливого впливу, на території підприємств, установ, організацій і населених пунктів. Але є виняток – коли це здійснюється з використанням спеціальних установок при додержанні вимог, встановлених законодавством про охорону атмосферного повітря (стаття 20 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»).
Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76, прибудинкова територія повинна постійно утримуватися в чистоті, систематично очищатися від сміття, тари, опалого листя. Спалювання всіх видів відходів на даній території домоволодінь і в сміттєзбірниках забороняється.
Відповідно до Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 10.04.2006 № 105, на об’єктах благоустрою зеленого господарства, зокрема забороняється:
вивозити і звалювати в не відведених для цього місцях відходи, сміття, траву, гілки, деревину, сніг, листя тощо;
спалювати суху рослинність, розпалювати багаття та порушувати інші правила протипожежної безпеки.
Спалювати листя категорично забороняється.
Листя, подрібнені гілки деревини рослин і трав’янисті рештки квітково-декоративних рослин та скошених газонних трав необхідно вивозити на спеціальні полігони або на відведені майданчики на підприємствах зеленого господарства для приготування компостів, садових земель та інших органічних добрив.
При потраплянні в дихальні шляхи ці речовини досягають найглибших ділянок легень і здатні акумулюватися, викликати загострення хронічних захворювань людей, у тому числі бронхітів, бронхіальної астми та інших хвороб дихальних шляхів, погіршується робота серця, загострюється алергія.
Крім того, спалювання сухої рослинності призводить до руйнації ґрунтового покриву, адже безпосередньо вигорають рослинні залишки, гинуть ґрунтоутворюючі мікроорганізми. Більше того, щорічне спалювання сухої рослинності та листя спричинює виснаження ґрунту та, відповідно, зменшення врожайності.
Окрім безпосередньої загрози для здоров’я людини, спалювання листя і сухої трави призводить до такої екологічної шкоди як руйнація ґрунтового шару, адже безпосередньо вигорають рослинні залишки, гинуть ґрунтоутворюючі мікроорганізми. За нормальних умов, коли листя перегниває, речовини необхідні для розвитку рослин повертаються в ґрунт. При згорянні ж утворюється зола. Не зважаючи на загальноприйняту думку, зола є далеко не найкращим добривом. Більше того, щорічне спалювання листя спричинює виснаження ґрунту та, відповідно, зменшення врожайності.
Попри те, на природних ділянках вогонь знищує насіння і коріння рослин, пошкоджує нижні частини дерев і кущів, а інколи, також, верхні частини їх коріння. При спалюванні трави на присадибних ділянках покосах, виникає загроза перекидання вогню на інші ділянки. Аналогічним чином, існує загроза лісових пожеж і загоряння житлових будинків.
Цього року набув чинності порядок випалювання сухої рослинності або її залишків, затверджений наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 12.08.2021 року № 541.
Цей Порядок визначає основні положення щодо випалювання сухої рослинності або її залишків на території України.
У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
випалювання сухої рослинності– це контрольоване спалювання рослинного покриву на земельних ділянках, що призводить до його знищення;
випалювання залишків сухої рослинності– спалювання спеціально зібраного рослинного матеріалу у відведених для цього місцях;
суха рослинність – сукупність рослинних організмів з відмерлою надземною частиною на певній площі їх природного зростання, у тому числі після покосів;
рослинний покрив – сукупність рослинних угруповань на певній території.
1.Випадки випалювання сухої рослинності або її залишків
Випалювання сухої рослинності допускається виключно у випадку гасіння пожеж в екосистемах пожежно-рятувальними підрозділами (частинами) визначеними статтями 60 – 63 Кодексу цивільного захисту України за рішенням керівника гасіння пожежі у відповідності до Статуту дій органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту під час гасіння пожеж, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26 квітня 2018 року № 340, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 липня 2018 року за № 802/32254.
2. Випалювання залишків сухої рослинності допускається у наступних випадках:
для приготування їжі (у печі, на мангалі чи за допомогою іншого обладнання), обігріву оселі (дрова, хмиз, брикети);
у традиційно-культурних цілях (багаття на Івана Купала, тощо). Таке випалювання здійснюється за попереднім узгодженням місця та часу з органами місцевого самоврядування.
