Справа: Оскарження відмови надання інформації(Рєзніков Юрій Олександрович проти Головного санітарного лікаря Хмельницької області)
Регіон: Хмельницька область, м. Хмельницький
Суть справи: Захист права громадян на екологічну інформацію
Сторони: Рєзніков Юрій Олександрович – позивач Головний санітарний лікар Хмельницької області – відповідач
Суть проблеми: Задоволення в судовому порядку скарги про визнання неправомірною бездіяльності Головного санітарного лікаря Хмельницької області, отримання екологічної інформації
Основні факти:
На самому березі річки Південний Буг (м. Хмельницький) будували автозаправну станцію — факт цей не міг не турбувати Юрія Рєзнікова і як голову товариства охорони природи, і просто як мешканця міста Хмельницького. Він звернувся із запитом до головного санітарного лікаря Хмельницької області. Крім проблем, пов’язаних із будівництвом АЗС, Рєзніков цікавився станом атмосферного повітря в центрі Хмельницького, іншими екологічними показниками міського середовища та його впливом на здоров’я хмельничан.
Проблеми довкілля нині традиційні, як і традиційна реакція державного органу — формальна відписка у відповідь: будь-які матеріали про будівництво АЗС в обласній СЕС відсутні. Головний лікар з легкістю «благословив» запитувача шукати відповідь про АЗС у міській СЕС, інші ж питання просто проігнорував. Це «листування» пізніше породило у суді навіть щось на зразок анекдоту:
— Позивач, ви отримували відповідь?
— Ні, пане суддя.
— Ще раз питаю, ви отримували відповідь?
— Та ж ні, пане суддя…
— А у мене є інформація, що лист вам був направлений!
— Так, пане суддя, але ж лист — то ще не відповідь.
Обласна СЕС клопотами Ю. Рєзникова не переймалась — що ж, він звернувся до міського суду. У скарзі просив визнати бездіяльність Головного санітарного лікаря Хмельницької області неправомірними, зобов’язати його вжити дій, передбачених законодавством, та надати необхідну інформацію.
Короткий екскурс до законодавства: відповідно до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» громадяни мають право на достовірну і своєчасну інформацію про стан свого здоров’я, здоров’я населення, а також про наявні та можливі фактори ризику для здоров’я та їх ступінь. (Відразу зауважимо, що запитувана Рєзніковим інформація не відносилася до інформації з обмеженим доступом і мала бути надана у встановлений законодавством строк). Стаття 7 Закону України «Про звернення громадян» зазначає: якщо питання, поставлені в отриманому органом державної влади зверненні, не входять до його повноважень, звернення у строк не більший п’яти днів пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянина, який по дав звернення.
Судовий розгляд (як і у будь-якій справі) — тема, як-то кажуть, окремого
роману. В даному випадку не останню (позитивну для громадськості) роль грали представники преси. Важливо, що 2 липня 1999 року суд таки вирішив справу на користь Юрія Рєзнікова (його інтереси представляв Дмитро Скрильніков, адвокат Благодійного фондуЕПЛ»): визнав бездіяльність Головного санітарного лікаря не правомірними і зобов’язав задовольнити запит.
Копія скарги додається.
Хмельницький міський суд
Скаржник: Рєзніков Юрій Олександрович,
який проживає у м. Хмельницькому,
вул. Шевченка 6, кв. 10, тел. 792416
Оскаржувана особа: п. Коломієць М.П.,
Головний санітарний лікар
Хмельницької області
280000, м.Хмельницький,
вул. Пилипчука 55, тел./факс 720707
Нещодавно мені стало відомо, що в заплаві річки Південний Буг, в межах міста Хмельницького (вул.Прибузька) фірмою «Пілат» ведеться будівництво автозаправної станції. Усі мої спроби з’ясувати призначення об’єкту та можливі екологічні та санітарно-епідеміологічні наслідки його діяльності не дали необхідного результату.
Факт будівництва в центральному мікрорайоні міста Хмельницька, де проживає моя сім’я, невідомого об’єкту, який, можливо, матиме загрозу для мого здоров’я та здоров’я моєї сім’ї, викликало в мене серйозне занепокоєння. Саме тому я звернувся на підставі ст. 40, 50 Конституції України, ст. 9, 10, 32, 33 Закону України «Про інформацію» до Головного санітарного лікаря Хмельницької області за інформацією, яка стосується як будівництва самого об’єкту по вул. Прибузькій, так і загального стану довкілля та здоров’я населення у місті Хмельницьку, та наявних або можливих факторів ризику для здоров’я та їх ступеня. ( Додаток № 1).
На мій запит надійшла відповідь (Додаток № 2), яка грубо порушує права, надані мені Конституцією та законодавством України.
Зокрема, вказана відповідь не містила жодної інформації, яку я запитував. Головний санітарний лікар вказав лише, що в обласній санітарно-епідеміологічній станції відсутні будь-які матеріали про будівництво об’єкту по вул. Прибузькій 1/1 м. Хмельницького і по рекомендував звернутись до Хмельницької міської санітарно-епідеміологічної станції. Однак, відповідно до ст.7 Закону України «Про звернення громадян» якщо питання, поставлені в отриманому органом державної влади зверненні не входить до його повноважень, звернення у строк не більший п’яти днів пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянина, який подав звернення.
Крім того, слід зауважити, що у відповіді від 13.04.99 р., подається інформація
станом на 1.04.99 р.
Також, крім питань, що стосувались безпосередньо будівництва та діяльності АЗС, в запиті було прохання надати копії відповідних документів, які містять результати вивчення, оцінку і прогнозування показників здоров’я населення у м. Хмельницькому, а також результати лабораторних досліджень якості атмосферного повітря в центральній частині м. Хмельницького та інше. Дані прохання взагалі були проігноровані, і у відповіді головного лікаря Хмельницької обласної СЕС про них взагалі не згадується.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» громадяни мають право на достовірну і своєчасну інформацію про стан свого здоров’я, здоров’я населення, а також про наявні та можливі фактори ризику для здоров’я та їх ступінь.
Інформація, що мною запитувалась, не відноситься до інформації з обмеженим
доступом і повинна бути надана у встановлений законодавством строк.
Головний санітарний лікар Хмельницької області своїми діями грубо порушив мої законні права та свободи і створив перешкоди у їх реалізації.
На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 40, 50, 55 Конституції України, ст.ст. 9, 10, 32, 33 Закону України «Про інформацію», ст.ст. 4, 8 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», ст. 248, 22482 Цивільного процесуального кодексу України прошу :
Визнати скаргу обґрунтованою, а бездіяльність Головного санітарного лікаря Хмельницької області неправомірними і такими, що порушують мої законні права та свободи.
Зобов’язати Головного санітарного лікаря Хмельницької об ласті вжити дій передбачених законодавством та надати необхідну мені інформацією.
Судові витрати покласти на оскаржувану особу.