Справа: Дотримання Національним Агентством екологічних інвестицій законодавства про участь громадськості під час коментуванні проектів нормативно-правових актів.
Суть справи: визнання протиправною бездіяльності НАЕІ із налагодження роботи з коментарями громадськості до проектів нормативно-правових актів та зобов’язання до вчинення дій із налагодження процедури опрацювання коментарів громадськості, надання відповідей на коментарі та пропозиції громадськості.
Сторони: позивач: МБО «Екологія-Право-Людина» (ЕПЛ),відповідач: Національне Агентство екологічних інвестицій (НАЕІ).
Суть проблеми: Зацікавлена громадськість має право на участь у прийнятті рішень з питань довкілля відповідно до національного та міжнародного законодавства України. ЕПЛ слідкує за розвитком екологічного законодавства в Україні, часто вносить пропозиції та коментарі до проектів нормативно-правових актів у галузі екологічного права. Протягом 2007-2009 років позивачем надано Мінприроди та НАЕІ коментарі до близько 25 проектів нормативно-правових актів. При цьому, процедура роботи органів державної виконавчої влади, в тому числі НАЕІ, із коментарями громадськості до проектів нормативно-правових актів не налагоджена, не є прозорою, громадськість не отримує відповіді на подані коментарі із роз’ясненням, які з них прийнято до уваги, а які відхилено і т.д., що є порушенням чинного законодавства України. Складена ситуація є незадовільною та свідчить про відсутність умов для належної участі громадськості в процесі прийняття рішень з питань довкілля.
Основні факти:
У зв’язку із неналежною роботою НАЕІ із коментарями громадськості, які часто готує ЕПЛ, ми зверталися із запитами та скаргами у Міністерство юстиції України, Кабінет Міністрів України, Національне Агентство екологічний інвестицій та Генеральну прокуратуру України. У своїх зверненнях ми просили відповідні органи державної влади налагодити процедуру роботи із коментарями громадськості, які подаються до проектів нормативно-правових актів та узгодити таку діяльність із вимогами чинного законодавства України. Відповіді, які ми отримували від вищевказаних органів, не містять усієї інформації, яку ми запитували та свідчать про невжиття цими органами заходів, про які ми просили. При цьому обґрунтувань такої бездіяльності органів державної влади нам також не надано.
НАЕІ у своїх відповідях на звернення ЕПЛ ігнорує наші скарги щодо порушення чинного законодавства про участь громадськості, і ряд положень про участь громадськості у прийнятті рішень продовжують систематично порушуватися.
Тому ЕПЛ просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність НАЕІ у зв’язку із неповідомленням громадськості про результати публічного обговорення проектів нормативно-правових актів та неоприлюдненням результатів громадського обговорення проектів нормативно-правових актів;
- налагодити процедуру обговорення проектів нормативно-правових актів із громадськістю, а саме: розробити відповідні внутрішні роз’яснення щодо необхідності оприлюднення коментарів громадськості, результатів громадського обговорення проектів нормативно-правових актів, повідомлення письмово громадськість про врахування чи відхилення поданих коментарів (зауважень, пропозицій).
Хід справи:
Позов ЕПЛ подано 31.08.2009 року. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 20.10.2009 справу проти НАЕІ виділено в окреме провадження (оскільки позов з даного питання одночасно був поданий і до інших відповідачів: Кабінету Міністрів України, Міністерства юстиції України та до Генеральної прокуратури України). Станом на лютий 2010 року відбулося три судові засідання у справі. НАЕІ не подало до цього часу заперечення на позовну заяву ЕПЛ, але при цьому подали клопотання про залишення позовної заяви ЕПЛ без розгляду. Розгляд даного клопотання перенесено на 01.03.2010.