Забороняється проводити будь-які випалювання у вітряну погоду, окрім випалювання залишків сухої рослинності у закритих приміщеннях. Розпалювання багать для випалювання залишків сухої рослинності має проводитись у відповідності до Правил пожежної безпеки в Україні затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 та інших норм законодавства.
3. Контроль та повноваження органів у сфері випалювання сухої рослинності або її залишків
1. Контроль за дотриманням законодавства випалювання сухої рослинності або її залишків, здійснюють посадові особи Держекоінспекції, ДСНС, Національної поліції України, в межах своєї компетенції та їх територіальних (міжрегіональних територіальних) органів, а також підприємств, установ і організацій.
2. Адміністративна відповідальність за порушення цього Порядку передбачена статтею 77 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Чому, не зважаючи на прямі заборони спалювання сухої рослинності та побутових відходів це є дуже частим явищем?
Аналіз повідомлення про факти спалювання та притягнення винних до відповідальності дозволяє зробити висновки, що існує певна прогалина щодо обізнаності про реальні кроки, які необхідно вжити для того, щоб правильно зафіксувати факт порушення, а також, притягнути винних осіб до відповідальності, а з другої сторони, не має інформації про користь компостування.
Зазвичай, більшість порушень щодо спалювання буде підпадати під адміністративну відповідальність. Розглянемо у таблиці статті Кодексу про адміністративні правопорушення України, відповідно до яких може наставати відповідальність за дії, які пов’язані із спалюванням. У таблиці наведено склад правопорушення та відповідальність, яка може настати, перелік органів, чи уповноважених осіб цих органів, які фіксують порушення, а також перелік органів, які притягують до відповідальності винних осіб.
Номер статті чи положення Кодекс про адміністративні правопорушення | Особи, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення | Органи влади, що притягують до відповідальності |
Стаття 52. Псування і забруднення сільськогосподарських та інших земель Псування сільськогосподарських та інших земель, забруднення їх хімічними і радіоактивними речовинами, нафтою та нафтопродуктами, неочищеними стічними водами, виробничими та іншими відходами, а так само невжиття заходів по боротьбі з бур’янами – | Громадський інспектор сільського господарства Державна екологічна інспекція5 | Державна екологічна інспекція10 |
Стаття 77-1. Самовільне випалювання рослинності або її залишків Випалювання стерні, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення, у смугах відводу автомобільних доріг і залізниць, у парках, інших зелених насадженнях та газонів у населених пунктах без дотримання порядку, встановленого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, – Ті самі дії, вчинені в межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду, – | Громадський інспектор з охорони довкілля Єгері та посадові особи користувачів мисливських угідь, уповноважених на охорону державного мисливського фонду Державна екологічна інспекція11 | ДЕІ12 |
Стаття 78. Порушення порядку здійснення викиду забруднюючих речовин в атмосферу або впливу на неї фізичних та біологічних факторів Викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади або недодержання вимог, передбачених наданим дозволом, інші порушення порядку здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря або перевищення технологічних нормативів допустимого викиду забруднюючих речовин та нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел під час експлуатації технологічного устаткування, споруд і об’єктів – Перевищення гранично допустимих рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на атмосферне повітря або вплив фізичних та біологічних факторів на атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у випадках, коли необхідність одержання такого дозволу передбачена законодавством, – | Громадський інспектор з охорони довкілля Державна екологічна інспекція13 | Державна екологічна інспекція18 |
Стаття 82. Порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення Порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення – | Держпродспожив- | |
Стаття 152. Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів – | Орган внутрішніх справ (Національної поліції) Члени громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону | Адмінкомісії23 Виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад24 |
Стаття 175. Порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки Порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, а також використання пожежної техніки та засобів пожежогасіння не за призначенням – | Працівники відомчої, сільської пожежної охорони та члени добровільних пожежних дружин (команд), протипожежних об’єднань громадян Державна служба надзвичайних ситуацій25 | Державна служба надзвичайних ситуацій26 |
Як бачимо статей достатньо багато, проте, залежно від складу правопорушення, алгоритм дій буде різним. Звертаємо увагу, що жодна із статей не дозволяє накладати штраф на місці. Отже, потрібно набратися терпіння та врахувати таке.
