Верховна Рада впродовж двох років намагається запровадити в Україні «зелений» тариф на виробництво електроенергії внаслідок спалювання побутових відходів. Зокрема, на порядку денному в парламенті є проект Закону №4835-д «Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання використання побутових відходів як альтернативного джерела енергії»1. Позицію ЕПЛ та експертів з Європейського Союзу щодо пропонованих вищезазначених змін до законодавства ми висвітлювали на сайті2. Керівник відділу Представництва Європейського Союзу в Україні Жан Франсуа Море виступив проти «зеленого» тарифу для спалювання відходів3.
За умов відсутності у державі контролю за хімічними речовинами, зокрема за діоксинами, фуранами, що передбачений Директивою ЄС 2010/75 «Про промислові викиди», а також неготовності українського бізнесу інвестувати необхідні кошти в очисне обладання, запровадження зеленого тарифу на спалювання відходів спричинить хвилю неекологічного спалювання відходів, а отже створить смертельну загрозу для здоров’я українців.
У боротьбі проти такої смертельної загрози для довкілля та здоровя людей, ключовою має стати роль профільного центрального органу у сфері охорони довкілля – Мінприроди. Однак, у своїй відповіді на запит ЕПЛ щодо позиції Мінприроди стосовно законопроекту 4835-д про запровадження «зеленого тарифу» на спалювання побутових відходів Мінприроди відповіло, що серед підтриманих законопроектів був законопроект 4835-д з умовою доопрацювання його положень, а щодо питання запровадження зеленого тарифу на спалювання побутових відходів, Мінприроди зазначило, що це питання належить до компетенції Мінрегіону та Держенергоефективності. З відповіддю Мінприроди на запит ЕПЛ можна ознайомитися у додатку4.
Така нечітка позиція Мінприроди, розмиті формулювання, ігнорування заходів, які спрямовані на недопущення прийняття «зеленого» тарифу на спалювання відходів, відсутність жодної підтримки ініціатив громадськості у цій сфері, свідчить про те, що Мінприроди не виконує свої завдання, які має виконувати згідно до Положення Мінприроди та чинного законодавства, самоусувається від відповідальності та відмовчується у життєво важливому для України питанні.
Мінприроди розробило план імплементації європейських директив згідно Угоди про асоціацію, зокрема трьох директив, що стосуються відходів. В основній рамковій директиві ЄС про відходи спалювання відходів не є у пріоритеті. Україна також підписала Паризьку угоду, а згідно рекомендацій Європейської комісії від 26 січня 2017 р., країни, що підписали Паризьку угоду, повинні сприяти декарбонізації економіки, зокрема зменшувати спалювання відходів, яке суттєво впливає на зміну клімату.
Громадськість закликає Мінприроди усвідомити свою місію і завдання у сфері захисту довкілля і докласти усіх зусиль до недопущення запровадження зеленого тарифу на спалювання відходів.
Вимагаємо оприлюднити на веб-сторінці Мінприроди чітку офіційну позицію профільного органу щодо запровадження зеленого тарифу на спалювання відходів і своїми діями не заплямувати імідж України перед Європейською спільнотою.
1 http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62379
2 http://epl.org.ua/environment/zayava-epl-do-parlamentariv-pro-nebezpeku-vstanovlennya-zelenogo-taryfu-dlya-spalyuvannya-tpv/http://epl.org.ua/announces/ukrayini-tilky-proyevropejski-i-proekologichni-zminy-do-zakonodavstva-u-sferi-povodzhennya-z-vidhodamy/
http://epl.org.ua/announces/tema-zelenyj-taryf-na-spalyuvannya-vidhodiv-v-ukrayini-2/
http://epl.org.ua/announces/narodni-obrantsi-sturbovani-ekologichnoyu-sytuatsiyeyu-i-hochut-daty-zelenyj-korydor-spalyuvannyu-vidhodiv-v-ukrayini/
3 https://www.ukrinform.ua/rubric–economy/2357118-es–proti–vikoristanna–zelenogo–tarifu–dla–spaluvanna–vidhodiv–ekspert.html
4 Відповідь Мінприроди від 23.10.2017