Є кілька сценаріїв розвитку подій, у разі коли Ви стали свідком правопорушення щодо спалювання сухої рослинності.
1 сценарій розвитку – телефонуєте на гарячі лінії відповідних органів, які мають право складати протоколи про вчинення адміністративного правопорушення. Повідомляєте, що є свідками правопорушення. Чекаєте на місці до приїзду відповідних служб, надаєте інформацію для протоколу (дуже важливо вказати правильно прізвище, ім’я, по батькові порушника, його адресу проживання, чи приписки, час, дату на місце вчинення порушення).
Відповідно до ст.ст. 19, 20 Цивільного кодексу України – стаття 19 в рамках здійснення права на захист та самозахист цивільних прав, особа, яка є свідком правопорушення щодо спалювання сухої рослинності, чи побутових відходів може вжити заходів із гасіння вогню та припинення правопорушення до приїзду вівдповідних служб.
Важливо проконтролювати, чи орган, який склав протокол надіслав його до розгляду, чи розглянув його та яке було рішення. Якщо протокол не був надісланий на розгляд – варто піднімати питання про бездіяльність органів влади та притягнення винних осіб до відповідальності за бездіяльність.
2 сценарій розвику – намагаєтесь самостійно зафіксувати правопорушення, як громадський інспектор. Формуєте матеріали справи. Надсилаєте їх до розгляду у відповідний орган. Контролюєте розгляд цих справ та виконання прийнятих рішень.
Як правильно зафіксувати порушення?
Факт вчинення порушення фіксується у протоколі про адміністративне правопорушення.
Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності. При наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.
У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.
При складенні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються його права і обов’язки, передбачені статтею 268 КуАП, про що робиться відмітка у протоколі.
Існують підказки для складання протоколу та форми протоколів.
Наприклад, Положення про громадських інспекторів з охорони довкілля27 визначаються повноваження громадських інспекторів. Інструкція з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення28 визначає порядок складення протоколів про вчинення адміністравтиновного правопорушення (Додається взірець).
У разі, якщо виявлено факт заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, однак особу порушника встановити неможливо (порушник вчинив правопорушення і зник з місця події), посадовою особою органу Держекоінспекції України на місці виявлення такого порушення складається акт. Такий акт можуть скласти і громадяни, які виявили порушення та надіслати його в органи ДЕІ та поліції.
Також взірці протоколів про вчинення адмінправопорушення визначаються Інструкцією з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, ветеринарної медицини29, Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення та визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів МНС України30
Що стосується уповноважених посадових осіб органів виконавчої влади, то вони мають право складати протоколи не за всіма статтями КУпАП, а лише за тими, які перелічені в ч. 2 ст. 255 КпАП та на складення протоколів за якими їх уповноважено відповідним рішенням виконавчого комітету. Таке уповноваження відбувається відповідно до прийнятого рішення виконавчого комітету ради або відповідним рішенням ради.31 Корисно буде скласти Інструкцію зі складення протоколів про адміністративні правопорушення.
Важливо зазначити у протоколі відомості про суть адміністративного правопорушення та нормативний акт, який передбачає відповідальність за це правопорушення. Їх відсутність унеможливлює прийняття уповноваженим органом рішення про притягнення порушника до адміністративної відповідальності. Уповноважені на складення протоколу посадові особи мають детально описати, в чому полягало порушення, правильно зазначити щонайменше відповідну статтю КУпАП, яка передбачає відповідальність за його вчинення.
Строки.
Адмінстягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, при триваючому правопорушенні — не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді) (ст. 38 КпАП). Якщо справи про адміністративні правопорушення підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, при триваючому правопорушенні — не пізніш як через 3 місяці з дня його виявлення, крім справ, зазначених у ч. 3 ст. 38 КпАП.
Розгляд справи про адміністративне правопорушення
Справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення.
Справа про адміністративне правопорушення розглядається у п’ятнадцятиденний строк з дня одержання органом (посадовою особою), правомочним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи. Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі. Постанова виконавчого органу сільської, селищної, міської ради по справі про адміністративне правопорушення приймається у формі рішення.
найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
опис обставин, установлених під час розгляду справи;
зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
Отже, як бачимо, від моменту виявлення правопорушення до притягнення винної особи до відповідальності – має відбутися багато етапів та пройти достатньо часу. Чи достатніми є суми штрафів за порушення, враховуючи необхідність задіяння такої великої кількості осіб? Однозначно – ні. Крім того, для ефективності притягнення до відповідальності осіб винних у правопорушеннях через спалювання відходів та побутових відходів варто Верховній Раді України внести зміни до статті 258 КпАП України щодо можливості винесення постанови на місці та стягнення штрафу.
Враховуючи вище наведене Міжнародна благодійна організація «Екологія-Право-Людина» закликає відмовитися від спалювання сухої рослинності, робити з неї компост та удобрювати присадибні ділянки. Побутові ж відходи (ПЕТ пляшки, пластик, поліетилен, папір, картон) необхідно сортувати, ресурсоцінні компоненти передавати до пунктів збору, тим самим зберігати довкілля і здоров’я, власне та тих хто живе поряд.
Рішення щодо притягнення до адміністративної відповідальності можна оскаржити у порядку ст. 288 КУпАП до вищестощого органу, що виніс постанову або до суду.
Що робити, якщо під час спалювання була заподіяна шкода?
Залежно від розмірів заподіяної шкоди підпалами, може наставати і кримінальна відповідальність передбачена статтями Кримінального кодексу України.
Стаття 239-1. Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель
Стаття 241. Забруднення атмосферного повітря.
Стаття 245. Знищення або пошкодження об’єктів рослинного світу.
Стаття 254. Безгосподарське використання земель. Примітка. У цій статті істотною шкодою вважається така шкода, яка у двісті п’ятдесят і більше разів перевищує установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян. У цій статті тяжкими наслідками вважаються такі наслідки, які у тисячу і більше разів перевищують установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Як правильно ініціювати відкриття кримінальної справи?
1. До поліції може звертатися особа, якій завдали шкоди (потерпіла), а також особа, якій відомо про кримінальне правопорушення (заявник).
2. Звернутися можна у рійвідділ поліції за місцем скоєння кримінального правопорушення(подаєте два примірника, один для відмітки про прийом) або надіслати заяву поштою рекомендованим листом, який можна відслідковувати на сайті Укрпошти.
3. У заяві необов’язково зазначати точну кваліфікацію дій, на які скаржитесь. Необхідно вказати час і місце, де відбулася подія, усіх задіяних осіб, зокрема свідків, контакти, опис того що, сталося та як особа сприймає цю інформацію.
4. Якщо заяву про кримінальне правопорушення зареєстрували як звернення громадян необхідно оскаржити бездіяльність органів поліції у слідчого судді протягом десяти днів, відповідно до 303 статті КПК. Скарга подається до суду того ж району, де розташований відділ поліції, куди ви зверталися спочатку. До скарги додаєте докази подання заяви про злочин, а також її копію. Таку скаргу суд розглядає безкоштовно впродовж 72 години.
5. Про те, що заяву про злочин зареєстровано, свідчить отримання витяг з ЄРДР.
6. Заявник має право подавати на підтвердження своєї заяви речі й документи, а також отримувати інформацію про закінчення досудового розслідування.
7. Потерпілий має більше прав, ніж заявник. Проте має і обов’язки. Потерпілий може подавати докази слідчому, прокурору, слідчому судді або суду, брати участь у слідчих діях, заявляти відводи та клопотання, оскаржувати дії або бездіяльність слідства, а також кваліфікацію злочину, ознайомлюватись із матеріалами справи, які стосуються його безпосередньо, та ін.
Права й обов’язки потерпілого виникають в особи з моменту подання заяви про вчинення щодо неї кримінального правопорушення або заяви про залучення її до провадження як потерпілого. Потерпілий зобов’язується прибути за викликом до слідчого, прокурора, слідчого судді, суду, а якщо це зробити неможливо – завчасно попередити; не перешкоджати встановленню обставин злочину; не розголошувати без дозволу слідчого, прокурора, суду відомостей, які стали йому відомі у зв’язку з участю в кримінальному провадженні і які становлять охоронювану законом таємницю.
Що робити зі шкодою заподіяною довкіллю?
Відповідно до частини 4 статті 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” підприємства, установи, організації та громадяни зобов’язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Позивачами у спорах даної категорії в переважній більшості випадків є органи, що забезпечують реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища: Державна екологічна інспекція, інші контролюючі державні органи, а також прокурор в інтересах держави в особі цих органів.32
Таким чином, відповідальності за спалювання сухої рослинності, твердих побутових відходів не уникнути.
Додатки:
ПРОТОКОЛ N ____
про адміністративне правопорушення
____ __________ 20____ року _________________________________
(місце складання протоколу)
Я, __________________________________________________________
(повна назва посади, прізвище, ім’я та по батькові
посадової особи, яка склала протокол)
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________
склав цей протокол про те, що гр. (гр-ка) _______________________
________________________________________________________________,
(прізвище, ім’я та по батькові)
дата __________________ та місце народження _____________________
________________________________________________________________,
який (яка) проживає за адресою __________________________________
_________________________________________________________________
і працює (навчається) на посаді _________________________________
________________________________________________________________,
(повна назва місця роботи чи навчання
із зазначенням поштової адреси)
сімейний стан ____________, кількість утриманців _______________, заробітна плата _________________ грн.,
ідентифікаційний номер (за наявності) __________________________,
здійснив (ла) адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч. __ статті ________, а також статтею(ями)
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Кодексу України про адміністративні правопорушення, тим, що о___ год. ___ хв. ____ ___________ 20____ року
_________________________________________________________________
(місце, суть правопорушення)
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
________________________________________________________________,
що є порушенням _________________________________________________
(назви закону та інших нормативно-правових актів із
зазначенням статей та пунктів, вимоги яких порушені)
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Унаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства
державі заподіяна шкода __________________________________________
(суть заподіяної шкоди)
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Порушником пред’явлені такі документи,
що засвідчують його особу: ___________________________________________________________
(назва документа, серія, номер, ким і коли виданий)
_________________________________________________________________
У порушника виявлені: _______________________________________
_________________________________________________________________
і вилучені згідно з описом N ________ від _______________________
_________________________________________________________________
(на всі вилучені речі обов’язково видавати опис,
який підписує складач протоколу)
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
На місці правопорушення відібрані проби: ____________________
_________________________________________________________________
(час відбору проб, N акта чи протоколу)
_________________________________________________________________
Інші відомості, необхідні для вирішення справи: _____________
_________________________________________________________________
(чи притягувалася раніше особа до адміністративної
відповідальності, якщо так, то ким, коли і за що,
обставини, що пом’якшують або обтяжують
відповідальність, тощо)
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Чи чинив порушник опір (описати докладно): __________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Пояснення порушника та його зауваження до змісту протоколу чи
мотиви відмови від його підписання: ______________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться
о _________ год. _________ хв. _____ _________ 20___ року в
приміщенні _______________________________________________________
(повна назва органу, в якому відбудеться розгляд справи)
за адресою: _____________________________________________________
(повна адреса місця, де відбудеться розгляд справи)
Додатки (якщо вони є): ______________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Порушнику роз’яснено права відповідно до статті 268 КУпАП, зокрема: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами переклаача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі; а також про те, що справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, а у разі відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особа не несе відповідальності за відмову давати свідчення або пояснення щодо себе, членів сім’ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом.
_________________________________________________________________
(П.І.Б. особи, якій роз’яснено права, та її підпис)
Посадової особи, яка склала протокол:
________________ _____________________________
(підпис) (прізвище, ініціали)
Особи, яка вчинила адміністративне правопорушення:
________________ _____________________________
(підпис) (прізвище, ініціали)
________________ _____________________________
(підпис) (прізвище, ім’я, по батькові)
_____________________________
(місце проживання)
________________ ____________________________,
(підпис) (прізвище, ім’я, по батькові)
_____________________________
(місце проживання)
Відмітка про отримання другого екземпляру протоколу
N __________ про адміністративне правопорушення:
_______________________________ __________________________
(підпис особи, яка вчинила (прізвище, ініціали)
адміністративне правопорушення)
ПОВІДОМЛЕННЯ
щодо розгляду справи про адміністративне
правопорушення
“___” ____________ 20__року № _____________
Відповідно до статей 268, 276 і 278 Кодексу України про адміністративні правопорушення повідомляю, що розгляд справи про адміністративне правопорушення, яке Ви вчинили, відбудеться о _________ год. ____________ хв. “____” _________ 200__ року в приміщенні _____________________________________________________ (повна назва органу, в якому відбудеться розгляд справи) за адресою:_______________________________________________________ (повна адреса місця, де відбудеться розгляд справи)
При собі Вам необхідно мати паспорт або документ, що засвідчує особу, номер ідентифікаційного коду, а також __________________________________________________________________
(перелік документів, які необхідно мати з собою)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________ та інші документи, необхідні для розгляду справи.
У разі Вашого нез’явлення (у випадках, визначених статтею 268 Кодексу України про адміністративні правопорушення), справу буде розглянуто без вашої участі.
__________________________________________________________________
(повна назва посади, прізвище, ім’я
__________________________________________________________________
та по батькові особи, що викликає)
Коли спалювати все ж таки потрібно? Це заражені хворобами сухостій та насіння, проте, константувати факт зараження повинна фіто-санітарна лабораторія Держпродспоживслуби.
1 стаття 27. Збереження умов місцезростання об’єктів рослинного світу
2 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/187/98-%D0%B2%D1%80#Text
3 побутові відходи – відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов’язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення;
4 Стаття 20. Виконання вимог щодо охорони атмосферного повітря від забруднення виробничими, побутовими та іншими відходами
5 Стаття 242-1 Кодексу про адміністративні правопорушення
6 Стаття 236 Кодексу про адміністративні правопорушення
7 https://www.kmu.gov.ua/npas/250003281
8 Стаття 236 Кодексу про адміністративні правопорушення
9 https://www.kmu.gov.ua/npas/250003281
10 Стаття 242-1 Кодексу про адміністративні правопорушення
11 Стаття 242-1 Кодексу про адміністративні правопорушення
12 Стаття 242-1 Кодексу про адміністративні правопорушення
13 Стаття 242-1 Кодексу про адміністративні правопорушення
14 Стаття 236 Кодексу про адміністративні правопорушення
15 https://www.kmu.gov.ua/npas/250003281
16 Стаття 236 Кодексу про адміністративні правопорушення
17 https://www.kmu.gov.ua/npas/250003281
18 Стаття 242-1 Кодексу про адміністративні правопорушення
19 Стаття 236 Кодексу про адміністративні правопорушення
20 https://www.kmu.gov.ua/npas/250003281
21 Стаття 236 Кодексу про адміністративні правопорушення
22 https://www.kmu.gov.ua/npas/250003281
23 Ст. 218 Кодексу про адміністративні правопорушення
24 Ст. 219 Кодексу про адміністративні правопорушення
25 Стаття 223 Кодексу про адміністративні правопорушення
26 Стаття 223 Кодексу про адміністративні правопорушення
27 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0276-02#Text
28 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0934-04#Text
29 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0661-19#Text
30 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1162-16#Text
31 https://viitivtsi-gromada.gov.ua/docs/43262/
32 https://ips.ligazakon.net/document/view/SD090592?an=5
Станом на 5.11.2021 року